Katt med fraktur i has efter att ha blivit påkörd...

Sv: Katt med fraktur i has efter att ha blivit påkörd...

Molly är hemma :love: (eller, tja, nästan, hon är hos vet)

Hon kom hem sent i torsdags kväll, kom haltandes/galopperandes emot oss när vi återigen kallade på henne.
Hon haltar bak och har problem med att hoppa upp i ex soffan osv. Verkarde allmänt öm och ganska omskakad men i övrigt helskinnad (och JÄTTEhungrig ;)).
Tog henne till vet direkt på fredagsmorgon, vet sa att ev så kan höften eller svanskotan ha fått sig en smäll, de ville röntga men kunde inte på fredagen då misen redan haft frukost och vid röntgen så måste de sövas och så. Fick antiinflamatoriska/smärtstillande tabletter att ge henne hela helgen + att hon fått hålla sig hemma inne i huset med oss. Imorse lämnade vi henne hos vet för röntgen. Kommer att veta mer när jag hämtar henne eftre jobb...

Fast vi hittade henne iaf :banana::love:

(Mise inte glad på att åka i lådan i bilen numera, hennes 3e tur till vet på 2 veckor, så såfort man växlar (har buren fastspännd i framsätet) kommer en arg tass med alla klor ute och attackrar...:devil:)

:banana::banana: Ännu en katt hemma!

Det verkar vara en bra dag för försvunna kattisar. Håller tummarna för övriga!!!:)

Katt hemma från röntgen, brutet bäcken :eek: :cry: Ett "fint" brott dock.. På antiinflam./smärtstilllande i ytterliggare 7 dagar och ska hållas lugn i 6 veckor, dvs inte springa omkring, hur nu det ska gå med en lekfull kattunge + en kompis till henne i samma ålder hemma :smirk::crazy: Låsa in i skillda rum eller?

Sussie, som visserligen är en tant, flyttade in under toaletten och bodde där till hon kände sig OK.

Katt hemma från röntgen, brutet bäcken :eek: :cry: Ett "fint" brott dock.. På antiinflam./smärtstilllande i ytterliggare 7 dagar och ska hållas lugn i 6 veckor, dvs inte springa omkring, hur nu det ska gå med en lekfull kattunge + en kompis till henne i samma ålder hemma :smirk::crazy: Låsa in i skillda rum eller?

Jag ska in o röntga min slagskämpe imorgon...Jag är så orolig att benet är av på honom. Om det är det så ska han få somna in, han är snart 12 år gammal och jag vill inte utsätta honom för mer lidande än nödvändigt! Jag funderar på vad en röntgen på katt kostar?

Röntgen kostade (enligt min räkning på 20000!!!) 268Kr + moms per bild. + en grundavgift på 288Kr. De har tagit totalt 11 röntgenbilder på Smulan och imorgon är det återbesök!!!

Operationen gick på 5230 och narkos på 2164. Dygnsavgiften var på 1442 kr... Kan ju vara bra att veta ifall man inte har sin katt försäkrad!

Om katten får smärtstillande lider den inte, en 12-årig katt kan leva i minst 5 år till, om du har tur i 7 år. Har du honom försäkrad?

Senast ändrad:

Han är tyvärr inte försäkrad. Jag har tänkt mig veterinärvård upp till 5000 kronor. Det är så olyckligt att det är just denna som fått så mycket stryk, han är nämligen ingen slagskämpe alls utan vänlig och godmodig. Men idag ska det gillras kattfälla och vildkatten som dänger mina katter ska fångas in och köras till ett djurhem. Förra veckan kom nämligen min gamla Måssekatt in och hoppade på tre ben, men han repade sig efter en dags vila.

Jag vet heller inte vad "hela kalaset" kommer att gå på (inte jag som hämtade/lämnade henne hos vet o har glömt fråga den som gjorde det), bara att vänta på att räkningen dimper ner i brevlådan antar jag... :o

Sussie, som visserligen är en tant, flyttade in under toaletten och bodde där till hon kände sig OK.

Min 6 månaders Molly är i tipp topp form så länge vi ger henne tabletterna, helt tokig!
Sluta ge tabletter eller låsa in i 6v?? :angel::devil:;)

Nu har vi varit hos veterinären. Ferguson har slitit av korsbandet i v.b.knä. Han har lösa benbitar i knäet men veterinären sa att han kan bli bra, det är bara o vänta o se.

Veterinären tog två röntgenbilder. Gav honom sprutor med penicillin och kortison+nedsövning för röntgen. Summan av detta blev 700 kr. Sedan skrev han ut kortison för 14 dagar och penicillin för 10 dagar, medicinen kostade 136 kronor på apoteket. Så jag tycker att det var lindrigt!!!

Min 6 månaders Molly är i tipp topp form så länge vi ger henne tabletterna, helt tokig!
Sluta ge tabletter eller låsa in i 6v?? :angel::devil:;)

Kanske dra ner lite på tabletterna så hon känner att hon ska lugna ner sig? På nåt sätt känns det bättre än försöka få henne att hålla sig stilla genom att låsa in henne. Om hon bara är inlåst kan hon slå frivolter i alla fall.

Ja, nu får hon en halv tablett 2 ggr/dag (en om dagen alltså)...Ska kanske prova att bara ge en gång om dagen eller halva dosen?
Ska man i så fall fortfarande bara ge i 7 dagar (halva dosen-samma period) eller ska man då ge i 14 dagar (halva dosen - dubblera perioden)?

Vad glad jag blev när jag läste att Molly kommit tillrätta, men bäckenfraktur är inge kul ....

Min Tessan blev ju påkörd för drygt 7 veckor sedan nu och fick en bäckenfraktur, "ful" sådan, bäckenet på vänster sida var av på två ställen.
Vi köpte kompostnät i butiken och byggde en bur med tak till henne i vardagsrummet så att hon kunde vara med oss men hade begränsat utrymme. Vi utökade sedan buren efterhand så att hon fick större och större. Hon var inte alls sugen på att röra sig de första veckorna men nu är hon i gång igen. Haltar lite och kan ännu inte hoppa som förut men det kommer.
Tror Camilla har rätt, du får nog begränsa hennes utrymme, hon behöver vila en del. Men visst, katter är fantastiska varelser till att självläka och återhämta sig snabbt!

Lycka till med allt Molly-bus!

Megs: Min 5 ½ månaders honkatt blev kastrerad förra månadagen och eftersom jag har en jämnårig hankatt så hålls dem åtskilda i olika rum över nätterna, samt så fort vi inte kan ha koll på båda (eller ha koll på henne och han härjar fritt i annat rum).

Det är otroligt jobbigt att stå ut med alla jamningarna som ber om att man skall släppa ut henne/honom. Vi varvar vilken katt som skall vara instängd. Hon får alltid vara instängd över nätterna eftersom hon skall hållas lugn, men är vi hemma och inte lyckas hålla dem åtskilda när de vill busa så varvar vi vilken katt som får vara instängd på toaletten.

Detta har resulterat i att min pojkvän ganska ofta sitter med bärbara datorn inne på toaletten eller att jag pluggar där :D

Så jag skulle rekomendera att hålla din Molly instängd den första perioden i alla fall, men ja, det krävs mycket arbete för båda katterna blir understimulerade och lite smått knasiga :P

Idag när jag var på väg till HBG med Smulan i buren ringde min man och sa att det ligger en påkörd katt utanför vår infart. (Vår lilla katt var tack och lov inne) Måste hänt efter att jag kört hemifrån. Den var stendöd. Krossat huvud. Är så glad att det inte var min katt. Men blir arg över att ingen stannat eller ringt på. När jag kom hem var katten borta så jag hoppas ägarna hittat den. Det var inte min grannes katt. Jag ringde och bad honom kolla för han har flera stallkatter.

Hursomhelst så hade vår katt även en fraktur på svansen som de inte åtgärdar i nuläget. Det kanske självläker. Om hon besväras av den så är det amputation som gäller...

Vi ska ta stygnen om en vecka + att gipset ska av och kontrolleras varannan vecka och totalt blir det 8 veckor med gips. Så ytterligare 4 vet besök som det ser ut nu... Vad gör man inte för de små liven!

Vi kommer väl snart upp i de 30000 som försäkringen täcker...

Hos vilken veterinär i HBG går du? Vi bor i Värmland och i våras när vår granne flyttade till Höganäs tog han med vår katt. Efter 2,5 månad på luffen i HBG så blev hon inlämnad till Tassebo djurhem, efter att först ha varit hos Din veterinär i HBG!

Ja, nu får hon en halv tablett 2 ggr/dag (en om dagen alltså)...Ska kanske prova att bara ge en gång om dagen eller halva dosen?
Ska man i så fall fortfarande bara ge i 7 dagar (halva dosen-samma period) eller ska man då ge i 14 dagar (halva dosen - dubblera perioden)?

Jag tycker det verkar rimligt att du ger halva dosen två gånger om dagen så hon får smärtlindring men inte mer än att hon själv känner när det blir för mycket. Och du ger henne de 7 dagar veterinären har sagt, läkningen påverkas inte av smärtlindringen. Utom att hon kanske håller sig lugnare när hon känner att det gör ont.

Kolla med veterinären för säkerhets skull men man ska ju inte ge hästar butta eller dylikt innan man vet hur stor skada dom har just för att dom inte ska förvärra den när dom inte känner att dom har ont.

Det var på Helsingborgs Djursjukhus vi var. Henrietta heter hon som utförde operationen men igår träffade Smulan Michelle. Det har tydligen varit många som tittat på henne under de dagarna hon var inlagd.

Annars brukar vi ta katterna till Våxtorps Djurklinik eller distriktsvet i Laholm. Tar oftast ut distriktsvet. om det är problem med hästarna...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka