Katt som dricker dåligt?

transmission

Trådstartare
Hej!

Min äldsta katt (3-4 år) har på senare tid börjat dricka betydligt sämre och kissar mindre än tidigare. Förut var det jämt 3 klumpar i lådan, nu är varierar det mellan 1-2 men ganska ofta är det bara en. Blir orolig då man läser så mycket om att katter dricker dåligt från början och riskerar att bli sjuka.

Försöker ge henne så mycket blötfoder som möjligt, men hon är inte stormförtjust (förutom i den dyraste sorten, såklart) och dessutom går det inte att ha blötfodret framme jämt då vår yngre katt äter för mycket och blir dålig i magen. Har flera vattenskålar i lägenheten, ingen vid matskålarna och byter regelbundet.

Har funderat på vattenfontän, kan det hjälpa? Eller bör man kontakta veterinär? Hon mår ju bra, är frisk och leker massor.
 
Sv: Katt som dricker dåligt?

Fontän kan absolut hjälpa, rinnande vatten sporrar många katter till att dricka mer. Har hon plötsligt börjar dricka mindre skulle jag nog kolla upp henne ändå, vätska är viktigt om dom äter mycket torrfoder. Finns det nått hon tycker om? Man kan hälla i lite tonfiskspad eller nått för att bättra på smaken också.
 
Sv: Katt som dricker dåligt?

Skall se till att införskaffa en fontän isåfall, det kommer ju hur som helst inte skada. Tonfiskspad var ett jättebra tips! Hon älskar fisk så det kanske funkar. Oftast när hon får blötmat slickar hon bara i sig såsen men det kanske inte spelar så stor roll om hon får torrfoder också?

Jag tycker inte att det var från den ena dagen till den andra, utan det är nog mer successivt som det minskat.
 
Sv: Katt som dricker dåligt?

Min katt som drack minimalt förut (förmodligen för att han inte fattade hur man gör, han körde ner hela nosen i vattnet ibland :crazy:) dricker mycket mer nu efter att jag köpt fontän.
Det tog dock en dag eller två att få honom att dricka ur den, de surrar ju litegrann och det var aningens läskigt. Jag gjorde helt enkelt så att när han gick för att dricka plockade jag upp honom och ställde honom vid fontänen, sedan pillade jag lite i den för att visa honom att det fanns vatten där och inte bara läskigt surr. När han gjorde ansats till att dricka fick han beröm.
Så det gäller att vara med lite i början och inte ge upp så lätt, men har man tur kanske katten förstår på en gång.

Nu älskar han sin fontän och har tillochmed druckit för mycket och kräkts några gånger, innan han fattade att det inte går att dricka så mycket på en gång-
 
Sv: Katt som dricker dåligt?

Hälla på extra vatten på blötmaten och smeta ut det lite kan också vara ett trix för att få i henne mer vatten.
 
Sv: Katt som dricker dåligt?

Våra katter dricker absolut bäst ur en lite större, genomskinlig skål :) Kan vara värt att testa.
 
Sv: Katt som dricker dåligt?

Vi har köpt en vattenfontän - superbra! Katten är faschinerad av den så jag är övertygad om att han får i sig mer vatten tack vare att den är spännande mot om det var en vanlig vattenskål.

Beställde den från Zooplus för under 200 kr, köpte med extra filter men kommer nog inte använda något filter alls i fortsättningen eftersom jag tycker det kommer små partiklar ur filtret som jag inte vill att katten ska få i sig.
Annars "ska" man byta filtret en gång i månaden, jag väljer att byta vatten ungefär varannan dag istället och vi har bra vatten så filtret behövs inte, tror inte det behövs egentligen öht här i Sverige med tanke på hur bra vatten vi har.

Jag brukar även hälla på varmt vatten från vattenkokare över blötmaten innan jag ska servera det till katten (dels för att det är en kattunge som gärna ska äta ljummen/varm mat) och för att då måste han dricka sig lite ner till maten för att få tag på den! :)
 
Sv: Katt som dricker dåligt?

Häll lite vatten på blötmaten.

Jag har en fontän hemma men använder den inte.Kanske borde man göra det igen.Min ena katt han dricker dock inte därifrån utan från handfatet.:p
 

Liknande trådar

Katthälsa Har en honkatt på ca 2 år som är hittekatt, levt som förvildad och livnärt sig på sopor. Hon kom till mig i juni då jag är jourhem, hade...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: Emine
·
Katthälsa Jag har ett dilemma. Båda mina katter har börjat med att bajsa utanför lådan, och jag vet inte vad jag ska göra åt det. Den äldre katten...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 069
Senast: hastflicka
·
Katthälsa Min katt har sedan några veckor tillbaka börjat skita på konstiga ställen. Hon har tidigare alltid varit helt 100% rumsren och gått på...
Svar
13
· Visningar
10 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp