Katt med mask....

taccotad

Trådstartare
Upptäckte i går kväll en liten mask i ena kattens svans.
Senare på kvällen avmaskade vi henne. Men efter några timmar spydde hon något som liknade en stor härva spagetti, grejen är att hon har INTE ätit nån spagetti så då antar jag att det var mask.... eller vad tror ni? Är nu fundersam om hon också spydde upp avmaskningsmedlet samtidigt, kan man ge henne en ny tablett redan idag? Eller har den andra verkat tillräckligt?

Kan man egentligen få en katt maskfri? Då menar jag en katt som lever både utomhus och inomhus dagligen, fångar möss, fåglar och andra smådjur. Jag tycker det är riktigt äckligt när det hänger maskar där bak på katterna!

Våra katter är fina i hullet, musklade, blanka i pälsen, äter kvalitetsfoder, är vaccinerade, avmaskade, är pigga och glada... känns som de mår bra! Men de förbannade maskarna gör sig påminda för ofta!

Ni med utekatter, hur ofta avmaskar ni?

:(

Sv: Katt med mask....

våran katt avmaskade vi två gånger i året när han sprang ute i norge,det var vad veterinären påstog der.

här sa dom på apoteket en gång i året till utekatter,och en gång varannat år till inne katter???!!!

jag avmaskar en gång i året oansätt till mina katter trots dom är inne.

om din katt spyr mask borde du inte ta den till veterinär då eller iallf ringa å rådfråga dig vid dom?
tycker det låter konstit att en katt spyr mask,trodde det kom bara en väg och det bakifrån.
men jag vet inte faktisk,jag tycker du skall ringa en veterinär för att få svar på dina frågor,här kan man få svar som är helt åt skogen.
( inte illa menat mot folk,det är folk som svarar rätt BRA også)

Vi avmaskar minst varannan månad eftersom det är vidrigt med mask :S men om katten spyr så tyclerjag som Icebabe_1 att du ska Ta katten till veterinären...

Utekatter är oftast kroniskt maskangripna, men vuxna friska katter klarar av det alldeles utmärkt. Katten jag har kvar hos mamma är utekatt och han avmaskas när vi börjar se att han får dassig päls vilket är ungefär 1-2 ggr/år.

Börjar katterna kräkas upp mask eller om man ser andra tecken på maskangrepp skall man givetis avmaska, men att avmaska regelbundet behöver man inte så länge katterna mår bra.

Svar till alla tre:
Har inte sett nån gång innan att hon spytt mask. Men självklart kommer vi åka till veterinären om det fortsätter. Tänkte även ringa dit och rådfråga. Ringer hellre en gång för mkt....
Kan kräkningen kanske haft något att göra med avmaskningen?! Lite tankar från min sida bara.
Men som jag skrev, kommer självklart ringa och prata med veterinären i morgon. Tänkte bara lägga ut det här också för att ev få lite tips eller kanske mer frågor till vet.

En del katter kan må illa av avmaskningsmedlet, men det är inte ovanligt att katter som är maskangripna kräks upp dem.

Jag avmaskar kissen när jag ser at han har mask. Han är utekatt och käkar typ 3 råtter om dagen. (låg foderkostnad)
När jag jobbade på ett katthem så spydde vissa upp masken efter att de hade fått maskmedel så jag tror inte att det är så farligt. Om dom inte spyr fler gånger och ofta då.

Att avmaska katterna ofta är ett mycket bra sätt att göra parasiterna immuna mot avmaskningsmedel, och då kommer inget hjälpa när katterna väl mår dåligt av masken senare :mad:

Vuxna katter är anpassade för att ha lite parasiter jämt, att tro att man kan ha utekatter helt utan mask är bara dumt. Avmaskningsmedel borde bli receptbelagt igen...

Det enda tecknet jag såg på Oliver att han var maskangripen, var att han en morgon spydde upp mask på golvet. Konstaterade att det var spolmask och avmaskade honom några timmar senare och sedan efter två veckor (på bipacksedeln till Banminth står det att man kan vid konstaterad förekomst avmaska en gång till efter 14 dagar).

Oliver kräktes inte något mera men i nästan en vecka efter första omgången så trodde jag att jag hade tre katter som använde min låda, så mycket avföring hade han.

Sassy skrev:
Att avmaska katterna ofta är ett mycket bra sätt att göra parasiterna immuna mot avmaskningsmedel, och då kommer inget hjälpa när katterna väl mår dåligt av masken senare :mad:

Vuxna katter är anpassade för att ha lite parasiter jämt, att tro att man kan ha utekatter helt utan mask är bara dumt. Avmaskningsmedel borde bli receptbelagt igen...

Håller med. Det borde bli receptbelagt. Det är många som avmaskar sina katter i tid och otid, inte alls ett lämpligt sätt att använda avmaskningsmedel.

Det är väl mycket tillverkaren av medlets fel, dom skriver ju att man ska avmaska ofta och så säger ju apotekspersonalen det med. Så att folk överavmaskar tycker jag inte är speciellt konstigt, är man lite osäker så lyssnar man ju på dom som ska kunna.

MissFideli skrev:
Det är väl mycket tillverkaren av medlets fel, dom skriver ju att man ska avmaska ofta och så säger ju apotekspersonalen det med. Så att folk överavmaskar tycker jag inte är speciellt konstigt, är man lite osäker så lyssnar man ju på dom som ska kunna.

Och av exakt det skälet bör det receptbeläggas. Så att folk får veta hur medlet skall användas innan de får köpa det.

MissFideli skrev:

Fast dom är duktiga på mitt apotek! Där informerar dom om att varken hundar el katter (vuxna då förstås) ska avmaskas om man inte upptäcker mask med avföring (el om dom kräkts upp förstås).

Vi brukar avmaska när vi upptäcker att katten/katterna har fått mask.

Funkar utmärkt, dom är fina i hull och päls och är pigga! :)

Liknande trådar

Katthälsa En av mina katter är en riktig jägare.. Oklart hur mycket råttor och sorkar hon äter egentligen. Men nyss åt hon två möss på en timme...
Svar
8
· Visningar
1 464
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa För ett par månaders gick katten bort. Hon var utekatt och råttjägare. Plötsligt blev hon slö en kväll. Blinkhinnan täckte en del av...
Svar
2
· Visningar
3 564
Senast: Liten
·
Katthälsa Jag har en katt som är född i maj 2003, så hon är drygt 10 år. Det är en katthemskatt som visserligen var kattunge (hämtades i augusti)...
Svar
3
· Visningar
1 340
Senast: Kilauea
·
Övr. Katt Som ni kanske minns så var min lilla kattja försvunnen strax över 2 veckor innan jul.. Nu har hon varit inne sedan dess.. vågar inte...
Svar
14
· Visningar
1 332
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka