Katt på köksbänk?

Elwan

Trådstartare
Hur gör man för att få en kattunge att sluta hoppa upp på köksbänk/köksbord? Den ena gör det och är en riktig ögontjänare, så fort han hör mig så hoppar han ner för han vet att han inte får vara där. Den andra bryr sig inte om att hoppa upp på annat än stolarna, vilket de får ligga på.

De får bara vara i köket när jag inte är hemma, och får komma ut ett par timmar om dagen. Planen är att de ska få vara ute så mycket de vill när de är kastrerade och lite äldre. Men jag vill inte ha dem på bord och bänkar..!
 
Sv: Katt på köksbänk?

Sitta gömd med en sprayflaska och invänta kissen ska hoppa upp på köksbänken/bordet eller tejpa en massa dubbelhäftande tejp på kanterna av bordet/köksbänken. :)
 
Sv: Katt på köksbänk?

Jag tycker att det verkar mkt tråkigt att inte få komma lite högre upp. Att bara vara i köket verkar urtrist.
 
Sv: Katt på köksbänk?

Japp, köket är nog jättetråkigt och såklart bordet lockar. Men jag vill inte ha dem på sådana ytor, så jag ska testa både tejp och sprayflaska! De får ju vara ute och kommer få sysselsättning framöver. Men med en havsörn utanför känns det inte säkert att släppa ut två halvårsgamla katter när jag åker till jobbet!
 
Sv: Katt på köksbänk?

Du har ingen möjlighet att ordna en tillåten utsiktsplats till dem i köket?
Ett litet klösträd kanske, vid fönstret med god överblick?
Sen berömma dem med godis när de går till den tillåtna platsen.
 
Sv: Katt på köksbänk?

jag hoppas jag inte låter otrevlig för det är inte min mening, men varför skaffa katt när dom bara får vara i köket? visst dom kommer få gå ute, men om det är jättedåligt väder, den ene blir sjuk eller nåt annat, ska katterna bara få vara i köket då när du inte är hemma? Du är säkert på jobb 8 timmar om dagen.. Jag skulle tycka det var aptrist att inte åtminståne få klättra lite på bordet (har kanske fördomar nu, men antar att du inte har något klösträd i köket..)

Eller är det för dom fortfarande är kattungar?:)
 
Sv: Katt på köksbänk?

Svar: Du kan inte göra något för att hindra dem att hoppa upp på bord och bänkar, eftersom det är helt naturligt för en katt. Vad man får göra är att se till att det aldrig ligger knivar, osthyvlar m m framme som de kan skada sig på, inte heller lämna mat obevakad. Det brukar gå bra att lära dem att man vid vissa tillfällen inte får hoppa upp, som när man äter eller lagar mat. Jag brukar säga "Nej, inte nu" och det respekterar de när de blivit tillräckligt gamla (så länge de vet att jag ser dem). Detta är ju konsekvenserna av att de är i köket.
 
Sv: Katt på köksbänk?

jag hoppas jag inte låter otrevlig för det är inte min mening, men varför skaffa katt när dom bara får vara i köket? visst dom kommer få gå ute, men om det är jättedåligt väder, den ene blir sjuk eller nåt annat, ska katterna bara få vara i köket då när du inte är hemma? Du är säkert på jobb 8 timmar om dagen.. Jag skulle tycka det var aptrist att inte åtminståne få klättra lite på bordet (har kanske fördomar nu, men antar att du inte har något klösträd i köket..)

Eller är det för dom fortfarande är kattungar?:)

Jag skaffade katt för att hålla efter alla möss i min lilla stuga! Att de får hålla till i köket är för att jag vill inte ha hela huset katt-anpassat. När jag är hemma får de vara i övriga huset så jag ser vad de hittar på. Räknar på "på landet-katter", ute om dagarna och inne på nätterna. Vi har stall,, lador, gärden etc.. så det ska nog gå bra! Menkatt och kattsand på bord och bänkar tycker jag är äckligt!
 
Sv: Katt på köksbänk?

Isåfall får du nog börja med att skura bänkar och bord innan du använder ytorna. För katterna kommer att vara där. Tejp försvårar lite, men vattenflaska lär dem mest bara att du är läskig och att man gör bäst i att ligga lågt när du är nära. Ännu mera ögontjäneri alltså, och med lite rädsla därtill.
 
Sv: Katt på köksbänk?

jag har tre katter som är på köksbänken, inte så konstigt för de har sina matskålar där - annars skulle hunden sno deras mat. Det är dock varken smuts eller kattsand på bänken...
 
Sv: Katt på köksbänk?

kattanpassa? Vad har du för hus egentligen?
Glöm att du kan lära katterna att inte vara på bänken när du inte är hemma.
 
Sv: Katt på köksbänk?

Du kan säkert lära den när du är hemma, är dock svårt om dom är i köket när du inte är hemma för då lär dom hoppa upp där. Mina får vara på diskbänken och bordet, dock inte när det står mat där vilket dom lärt sig. Har som nån annan skrev varken kattsand eller annan smuts där även fast dom sitter där ganska ofta, lite hår får man dock räkna med ;)
 
Sv: Katt på köksbänk?

Katterna kommer att vara på bänkarna, speciellt om du inte erbjuder dem en stimulerande och aktiverande miljö.

Katter söker sig av naturen uppåt för att ha spaningsplatser. Unga katter är dessutom ofta fulla av äventyrslust och bus.
 
Sv: Katt på köksbänk?

Förbjud inte alla höga platser, låt till ex ett fönster vara tillåtet och i en bokhylla så kan du ju göra en hög liggplats. Där dom absolut inte får vara kan du strö ut lite vitpeppar för då lär dom sig snabbt att där är det otrevligt!

Då kattungarna blivit lite större, över halvåret eller så, kan du jaga dom då dom gjort något fel. Inte nöja dig med att han hoppat ned från bänken, utan jaga fatt busen och ta ett tag i nackskinnet och ett under rumpan och säga att -Morrr--schhh nu är du fast din fuling! Och sedan släppa den. Då fattar han att du kan vara lite farlig också. Och tro inte att han glömt att han var på bänken då du började jaga honom, så kort minne har han inte.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
164
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
638
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
556
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 869
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp