Vad jag vet så finns det inget motsvarande i veterinärfoder utan det är skonkost som gäller.
Jo, det finns veterinärfoder som är gjorda för just sånt här, mer skonsamma för tarmen än "vanligt foder". Foder framtagna för bl.a. då katten har problem med matsmältningen (även om flera av dessa också går att ge vid andra tillfällen då katten behöver mer lättillgänglig näring, just för att de är lättsmälta. Det finns också andra foder som är mer kaloritäta, för just inför/efter op och liknande, som du nämner.).
TS: Steg ett är en kur Diarsanyl eller Canikur, i kombination med skonkost eller veterinärfoder. Har katten varit dålig en längre tid skulle jag åka in till veterinär, vilket jag fått som rekommendation vid just diarré från flera kliniker. I synnerhet som din katt inte vill äta blötmat (de förlorar trots allt en del vätska på att ha lös avföring/diarré). Det kan vara så att katten fått en infektion i tarmen av att vara dålig i magen en längre tid, och då finns det medicin som hjälper.
Är katten kollad för andra parasiter än mask? Giardia och tritichomonas kollas hos SVA (avföringsprov).
Min egen blev dålig i magen efter stress/trauma, och det kom tillbaka då han flyttade till mig. Probiotika hjälpte första vändan och i kombination med veterinärfoder blev han synbart "frisk", både vändan innan han flyttade till mig och den första vändan hos mig (då han fick diarré). Men sen kom det tillbaka och då hjälpte det bara tillfälligt (även i kombination med veterinärfoder). Han var dålig i magen hela sommaren och hösten (inte diarré mer än vid ett par "anfall", men lös avföring som vissa dagar var som den skulle men sen blev den lös igen. Det gick som i skov.). Kollades för mask, tritichomonas och giardia - parasiter som alla kan ge lös avföring m.m. - men proverna var negativa.
Han fick till slut Flagyl (som egentligen är för människor, men det finns inget motsvarande för djur och det fungerar ofta bra. Ges ofta till hund/katt vid t.ex. tarminfektion till följd av nån parasit) i kombination med veterinärfoder (Royal Canin "Sensivity control". Ett foder som inte är ett allergifoder, men snällt mot magen och bra om t.ex. överkänslighet visar sig. Ett "semiallergifoder", kan man väl kalla det..). Tidigare under sommaren fick han Hill's i/d (veterinärfoder som är framtaget för bl.a. störningar i matsmältningssystemet), men sista vändan hjälpte det inte alls. (i/d eller Royal canins variant "Gastro intestinal" funkar bra för många, men min vet. rekommenderade som sagt "Sensivity control", särskilt som katten redan fått i/d utan att det hjälpt riktigt).
Troligen blev magen känsligare av stressen, så att han inte längre tål/tålde det foder han fått tidigare och sen blev tarmen irriterad av att magen inte funkade ordentligt under så pass lång tid. Sensivity Control funkade bra för honom, men de gjorde om receptet lite just när han skulle få det och då fanns det inte att få tag i just då. Men han fick det under det mesta av behandlingen. Efter behandlingen fungerar en annan sorts blötmat bra och han har inte varit dålig i magen alls sedan behandlingen (trots ett par miljöombyten). Vi var inne på foderallergi ett tag men det tyder idag mer på att hans mage blev känsligare - viss överkänslighet, helt enkelt. Min katts allmäntillstånd, såsom hull etc, påverkades inte av hans dåliga mage.
Utesluts allt annat såsom parasiter, tarminfektion m.m. kan det vara värt att fundera över IBD (irritable bowel syndrome), och foderallergi. Men vad jag förstått utesluter man annat först (IBD diagnostiseras säkrast med en op., vilket är en något drastisk ände att börja i).