Katt i etta

Bambi

Trådstartare
Undrar över era åsikter/erfarenheter!

Jag har flyttat till en liten etta på andra våningen. Jag har också en medelstor hund - kattsnäll naturligtvis.

Till saken hör att jag alltid har velat skaffa katt, därför att jag verkligen älskar katter. Har tidigare bott i villa men där kunde vi inte ha katt pga att en av familjens hundar inte gick ihop med katter så att man kunde lita på den (borderterrier).

Så nu har jag alltså mig egen lya till mig och min collie, men skulle det funka med en katt här :confused: Folk har sagt till mig att det är för liten yta så at det skulle lukta illa av lådan i hela lägenheten. Dessutom är det ganska litet, skulle katten känna sig trängd med tanke på att det finns en hund också? Och är det OK att bara ha katten inne, eller tycker ni att det är fel? Isf, hur löser man fri utevistelse när man bor i hyreshus?

Tacksam för alla svar!

Sv: Katt i etta

Huruvida det luktar illa ur lådan kan du styra med sand. Vissa sandsorter luktar skunk (oftast dom billiga, dock inte alltid så) medan en del dyrare håller lukten borta. Jag har mina lådor står i hallen, ju mer cirkulation på luften desto bättre. Har testat att ha en låda i en garderob en gång, men det gick inte, lukten blev för koncentrerad och det stank verkligen.
Hur litet är det mer exakt? Jag har innekatter, tycker det är en självklarhet när man bor i tätbebyggt område då katter kan ställa till med väldiga problem för grannarna. Har den balkong kan man näta in den och låta dom gå ut där ibland.
Många katter lever mer på kubik än kvadrat, dvs ger man den möjligheter att klättra runt även ovanför golvet så går det bra. Hyllor på väggarna, klösträd osv.
Vill man vara helt säker på att katten klarar innelivet kan man ta en vuxen omplacering, finns tusentals huskatter på katthem runt om i Sverige och vill man ha rasrent så finns det uppfödare och andra som omplacerar vuxna då och då. Vill man ha en liten kisseunge så tycker jag att du antingen ska köpa en raskatt eller en huskatt som är uppfödd inomhus och aldrig har fått vara ute. Och helst då med kända föräldrar. Jag hade en huskatt vars pappa troligen var "vild" och hon hade alldeles för mycket psykisk energi för att klara av att vara innekatt. Men hon kan ha varit ett undantag också förstås.

Tack för svaret!

Lägenheten är på 28 kvadrat. Några klättervänliga hyllor har jag inte... Angående lukten låter det ju bra om man kan fixa det med rätt sand! Och att rensa lådan ofta, förstås? Vilken sand är då att rekommendera?

Jag har inga specifika önskemål om ras, utan det går bra med en huskatt. Är iofs förtjust i brittiskt korthår, men är inte riktigt beredd att lägga de pengarna. Att köpa/överta en vuxen katt är ju kanske en bra idé. Jag hade föreställt mig en kattunge, men det är klart att då vet man ju inte riktigt hur den kommer att bli som vuxen...

28 är kanske lite i minsta laget, men det beror också lite på planlösningen. Klätterställningar och annat går ju att köpa. Sandsorter är "smaksak" (fel ord kanske :p ) men EverClean är väldigt bra, dock väldigt dyra. Endel älskar Pussi Kompakt som säljs på dom flesta livsmedelsaffärerna, medan vissa inte är nöjda. Så det är nog bäst att pröva sig fram och bilda egen uppfattning.
Jag har britter själv (så jag förstår att du tycker om dom ;) ) och skulle inte rekomendera dom till så liten yta. Jag upplever dom som kvadratmeterkatter snarare än kubikmeterkatter och det är en markbunden ras som ofta springer runt som tokar på golven hellre än upp och ner i träd och ställningar. Jag vet flera som har samma åsikter, så vill du ha en britt skulle jag rekomendera en vuxen som är lugnare än genomsnittet.

Jag tycker inte att ĺiten lägenhet är så stor begränsning för katten, det blir jobbigare för dig, mer att städa och du kan inte begränsa katten att den "inte får vara där och inte där" men det går helt klart. Jag har haft tre katter på 25 kvm och det gick utmärkt. Nu har vi bott i trea 1½ år men till årsskiftet flyttar vi in i etta igen och nu har vi dessutom utökat flocken med hund.

Det är bara att kattanpassa lägenheten, mycket hyllor, minst en gol-till-takklätterställning, många gömslen och mysiga sovplatser så trivs de säkert jättebra!

Jag tycker att man måste tänka på ev ras först. Vissa raser klarar det galant, dom som leker på höjden. Britter t.ex leker sällan på höjden, troligen pga sin storlek, och jag och många brittuppfödare med mig anser därför att den inte passar likabra på liten golvyta som många andra katter.

Jag har en utekatt som har accepterat att bli innekatt i min etta på 40kvm.

Jag har mest ågren över att hon är själv när jag jobbar men hon har bott tillfälligt ett par månader hos en kompis som har akuthem, och där umgicks hon inte med någon. Han tror inte att hon är så social med katter och det kanske stämmer? Hon är hittat som ca 4 veckors unge och är "fostrad" av oss människor, det kanske spelar in...

Jag tycker att man måste tänka på ev ras först. Vissa raser klarar det galant, dom som leker på höjden. Britter t.ex leker sällan på höjden, troligen pga sin storlek, och jag och många brittuppfödare med mig anser därför att den inte passar likabra på liten golvyta som många andra katter.

Jag håller med dig till viss del, men samtidigt behöver ju inte 28 kvm vara så himla litet, beror ju på planlösningen och på hur man väljer att möblera. En sparsamt möblerad 28kvm med öppen planlösning kan ju ge mer springmöjligheter än en övermöblerad större lägenhet med många mindre rum. Som sagt, jag förstår vad du menar men jag anser att man i stort kan anpassa sitt boende till den katt man har om man själv är beredd att göra de anpassningarna.

Sen finns det ju tröga långhårsraser som mest bara ligger och ser vackra ut i fönstret, de kanske klarar sig på 8 kvm:D

Lägenheten har en öppen och bra planlösning, längsta "racesträckan" är nio meter har jag nu stegat ut! När det gäller möbleringen har jag planerat väldigt väl och det är rymligt efter förhållandena.

När det gäller raskatter, vilka är då kända för att vara lugnast och vilka är inte att rekommendera?

9 m skulle nog faktiskt räcka till en britt också. Eller är jag dum nu ;) Jag skulle säga att britten är lagom i allt utom pälstappet, man får inte vara kinkig med katthår överallt hemma om man ska ha en sån. Det är väl egentligen det enda negativa med britten. Och att den kanske kan vara lite osocial mot sånna den inte känner, om man nu tycker sånt är trist. Tycker britten tenderar till att vara enmanskatt. Däremot extremt sociala mot sina människor.

När det gäller raskatter, vilka är då kända för att vara lugnast och vilka är inte att rekommendera?

Jag vet inte om du behöver en lugn katt bara för att du bor trångt, jag har två devon och har som sagt bott trång (även om jag inte gör det just nu) och devon räknas till de aktivare raserna.
Men ska vi göra en grov generallisering kan du tänka stora, grova långhåriga raser är ofta stillsammare än slimmade korthårskatter. Men som MissFideli redan nämnt så lever vissa katter gärna i kubik och då är inte 28 kvm så litet så till dessa katter kan man bygga en redig lekpark.

Lättare är att du säger vilka egenskaper eller vilket utseende du söker hos en katt så kan man tipsa efter det. Är du intresserad av britt som du tidigare nämnt så har du flera här med britt, MissFideli har du ju redan på tråden och hon har ju stor erfarenhet av rasen.

Trådkap!

Satt precis och funderade på samma sak, är det så kattvänligt att ha en innekatt på 31 kvadrat? Jag bor visserligen i ett litet hus på landet, men E20 går precis utanför och jag vill ju inte riskera något. Min hyresvärd har en kisse som springer ute titt som tätt utan problem, men jag vet inte vad hon säger om att få konkurrens om mössen.. Är inte ens säker på att jag får ha husdjur här, men det är lätt att ta reda på.
Är det så schysst mot katten att ha den ensam inomhus hela dagarna, jag är ju först i skolan sen i stallet och är oftast inte hemma förrän framåt kvällen. Kanske bäst att vänta med kattköp? Fast jag är ju väldigt sugen på katt, spanat in några stycken på katthemmet här i stan. Ekonomiskt kan det bli lite tajtare, men det är inget större problem.
Övertala mig, hur ska jag göra? Katt eller inte katt?

Är det så schysst mot katten att ha den ensam inomhus hela dagarna, jag är ju först i skolan sen i stallet och är oftast inte hemma förrän framåt kvällen. Kanske bäst att vänta med kattköp?

Vänta med ditt kattköpt tills du har mer att ge katten, att vara ensam i en liten lägenhet större delen av dygnet är inget liv för något djur.

Jag har 3 katter på 52 kvm, så med andra ord kommer din katt få det bra mycket större än mina. Utslaget på 3 blir det bara ca 17,3 kvm per katt. Vi har 1 hund med. Jag har ett klätterträd från golv till tak, en bokhylla där översta planet är till för katterna att ligga och spana på. Dom äter där med pga att hunden och dottern äter upp all deras mat annars. Sen har jag en kattsäng man hänger på elementet. Där ligger nästan bara hanen. Oftast ligger dom i soffan eller i våran säng. Jag har även en ganska stor innätad balkong där åtminstone ena honan brukar hänga. De andra 2 är inte så värst intresserad. Det funkar, men man får städa ofta ofta. Vi söker större, men har ännu inte fått något.

KL

Slutsatsen här verkar vara att det är OK att ha katt i en etta så länge det är en lämplig ras och inredningen anpassad efter det. Men jag måste säga att det låter väl optimistiskt att ha tre katter på 25 kvadrat (Haukur), även om det fungerade hos dig så är väl risken generellt större att det inte skulle fungera?!

Jag har läst bl a etologi, djursjukvård och sällskapsdjur på gymnasiet och alltid fått lära mig att katter inte är flockdjur. Studier på utekatter visar hur tydliga revir de har, de kan visserligen dela revir men jagar då på olika tider för att undvika att möta varandra osv. Katterdjur är ju ensamlevande (undantaget lejon) och har stark jaktinstinkt vilket ger stort aktivitetsbahov. Är det så att raskatter är så domesticerade att de uppskattar kattsällskap på ett annat vis? Att dela revir på en så liten yta borde vara stressande för katterna, har läst flera trådar om folk som har katter som bråkar och inte kommer överrens, vilket egentligen låter ganska naturligt i mina öron. Likaså tipset "skaffa kattkompis" om katten vantrivs är tvärtemot vad jag har lärt mig (enligt etologer och veterinärer), det borde skapa ännu mer stress, när katten egentligen behöver komma ut och få aktiveras!?

Innekatter får ju inte ut sin energi lika bra som utekatter, dvs behöver mer lek och bus än utekatter generellt. Och i dessa lek och bus-situationer är det bra med en kompis. Det gäller inte bara raskatter utan även många huskatter. Sen är det ju alltid individuellt, men faktum är att många katter blir mindre agressiva och mindre stressade av att ha en kattkompis. Men som sagt inte alla.
Det är inte så ofta 2 katter som flyttar in samtidigt och är i ungefär samma ålder börjar bråka. Däremot är det vanligt om man tar in en katt när det redan finns 2 eller fler i hushållet, att det blir bråk.
Så en kattkompis kan vara ett alternativ om katten inte får ur sig allt som ensamkatt.

Jag är osäker på hur pass etologi och liknande är speciellt uppdaterat på den kattsituationen vi har idag, det funkar ju inte riktigt likadant för innekatter som för utekatter. Men visst är raskatterna i större grad mer tåliga för innelivet än vad huskatter är, raskatterna har ju ändå avlats för detta i årtionden.

KL

Slutsatsen här verkar vara att det är OK att ha katt i en etta så länge det är en lämplig ras och inredningen anpassad efter det. Men jag måste säga att det låter väl optimistiskt att ha tre katter på 25 kvadrat (Haukur), även om det fungerade hos dig så är väl risken generellt större att det inte skulle fungera?!

...

Är det så att raskatter är så domesticerade att de uppskattar kattsällskap på ett annat vis? Att dela revir på en så liten yta borde vara stressande för katterna, har läst flera trådar om folk som har katter som bråkar och inte kommer överrens, vilket egentligen låter ganska naturligt i mina öron. Likaså tipset "skaffa kattkompis" om katten vantrivs är tvärtemot vad jag har lärt mig (enligt etologer och veterinärer), det borde skapa ännu mer stress, när katten egentligen behöver komma ut och få aktiveras!?
Nja, jag skulle säga att det beror mycket på ras, ja. Generellt funkar korthåriga smala raser som siames, oriental, balines, rex osv bättre i grupp (säger absolut inte att andra raser inte tirvs i grupp men just denna variant på katt brukar ha extra behov av sällskap). Jag har två rexar och en huskatt och de sover ofta på varandra och gruffar mycket mycket sällan. Rexarna (hankastrater) är uppvuxna ihop och huskatten (honkastrat) kom som kattunge när rexarna var 3 år och vi bodde i lilla studentlyan.
Skulle kanske inte köpa tre vuxna huskatter och stoppa in dem i en etta men kattungar brukar det gå smidigare med.

Min erfarenhet säger att katter visst har stort utbyte av varandra men det beror mycket på individen och på hur de är uppväxta. Jag har som sagt tre katter nu, varav en man kan tutt ihop med vuxna katter utan problem, en som morrar åt andra katter genom fönstret och en som är ganska otestad. Har även katter kvar i mitt föräldrahem, även de var tre st, en hankastrat som accepterade alla katter i familjen men som slogs för glatta livet ute, med katter som inet tillhörde familjen. Sen två honor som funkade perfekt med hannen men inte med varandra, de har nu bott ihop under samma tak i 8 år och har fortfarande inget utbyte av varandra, de kan numer (tog 6 år) passera varandra utan att låta illa men aldrig att de skulle sova ihop eller ens leka. Så dessa honor i lägenhet öht skulle inte fungera. Tror det beror på den äldre av de två som var 4 år när hona två kom som kattunge, den äldre honan var rädd för kattungen och acceperade henne aldrig, hon hade dock inga problem med hannen som hon fanns när hon kom. Slutsatsen är väl att jag tror att honorna hade funkat utmärkt ihop om de kommit samtidigt som kattungar, nu var det gammelhonans rädsla som gjorde att det skar sig.

Svammel svammel men jag tror faktiskt att en människa har mycket svårt att ersätta framförallt den fysiska stimulans som katter får av att ha en kompis (gärna jämngammal). Mina katter racear ihop, leker tafatt, smyger på varandra och kastar leksaker mellan varandra sen sover de i en stor ormgrop allihop och stormtrivs i varandras sällskap. Jag skulle inte kunna lämna lägenheten med gott samvete om jag bara hade en för alla tre är otroligt sociala och behöver sällskap, hela tiden.

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 386
Senast: Kaching
·
Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 611
Senast: Liten
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 692
Senast: mackan
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 196
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar