katt i siameskostym, men ändå inte

W

Willyroo

Jag har en bondkatt/huskatt/blandras vad ni än vill kalla det. Hennes mamma var svart bondkatt men pappan måste varit en raskatt av något slag och letar nu efter honom..

För det är så att katten har en speciell teckning som är precis som en chokladmaskad siames, samt blå ögon. Det finns en ras som är precis som hon, tyvärr kan jag inte lägga upp någon bild (vet inte hur man gör). Så jag lägger in en liten beskrivning så kan ni förhoppningsvis ge mig tips om vilken ras det är.

blå ögon
chokladmaskad, brun svans, ben, öron och höfterna?
Inte långhårig men ändå inte helt kort
tät päls.
Rund i ansiktet

Söker man på "chokladmaskad" på google hittar man på sida två, andra bilden uppifrån, texten under står det La Perm. Hon ser ut nästan så, lite mörkare. Men denna ras ska visst ha lockig päls och det har långt ifrån min.. Så vet du en ras som påminner om katten på bilden eller beskrivningen, snälla skriv.. (ps är ingen burma eller birma häller)
 
Sv: katt i siameskostym, men ändå inte

En siames har trekantigt ansikte, absolut inte runt och slank kropp. Så hon låter inte alls lik en siames förutom att hon är maskad.
 
Sv: katt i siameskostym, men ändå inte

Var det denna bilden du menade?

Katter%20och%20vara%20hundar%20046.png


Hennes pappa kan ju ha varit en birma, ragdoll, siames eller annan maskad katt, är mamman huskatt så kan ju ungarna bli lite hur som helst så det går ju inte att bara utifrån det veta vad det är för ras på pappan.
 
Sv: katt i siameskostym, men ändå inte

jo det är bilden jag menade. självklart vet jag att mamman spelar roll. Bara det att det finns en ras som min katt, dvs ser lika dan ut. Har sätt den på bild, men har aldrig vetat namnet. Hoppades bara att någon kände till det, men var kanske lite över optimistisk :smirk:
 
Sv: katt i siameskostym, men ändå inte

pappan behöver inte alls ha varit siames eller raskatt. Det räcker så väl att pappan hade mask-anlag. Kanske efter siames ja. För mamman måste uppenbarligen också ha den. Maskanlaget är recessiv har jag för mig, "svagare" - och måste komma både från Ma´och Pa´. Maskanlaget i både mamman och pappan kan ha kommit i för många generationer sedan!!! Och sedan flyter den i genpoolen.

så tex finns maskanlag i Russian blue (siameser har korsats in en gång för lääänge sedan). Och då och då - inte ofta men händer - föds det kullar där en - två av syskonen ser ut som gammaldags siames! Ljus kroppsfärg, mask, blåa ögon och allting. Medan syskonen är gråsilverblåa med djupgröna ögon...
(I ryssarnas fall avlar man inte på dessa siames-maskaskade ryssar, de får bli älskade sällskapskatter).

Jag har sett även andra kombinationer av den typen - resultatet ser gärna ut som en sån gorgious gammeldags siames. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: katt i siameskostym, men ändå inte

Är hon verkligen chokladmaskad och inte vanlig brunmaskad?

I vilket fall så är det raskatt i henne ja, på både mammas och pappas sida. Vilken ras det handlar om är värre. Dom raser med maskat i är t.ex

Perser/Exotic
Brittisk Korthår
Birma
Ragdoll
Cornish Rex
Devon Rex
Siames/Balines
Vissa Russian Blue
osv...
 
Sv: katt i siameskostym, men ändå inte

Jag har tagit mig tid och lära lägga upp bilder så jag sätter helt enkelt in en bild och hoppas att ni kan se vad hon är för något utifrån den.

Nu syns visserligen inte de blå ögonen, men det går nog ändå

Skulle ni förövrigt se om hon är chokladmaskad eller brunmaskad går det gärna också bra att svara på :angel:

livie2.jpg
 
Sv: katt i siameskostym, men ändå inte

Brunmaskad!

Kan mycket väl vara tex maskad britt eller birma bakom. Siames mindre troligt, om det inte är väldigt många generationer bort. Dagen siameser har ett uttryck som är svårt att dölja...

Nalle-5.jpg

EC S*Hi Tor's Ivory Illusion JW, brunmaskad
 
Sv: katt i siameskostym, men ändå inte

Nä siames krosning har jag nog lagt ner (även om man alltid kan drömma :love:). Brunmaskad - okej. blir tillbaka till internet och söka då :smirk:
 
Sv: katt i siameskostym, men ändå inte

shit vad knepiga siameserna ser ut! Det passar inte alls med min inre bild av dem.
 
Sv: katt i siameskostym, men ändå inte

Brunmaskad är hon, chokladen är ljusare. Hon är alltså genetiskt svart, men när dom har den färgen så bleks dom ner och blir mer bruna.

Otroligt vacker katt ser hon ut att vara, jag älskar maskade katter.
 
Sv: katt i siameskostym, men ändå inte

Helt klart brunmaskad. Jag tycker det ser ut att ligga Ragdoll, Birma eller Britt bakom, kanske amerikans perser... (sådan med näsa) Men det går ju som sagt inte att bestämma bara utifrån henne, hon kan ju ha fått mycket av typen från sin mamma och färgen av sin pappa osv.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 225
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 407
Senast: MJLee
·
Katthälsa Vill inleda med att säga att jag bara kikar runt för att se lite vad en huskatt kostar. Ifall vi skaffar katt beror på minste sonen...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
27 023
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag har fyra stycken. En hane och tre honor. Är helt såld på rasen. De ger en sån otrolig kontakt och glädje. Klängiga och keliga och...
Svar
12
· Visningar
1 583
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp