Katt och hund

BuenoBull

Trådstartare
Hej alla kloka bukisar!

Som någon kanske vet skaffade vi för ett tag sen ett par katter till, två underbara rexar. De är vuxna men var varken katt- eller hundvana sen innan, utan hade bara bott med varandra (och människorna förstås).

Saken är att vi har hundplaner till våren/sommaren. Är det bäst att göra dem hundvana innan dess och hur gör man då på smidigast sätt? Eller är det bäst att vänta till valpen anländer?
Vi hade en katt sen innan och det funkar jättebra mellan honom och rexarna nu ungefär 3-4 veckor efter att de först träffades.
Vågar man hoppas på att det kommer gå lika bra att vänja dem vid hundar?

Tacksam för svar :bow:

Sv: Katt och hund

Jag tror att det är svårt att vänja katter vid ALLA hundar men någon enstaka brukar gå bra.Mina accepterar t.ex min egen hund men främmande hundar får de överdrivna spel av men sen om den "främmande"hunden varit inne en stund och i sin tur är van vid katter(så den vet att inte jaga i gång dem)så lugnar sig även katterna.
Mn du kan ju testa be någon som har en kattvan hund komma och hälsa på(hundar verkar av underlig anledning att få kattvana medan katter verkar gå på individen hund)mest för att du skall se att katterna inte blir aggressiva och skall riva hunden i annsiktet vilket ju kunde vara ett stort trauma för en hundvalp(och odla evig kattavsky.)och fungerar det så kan ni nog vara lugna för att det kommer gå bra med valpen.Ja,i början lär väl valpen finna katterna som himla roliga och inte förstå hur att bära sig åt med dem då ju hundar och katter har himla olika språk men efter en tid brukar det lugna ned sig.
Men som skrivet var så tror jag att katter mer vänjer sig och ibland blir bästa vänner med INDIVIDEN hund medan hundar verkar man kunna vänja vid katter överlag.Det är ju förnuftigt ur katternas överlevnadssynpunkt för annars kunde det sluta illa om de träffar en stor hund som INTE gillar katter men om katen då naivt trodde att alla hundar är snälla.
Förvisso kan det även gå illa för hundar som vant sig vid katter och träffar en hundaggressiv katt men det är nog mindre vanligt(även om man nog bör ha det i bakhuvudet att en ARG katt kan skada ögonen på en hund men de flesta katter föredrar nog att fly men så finns enstaka individer som hellre ger sig på ett försök att spöa hunden.).(Min hund och jag blev t.ex jagade av en arg hankatt en gång vilket måste ha sett dråpligt ut.Matte och stora hunden sprang ifrån en ilsket vrålande katt som faktiskt jagade oss. Inte bara oss utan den där katten var ökänd bland hundägare för att den vaktade "sin"gata....).
Men hur som helst-lycka till!

Haha, vilken kisse ni stött på ;)

Tack för svaret, ska försöka vänja dem med min svärmors hund då så får vi se hur det går :)

Jag hade inte "hundvant" katterna vid någon annan hund "bara för att". Är det en hund som kommer hälsa på så katterna verkligen kommer träffa den så, visst. Men att vänja katterna vid en hund dom aldrig mer kommer träffa ser jag bara som en onödig risk (för hunden).
Mina rexar var nästan året när dom träffade min hund för första gången. Då hade dom aldrig ens sett hund förut men hunden behandlade katterna som möbler så katterna kunde kika på henne i lugn och ro och det var aldrig nåt problem.

Det handlar nog mer om att lära framtida valp att respektera katterna än att vänja katterna. Katter brukar acceptera alla familjemedlemmar som inte stör dom.

Katter ser skillnad på hund och hund. Våra missar är alla (även deras föräldrar) födda och har alltid levt i hem med hund. Men de är alltid vaksamma och håller sig på avstånd när det kommer en ny hund till hemmet - om det inte är en hund de känner sen tidigare.

Dessutom tar det tid för en ohundvan katt att acceptera dem oftast. Vänta tills valpen kommer och låt det ske naturligt på djurens eget sätt så kommer både hund och katt att få det lugnast och lära vart den andre står. Ju fler förändringar ni inför desto större är risken att katterna börjar protestera. Det räcker med en ny hund.

Min åsikt.

Tror att det är lika bra att bara ta det som det kommer. som jag ser att flera har skrivit här så ser katterna skillnad på Hundar och hundar. Våra katter är bästa vänner med både mina hundar och mina hästar men dom skulle ALDRIG fundera på att gå inärheten av någon annans hund. så fort det kommer nya hundar hit "försvinner" katterna. men när vi tar hem nya valpar brukar det aldrig vara några problem katterna vänjer sig fort. Då är det värre med hundarna innan dom fattar att dom inte kan tugga på katterna, för katterna är juh så snäll så dom låter sig släpas och bäras på helatiden så man får bli ganska arg på hundarna i mellanåt(så ibland är det nog facktiskt bra att ha en icke hundvan katt som säger ifrån åt hundarna). Men när hundarna blir lite äldre brukar dom förstå bättre och leka lite mjukare med katterna. Här kommer en bild på en av våra katter och en av våra hundar.

18527398.jpg

Senast ändrad:

Tack för svar allihopa :bow:

Nu är det inte tänkt att jag ska ta första bästa hund på gatan och släpa in för att vänja katterna, utan det blir just såna hundar som kommer vistas i vårt hem - permanent eller en kort tid. Vi har ju kompisar och familj med hundar som vi vill att de ska kunna ta med. Vi ställer ju även upp som hundvakt då det behövs. Så det blir ju ett begränsat antal hundar sas. Typ 3 st.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
829
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
781
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 875
Senast: Hermelin
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
15 792
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar