Katt Krig.. Vad gör man?

Grängesberg

Trådstartare
Våra snart 2 o ett halvt år gamla kattkillar har börjat att slåss!

Dom är bröder och har bott här i 2 år.
Dom är ute på dagarna i stallet och skogen och sover inne på nätterna.

Grabbarna har alltid sedan de var små slagits ganska tufft när dom har lekt, lite hårdhänta men dom har inte skadat varandra. Kanske har det blivit någon liten rispa men absolut inget mer. Dessemellan har dom tvättat varandra, ätit ur samma skål och vart kompisar.

Men nu senaste månaderna har något hänt!

Dom slåss så blodet rinner. Öronen är söndertrasade, nosarna rivna och kropparna är fyllda med bit och rivmärken.

Senast idag så ringde min sambo till jobbet för att be mig komma hem och hjälpa till att rengöra såren, dom hade slagits så håren rök ordentligt utanför huset. Han fick rusa ut och sära på dom!

Det är bara ute dom bråkar, aldrig inne, där verkar dom hålla sams även om dom inte alls är lika kärvänliga mot varandra som förr.

Vad 17 kan ha hänt?
Maktkamp?

Dom är båda kastrerade sedan 11 månaders ålder.

Det enda som jag kan tänka mig att det kan vara är att det för några månader sedan flyttade in 3 katter till ett hus längre bort på vägen. Jag har sett och märkt att det går någon okastrerad hanne här på vår gård och märker revir. Bland annat på vår trapp och i min sadelkammare. Såg efter en natt då det hade snöat att det var alldeles gult på trappen och kattspår, våra var ju då inne sedan kvällen innan så det var inte dom.

Kan detta orsaka bråk mellan våra grabbar kanske?
Tänkte på om den andra kattens revirmarkerande på våra katters territorium och lukten av denne triggar igång deras stridslust?

Vad kan jag göra för att få ett slut på detta?
Kan man göra något alls?

Just nu löser vi det med att dom får gå ut i skift helt enkelt.

MVH
Gränges med streptocillinsalvan i högsta hugg!

Sv: Katt Krig.. Vad gör man?

Är de kastrerade? Om inte råder jag er att få dem kastrerade, testosteronet i fertila hanar gör dem mer "krigiska".

Ibland kan katter ballar ur totalt om de blir skrämda. Trauma kan få en katt att bli vansinnigt rädd för sin bästa kompis och det kan skära sig totalt mellan katterna.

Håll dem på avstånd från varandra och ge det tid. Försök att vänja dem vid varandras lukter. Man kan köpa syntetiska feromoner, Feliway, som kan vara användbart i sådana här situationer.

Sol skrev:
Är de kastrerade? Om inte råder jag er att få dem kastrerade, testosteronet i fertila hanar gör dem mer "krigiska".

Ibland kan katter ballar ur totalt om de blir skrämda. Trauma kan få en katt att bli vansinnigt rädd för sin bästa kompis och det kan skära sig totalt mellan katterna.

Håll dem på avstånd från varandra och ge det tid. Försök att vänja dem vid varandras lukter. Man kan köpa syntetiska feromoner, Feliway, som kan vara användbart i sådana här situationer.

Japp.. Skrev någonstans mitt i tråden att de är kastrerade sedan 11 månaders ålder.

Men borde dom inte vara osams även inne om det skulle vara så att en har blivit skrämd av den andra. Det funkar som sagt bra inne.

Kanske är de för jämna i rang så de håller på att göra upp om reviret. Att en annan hankatt börjat markera revir på deras område kan ju påverka. Deras revir är hotat och det kan säkert göra dem osäkra, även på varandra.

Vet du vem som äger den okastrerade hanen? Om du gör det kanske du kan be dem kastrera honom. Inte bara för att det kanske lugnar ner situationen mellan dina egna katter utan även för att den fertila hanen inte ska sätta ungar på varenda honkatt i närheten, pissa ner grannars tillhörigheter och slåss (och därmed skada sig själv och andra katter).

Jag skulle tro att det "bara" är en fas dina katter går igenom, men det är nog smart att inte låta dem vara ute tillsammans. Håll även koll på dem inomhus.

J, det är nog så..

Jag hoppas att dom blir sams. För jag vill ju inte skiljas från dom. Då får jag lov att göra om dom till innekatter eftersom det funkar bra inne. Men det vill jag ju helst inte för dom älskar att vandra runt på sina domäner.

Jag tror att jag vet vem asom äger hankatten. Men är inte helt säker. Det är dom nyinflyttade fd bönderna som har tagit 3 st katter och 2 hästar med sig när dom flyttat från bondgården och in i bostadsområdet!

Det är ju ca 1/2 km från mig men det är ju inte långt.

Andra katter har jag aldrig sett här faktiskt.. Verkar inte som om att det finns så många lösspringande katter härikring.

Just nu är Svarten ute och Sockan inne. Dom får vara ute i skift tills det funkar bättre. Båda har vart ute varsin stund på morgonen.. Dom går gärna ut och in ofta och då är det bara att skifta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka