Katt med klåda -Ngn med erfarenheter?

IterBis

Trådstartare
Min 10åriga hankatt har under en längre tid haft klåda. Dock har det blivit mycket värre nu på sista tiden.

Han springer iväg som om han försöker fly från klådan, slickar sig, viftar på öronen. Dem utstatta områderna är rygg, nacke och öron verkar det som.

Har kollat igenom pälsen som ser het normal ut. Han har inga rodnader eller sår.

Är det någon som har vet något om detta eller har egna erfarenheter?

Senast ändrad:
Sv: Katt med klåda -Ngn med erfarenheter?

Låter som skabb...Det kan dröja ett bra tag innan man kan se sår och hårlösa partier.

Våra har haft öronskabb, det kunde man se på att de var svarta i öronen samt att de kliade sig.
Vi fick stronghold utskrivet av veterinären och det funkade! :banana:

Har en katt har antagligen alla så det är lika bra att behandla alla samtidigt så att inte börjar smitta varandra sedan.

Har katten haft det en längre tid utan att du åkt till veterinären :confused:
Gör det så du får reda på vad det är, att ha klåda är hemskt och inget man ska utsätta katterna för en längre tid utan att kolla upp.

Till alla:

Följde med en kompis som skulle till vet. med sin hund idag. Så jag passade på att fråga vet. angående detta. Hon sa att det kunde bero på en massa saker ex. hudproblem, allergi, skabb osv. Men eftersom jag har en katt till som inte har nån klåda och att han dessutom är innekatt, är det troligtvis inte det sistnämda.

Självklart tyckte hon även att jag ska komma in med honom, vilket jag ska göra. Ska boka en tid i veckan. Jo, visst borde jag kanske ha åkt in tidigare men det har liksom inte varit såhär kraftigt och han har mått bra i övrigt. Ville se om det kanske försvann av sig själv, vilket det nu inte gör så därför åker vi in.

Någon mer med erfarenheter?

Senast ändrad:

Hejsan!!

Min katt Saga har också klåda runt halsen och bakom öronen. Jag har pratat med min vet och hon tror att det kan vara att hon är allergisk mot proteinet i maten. Det kan ju vara det. Jag har köpt ett torrfoder av vet som inte innehåller proteinet och ska ge henne det i 8 veckor så då får vi se om det är det hon är allergisk mot.

Tack för svaret!

Ja, man kan ju hoppas att det endast är något sånt enkelt. Men min katt har tidigare haft problem med urinsten så han äter endast Hills Prescription Diet, antingen s/d eller w/d. Så om han vore allergisk mot fodret tycker man ju att det borde ha visat sig tidigare då han har ätit detta i flera år. Men jag vet inte, allergier kanske kan uppstå ändå? :confused:

Hoppas det löser sig för din kisse!

Liknande trådar

Katthälsa Min ena katt har fått hudproblem. Jag upptäckte det första symtomet i helgen. Då var det ena bröstvårtan som var sårig. Eller typ som...
Svar
1
· Visningar
973
Senast: mackan
·
Hundhälsa Ska försöka göra denna historia så kort som möjligt men det är nog lättare sagt än gjort. Så här är det: blandrastik tax och drever. 6...
Svar
9
· Visningar
2 057
Övr. Hund På söndag för exakt fem år sedan bilade jag och familjen ner för att hämta hem min alldeles första egna vovve, en liten bulleherre vid...
Svar
3
· Visningar
1 268
Senast: Jenka
·
H
Hundhälsa Den andra hunden på gården här, inte min Frida utan Loka togs till veterinär för 2 månader sedan då vi trodde hon hade fått skabb. Blev...
Svar
7
· Visningar
2 876
Senast: Hjalti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30