katt med diarré

Lo_

Trådstartare
Vad gör en veterinär för undersökningar på en katt med långvarig diarré? Funderar på om första steget är att ge veterinärfoder och om jag ska börja med det själv, alternativt åka in med honom först.

Det första du kan göra själv är att köpa diarsanyl och ge honom. Det brukar rätta till magen ganska fort. Om det inte skulle hjälpa eller om diarrén kommer tillbaka så kan det vara läge att kontakta en veterinär. Vilka undersökningar veterinären gör beror på hur länge katten har haft diarré, hur svår diarrén är och vad man tror att diarrén beror på så det är svårt att säga. Det finns vissa sjukdomar som ger diarré och om katten har varit i kontakt med andra katter så kan man ta prover på om det skulle vara en sådan sjukdom t ex.

Vad äter katten i dagsläget för någon mat? Hur länge har han haft diarré? Är det rinnande eller bara löst?

Det kan vara bra att ge t ex pro-soluble efter kuren med diarsanyl för att ytterligare hjälpa katten. Pro-soluble kan man ge under en längre tid och är probiotika för katt. Den hjälper magen att få en bra bakterieflora igen. Du bör också ge katten skonkost. Skonkost är överkokt ris och nötfärs eller kyckling. För att lättare få katten att äta riset så kan det vara smart att koka köttet och riset i samma kastrull så att riset tar smak av köttet. Ge skonkost iallafall någon vecka och börja sedan försiktigt fasa in hans vanliga mat igen. En katt ska aldrig svältas eftersom svält redan efter 12 timmar kan orsaka skador på de inre organen.

Han har haft diarré från och till i många år och nu har det varit rinnande en längre tid.

Han äter Applaws just nu, och vi har testat de flesta högkvalitativa torrfodren som finns för att komma tillrätta med problemet. Han äter ogärna blötmat. Tveksamt om han kommer äta skonkost och jag vill inte hamna i sitsen där han matvägrar och blir jättesjuk av det, därav direkt gå på veterinärfoder i torrfoderform direkt.

Fast någon form av skonkost kommer han behöva äta. Jag vet att det kan vara svårt att få i dem men om man tar 2/3 delar kött och blandar det väl så brukar det gå. Även om du går till veterinären så kommer de ge dig rådet att ge skonkost först för att magen ska få komma igång försiktigt igen. Vad jag vet så finns det inget motsvarande i veterinärfoder utan det är skonkost som gäller. Visst finns det speciella burkar med högenergifoder men det ger man mer efter operationer eller om djuret har varit/är sjukt. Det är för tufft för magen att ge efter diarré. Om katten har haft diarré så länge kan det vara något annat fel så jag hade åkt in med katten.

Han har inte haft det konstant i många år, men på sistone har det försämrats. Det är en väl omhändertagen katt som jag vill det bästa. Men det är kanske dags att åka in med honom och se vad som kan göras.

Jag tänker att han kanske har en inflammation i tjocktarmen och att man kan komma tillrätta med den hemmavid. ( nämda katt sitter här bredvid och spinner, och försöker ta över surfplattan)

Eftersom problemen har funnits till ovh från under så pass lång tid hade jag åkt in innan jag började laborera själv. Kan vara lämpligt att utreda om det finns något grundläggande fel bakom diarrén.

Jag har en katt som får diarre när hon har mask, så om han inte är avmaskad så skulle jag göra det.

Säkert sant och jag ska ringa när de öppnar men som luttrad djurägare vet jag att man ibland skickas hem med känslan av att man kunde löst saken själv. Och jag tänker att en katt är svår att utreda. Speciellt som hull och päls är bra. Men även på telefon kan de säkert säga om första steget är skonkost eller om de vill att han kommer in. Tack för råd.

Säkert sant och jag ska ringa när de öppnar men som luttrad djurägare vet jag att man ibland skickas hem med känslan av att man kunde löst saken själv. Och jag tänker att en katt är svår att utreda. Speciellt som hull och päls är bra. Men även på telefon kan de säkert säga om första steget är skonkost eller om de vill att han kommer in. Tack för råd.
Precis. Det bästa är alltid att ringa och rådfråga. Hellre ringa en gång för mycket än en gång för lite. Om de tycker att du bör pröva något hemmavid så kommer de säga det.

Vad jag vet så finns det inget motsvarande i veterinärfoder utan det är skonkost som gäller.

Jo, det finns veterinärfoder som är gjorda för just sånt här, mer skonsamma för tarmen än "vanligt foder". Foder framtagna för bl.a. då katten har problem med matsmältningen (även om flera av dessa också går att ge vid andra tillfällen då katten behöver mer lättillgänglig näring, just för att de är lättsmälta. Det finns också andra foder som är mer kaloritäta, för just inför/efter op och liknande, som du nämner.).

TS: Steg ett är en kur Diarsanyl eller Canikur, i kombination med skonkost eller veterinärfoder. Har katten varit dålig en längre tid skulle jag åka in till veterinär, vilket jag fått som rekommendation vid just diarré från flera kliniker. I synnerhet som din katt inte vill äta blötmat (de förlorar trots allt en del vätska på att ha lös avföring/diarré). Det kan vara så att katten fått en infektion i tarmen av att vara dålig i magen en längre tid, och då finns det medicin som hjälper.
Är katten kollad för andra parasiter än mask? Giardia och tritichomonas kollas hos SVA (avföringsprov).

Min egen blev dålig i magen efter stress/trauma, och det kom tillbaka då han flyttade till mig. Probiotika hjälpte första vändan och i kombination med veterinärfoder blev han synbart "frisk", både vändan innan han flyttade till mig och den första vändan hos mig (då han fick diarré). Men sen kom det tillbaka och då hjälpte det bara tillfälligt (även i kombination med veterinärfoder). Han var dålig i magen hela sommaren och hösten (inte diarré mer än vid ett par "anfall", men lös avföring som vissa dagar var som den skulle men sen blev den lös igen. Det gick som i skov.). Kollades för mask, tritichomonas och giardia - parasiter som alla kan ge lös avföring m.m. - men proverna var negativa.
Han fick till slut Flagyl (som egentligen är för människor, men det finns inget motsvarande för djur och det fungerar ofta bra. Ges ofta till hund/katt vid t.ex. tarminfektion till följd av nån parasit) i kombination med veterinärfoder (Royal Canin "Sensivity control". Ett foder som inte är ett allergifoder, men snällt mot magen och bra om t.ex. överkänslighet visar sig. Ett "semiallergifoder", kan man väl kalla det..). Tidigare under sommaren fick han Hill's i/d (veterinärfoder som är framtaget för bl.a. störningar i matsmältningssystemet), men sista vändan hjälpte det inte alls. (i/d eller Royal canins variant "Gastro intestinal" funkar bra för många, men min vet. rekommenderade som sagt "Sensivity control", särskilt som katten redan fått i/d utan att det hjälpt riktigt).
Troligen blev magen känsligare av stressen, så att han inte längre tål/tålde det foder han fått tidigare och sen blev tarmen irriterad av att magen inte funkade ordentligt under så pass lång tid. Sensivity Control funkade bra för honom, men de gjorde om receptet lite just när han skulle få det och då fanns det inte att få tag i just då. Men han fick det under det mesta av behandlingen. Efter behandlingen fungerar en annan sorts blötmat bra och han har inte varit dålig i magen alls sedan behandlingen (trots ett par miljöombyten). Vi var inne på foderallergi ett tag men det tyder idag mer på att hans mage blev känsligare - viss överkänslighet, helt enkelt. Min katts allmäntillstånd, såsom hull etc, påverkades inte av hans dåliga mage.

Utesluts allt annat såsom parasiter, tarminfektion m.m. kan det vara värt att fundera över IBD (irritable bowel syndrome), och foderallergi. Men vad jag förstått utesluter man annat först (IBD diagnostiseras säkrast med en op., vilket är en något drastisk ände att börja i).

• Gilla
Reactions: Lo_
Avmaskning är provat.

Finns en del parasiter som inte försvinner med enkel avmaskning såsom giardia och tritrichomonas tex . Så ett träckprov är aldrig fel. En del veterinärer vill ha avföring från tre "bajsningar" eller vad det heter, för dessa små gynnare kommer inte ut jämt fördelat.

Finns en del parasiter som inte försvinner med enkel avmaskning såsom giardia och tritrichomonas tex . Så ett träckprov är aldrig fel. En del veterinärer vill ha avföring från tre "bajsningar" eller vad det heter, för dessa små gynnare kommer inte ut jämt fördelat.

Efter att precis ha behandlat mot giardia och i detta nu sitter och väntar på att damerna ska bli skitnödiga så jag kan skicka in prover, så håller jag med.
Jag skulle absolut göra ett parasitprov, det är enkelt och det kan man göra utan veterinärs inblandning. För att utesluta, det går ju fort.

Rent praktiskt, går det att skicka in när det är rinnande? Finns ju liksom inget att "ta i".

Rent praktiskt, går det att skicka in när det är rinnande? Finns ju liksom inget att "ta i".

Ja, absolut! Vissa prover försöker man till och med framkalla rinnande för.

Skriv ut remissen här och jag skulle nog kryssa i "Paket: tarmparasiter: spolmask, koccidier, Toxoplasma, Giardia, Cryptosporidium, Tritrichomonas, bandmask" för att ta hela kittet på en gång. Just in case. Inte gratis, men ändå. Annars ta "Paket: Tritrichomonas, Giardia, Cryptosporidium"
http://www.sva.se/upload/Redesign20...Remisser/VIP/PAR/Parasitundersokning_Katt.pdf

Här finns hur man gör
http://www.sva.se/sv/Diagnostik-och-produkter1/Provtagningsinstruktioner/Trackprov-hund/

Jag har som sagt precis behandlat mot en tarmparasit, så bara fråga på här eller via PM om du har fler frågor. Veterinären kan också ta dessa prover, men även dom skickar till SVA, så det är en onödig kostnad att gå via vet tycker jag. Börjar katten må dåligt ska du förstås vända dig till vet. Jag ger mina Royal Canin Gastro Intestinal, det kan också vara nått att sätta in på din. Samt att strö Forti Flora på. Finns hos vet eller på Apoteket. Vill man, kan man sätta in sån där bindande pasta också, Pro-Kolin, Diarsanyl eller Canikur Pro. Den sista sägs vara bäst, men mina tjejer hälsar att den smakar skitäckligt!! :p

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
477
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Nu när vi (äntligen) har flyttat till skogen har katten fått börja vara ute. Troligen kommer hon med tiden upptäcka det här med jakt...
Svar
6
· Visningar
607
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
974
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 217
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama