Katt med dålig hygien..

Haukur

Trådstartare
Jag tror min Spot är dålig på att tvätta sig. Han har alltid varit en lortgris men det är först nu som jag börjat klura mer på varför.
Han har alltid ögonsnor och vanligt svart nossnor i ansiktet, han blir smutsig i öronen betydligt snabbare än den andra hannen och han är alltid smutsig på halsen (Devon, så han har ingen päls på framsidan av halsen vilket gör att smutsen syns tydligt). Jag ser honom nästan aldrig tvätta sig speciellt noga eller iaf inte lika maniskt som dom två andra håller på. Jag får dessutom göra rent klofalsarna på hon varje gång jag klipper klorna, den andra hannen har aldrig smuts där...

Han försöker dock ofta tvinga min andra hanne att tvätta honom men han skulle aldrig komma på tanken att göra det samma för honom.

Han är en lat lortgris helt enkelt. Vem var det som sa att katter var renliga djur?
Ska jag fortsätta att skämma bort honom, pilla bort snor och ögonsnor, göra rent öronen nästan dagligen och serva honom med pedikyr eller ska jag vara hård å hoppas att han lär sig fixa d själv (3 år gammal -svårt å lära gamla katter tvätta sig?)?

Kan tillägga att det absolut inte är nåt fysiskt fel på honom, han är pigg, äter och dricker osv.

Herr lortgris:
DSC_0129.jpg

Senast ändrad:
Sv: Katt med dålig hygien..

Vad skönt att höra att min Sara (4 månaders huskatt) inte är den enda! Hon är värdelös på att rengöra sig själv. Har precis som Spot alltid lite ögonvar/snor och svartsnor vid nosen.
Men hon tvingar inte Fia (drygt 1 års huskatt) tvätta henne utan hon gör det frivilligt. Fia brukar faktiskt hålla fast Sara medan hon tvättar henne! Det enda Sara är noga och tvätta är baken, resten struntar hon oftast i. Jag förstår inte alls varför.

Din lortgris finns det kanske hopp för iaf om hon är så liten:D
Funderar på å slänga in pottan i duschen en sväng å skrubba honom rosa på halsen igen:angel:

Mina föräldrar har också en lortgris. Hon är den värsta latmask jag någonsin träffat, och det där med att tvätta sig är tydligen det jobbigaste som finns. Som tur är har hon en syster som mer än gärna tar hand om henne, men det räcker inte alla gånger, särskilt inte när lortgrisen är en skogis med rent groteskt tjock underull. Så hon får finna sig i att bli badad med jämna mellanrum. Det orkar hon faktiskt protestera mot. :D

Hon är 7 så vi har gett upp allt hopp om att hon ska bättra sig. Tur för henne att hon är så söt att man inte kan göra annat än förlåta hennes snuskfasoner. :angel:

Jag blir nästan chockad över att höra att det finns fler lortgrisar:eek: Har haft katt sen jag var liten och alla har lagt ner löjligt många timmar på sin fåfänga:D

Spot är dock inte spec lat i vanliga fall, han är ingen sån sovkisse som slappar hela dagarna, nej han håller igång jämt. Han kanske helt enkelt inte har tid å putsa pälsen:angel:

åhh, en stilig katt med dålig hygien!! Jag hade nog fortsatt tvätta, det går liksom inte att få katter till att göra något när de bestämt sig för att de inte vill, så han skulle säkert bli smutsigare och smutsigare

Du har inte en tunnpälsad devon som rullar sig i kattoaletten. :smirk: Försök slå det. Jag måste tvätta Dobby minst en gång i veckan för att han är en sådan jäkla lortgris.

Sedan är det väl även så med devons som har pälslösa/nästan pälslösa partier att skiten fastnar bättre. Den där oljan som i normala fall ska smörja pälsen blir liggandes på huden och i oljan fastnar smuts.

Dobbys kvarvarande son som är lite mer tunnpälsad än sina pälsmonster till bröder har lite samma problem, framtill där det är glest med päls (plus på insidan av benen) ligger det kvar olja och där fastnar smutsen. Sådana blir dock inte devons som är helt fullpälsade.

Det har nog egentligen inte så mycket med dålig hygien att göra utan att de helt enkelt har mer att hålla efter (trots mindre päls) än andra katter.

Är våra lortgrisar släkt kanske?

Haha, ja rulla sig i katttoan har jag iaf inte sett honom göra:rofl:
Men min andra kille har också dåligt med päls fram på halsen och han är aldrig smutsig trots att han bara är badad tre gånger i hela sitt liv:D Men så tvättar han sig jämt också, duktig kisse..
Spot är dock betydligt sämre pälsad än sunny så lite kan han få dra av på det men han är allt en riktig slarver ändå;) Kanske är för att spot varit ungkarl hela livet, han har ju lixom ingen å göra sig fin för, sunny hoppas väl på att damerna ska komma tillbaka snart så han håller sig fin tills dess:angel:

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 385
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 886
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 646
Senast: Glimra
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 424
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38