Katt på tapeten!

F

FlisaN_91

Hej, jag har en katt som heter Pajas. Hon är 4,5 år gammal och vi har haft henne sen hon var kattunge. Det har funkat superbra, hon är familjens lilla ögonsten, men hon envisas med att riva ner våra tapeter!

Hon har tillgång till fri utevistelse och har klösbräda. Brukar försöka leka med henne ca 10 min om dan så att hon inte ska bli understimmulerad, men det verkar inte hjälpa...:confused:
Kan det vara ärftlig?
Hennes mamma vet jag rev lite i tapeterna när hon var kattunge (alltså innan Pajas fanns).

Hör jättegärna av er!

//En som är trött på "randiga" tapeter!

(inte hon på bilden)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Katt på tapeten!

Försök aktivera henne. Att leka 10 minuter om dagen räcker verkligen inte för en understimulerad katt.

Våran katt rev i tapeterna förut när han var liten ung. Har väl inget direkt bra svar på hur man får dem att sluta, det tog tid innan våran slutade helt och hållet. Han kunde få ett anfall en gång om året helt plötsligt, men nu har han inte gjort någon på över ett år (och vi har tepetserat om, så förhoppningsvis låter han bli)

Vi fick en sån dör klostapel eller klopinne som luktar kattmynta eller vad det är. Den funkade bra, plus att vi ofta lekte med honom på den nya klopinnen (innan dess hade vi bara två vanliga luktfria klobrädor). 10 minuter tycker jag är ganska lite, direkt när katten börjar bli rastlös kan ni börja leka med den, innan den river i tapeterna för annars kan den börja tror att ni ska leka med den om den river i tapeten. Och det är ju inte bra.

Man kan också spraya nåt medel på som katterna inte ska gilla. Tror det heter schas/sjas (stavning?).

Våran katt slutade nästan helt när han fick en kattkompis, men det är kanske inte ett alternativ för alla, annars kan jag verkligen tipsa om kattmyntan, den tyckte han jättemycket om. I början gick han runt och gned sig mot den hela tiden. Nu kloar han alltid på den, men aldrig på tapeten.

Tack så mycket för tipset! har provat kattmynta, funkar ett tag innan hon tappar intresset. Hon har haft katt-kompisar, men hon gillar dem inte så mycket och håller nästan på värre när hon får konkurrans om matte. Hade tänkt försöka med en sån där klösmöbel... Värt ett försök:) och om man dessutom sprutar kattmynta på den så borde det väl gå?:crazy:

P.s. Ska även testa det där med att leka med henne mer;)

Alltså, lite dåligt formulerat; hon får såklart mycket mer uppmärksamhet än 10 min. om dan, men det är ju mer att man kelar och myser... :)

Liknande trådar

N
Katthälsa Urinstopp! Det finns en lösning! Efter 4 spolningar som inte gav något resultat bestämde vi oss för att göra en operation på Aslan...
Svar
1
· Visningar
7 129
Senast: kebabbert
·
Övr. Katt Min vackra Molly har ju omplacerats till ett nytt hem då hon inte trivdes varken som gårdskatt eller ihop med andra katter, var rädd för...
Svar
4
· Visningar
2 091
Senast: Megs
·
Övr. Katt Detta är berättelsen om Svinto, en blå huskatt. Svinto föddes för ett gäng år sedan nere i skåne. Han fick flytta till sin nya...
Svar
4
· Visningar
1 174
Senast: OhNoez
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama