Katt med känslig mage

R8n

Trådstartare
Som endel av er vet så hittade jag i augusti 2005 en liten kattunge på 3-4 veckor. Han blev uppfödd på royal canins modersmjölksersättning och hade stundvis en hemsk diarée.

Nu har på sätt och vis diarée börjat igen. Inte så att han springer på låda hela tiden, men när han går på lådan så är det alltid som löst potatismos :crazy: :cool:

Så, någon som har någon aning om vad det kan vara, eller vilken mat man kan ge katter med känslig mage?

Hemma får han Hills torrfoder för vuxna katter med tonfisk. Och som godis på kvällen får han Friskies torrfoder med smak av tonfisk/lax.

Han äter inget annat än torrfoder. Möjligtvis om man sticker åt honom fiskbullar, rå nötfärs eller kokt skinka. Men han vägrar äta fisk eller burkmat.

Sv: Katt med känslig mage

Ja, jag ger rå nötfärs eller lammfärs med morotspuré tills magen är bra och sedan får man försöka prova något "snällt" torrfoder. James Wellbeloveds torrfoder brukar funka bra på katter med känsliga magar.

Okej, det var ett bra tips. Men James Wellbeloved, vad är det för foder?

JW är utformat för foderallergiska katter och många katter med känsliga magar tål detta foder. Du kan läsa mer om det här. Alla djuraffärer säljer det dock inte.

Magproblemet är nu löst!

Igår upptäckte vi att katten käkar snön som vi borstar av hunden. Inget snöätande igår eller idag, och ingen diarée :)

Jag hade en liknande katt en gång, jag provade allt och det enda som till slut fungerade var att låta honom gå på majsvälling och rå nötfärs med morotspure (barnmat) tills han fått ordning på magen igen, det enda foder han sedan kunde äta utan att bli likadan igen var Royal Canin's Sensible, jag började med små portioner uppblött i vällingen och till slut kunde han äta bara det, torrt. Men det räckte att han fick i sig en bytte liten bit av t.ex. ost eller skinka eller något annat gott man ville skämma bort honom med, så blev han dålig igen...

Liknande trådar

Övr. Katt Vi tog över varan katt i varas och har fortsatt med den mat han at da men vill gärna byta sort. Han har ätit Royal Canin Sensitiv men vi...
Svar
11
· Visningar
2 287
Senast: turbofling
·
Katthälsa Vi kommer ta över en kastrerad hankatt, han är 6 år och har en känslig mage. Senaste året har han ätit bara torrfoder (royal canin...
Svar
2
· Visningar
959
Senast: turbofling
·
Katthälsa Jag har en gammelkatta på 18-21 år, vi vet inte riktigt då en kompis till mig fick henne från ett katthem och fick då reda på att kattan...
Svar
4
· Visningar
6 124
Senast: pimy
·
Övr. Katt Det har kommit en katt vandrande till oss som ingen verkar veta av. Långhårskatt med päls som en enda tovad filt och full i fästingar...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 008
Senast: KungTulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar