Katt fräser åt den andra katten

Nenne

Trådstartare
Jag skulle behöva lite råd. Jag är jourhem åt en skyggis. Eller han kan knappast kallas skyggis längre för nu är han en av de keligaste katterna jag har träffat. Tyvärr har han precis varit inlagd på sjukhus ett tag och kom hem för bara några dagar sen. Hjalle mår till synes bra nu. Han äter som vanligt och är precis lika kelig om inte mer som innan han blev inlagd.
Problemet är min katt Grace. När Hjalle först flyttade till oss och de blev sammanförde var det lite fräs och slagsmål och hon gjorde klart vem som bestämde, men det på gick en väldigt kort period och innan Hjalle blev sjuk hade de kommit så långt att de gärna lekte med varandra och sov bredvid varandra. De har inte slagits på hur länge som helst vad jag kan minnas.
Men när Hjalle kom hem efter sjukhusvistelsen var förhållandet mellan de helt annorlunda. Hon fräser åt honom och vill absolut inte vara nära honom utan jagar bort honom om han kommer för nära. Dock har de inte slagits någonting alls.
Jag förstår ju att han säkert luktar lite annorlunda efter att ha varit borta och det kommer kanske ge sig med tiden, men finns det nånting jag kan göra för att hjälpa de att bli vänner igen? Jag har provat att spraya feliway, men de reagerar inte på det.
Alla tips och råd mottages gärna.

Ja det kanske bara är det man kan göra. De har inte slagits en enda gång eller ens varit på gränsen till att göra det så det är jag inte orolig för. Jag kanske inbillar mig, men det känns som att fräsandet har blivit mindre. Hon jagar dock fortfarande bort honom, men det kanske också försvinner. Jag hoppas ju på att de ska gå tillbaka till hur det var innan sjukhusvistelsen, men så kanske det aldrig blir.

Liknande hände när vår ena katt varit hos veterinären för att ta bort en skadad tand. När han kom hem senare samma dag så ville inte vår andra katt veta av honom. Hon fräste och tyckte han luktade jättekonstigt (framför allt i munnen då). Och då har ändå vår honkatt växt upp med hankatten! Men det tog bara några dagar och sedan var allt som vanligt igen.

Skönt att höra att det blev som vanligt igen. Det känns som det går åt rätt håll, men det kommer nog ta ett tag. Hjalle var ju borta rätt länge och innan han blev inlagd var det ju några turer fram och tillbaka till veterinären.

om du har en flit eller något liknande där hon brukar ligga å försöka gnida in han i hennes lukt så borde det gå fortare, lukter är ju ganska viktiga för katter... hon kan även märka att han inte mår bra om han har sår eller så... efter nån op eller vad han var borta för... Personligen kör jag med ginda in med lukta varianten då går det ganska fort på nån/några timmar så är allt lugnt igen, tipsar även om det om man tar hem en ny katt att ta med en handduk som det hemma katten lagat på minst en vecka för att ha i buren så den nya luktar rätt från början...

/sigrid

Ska testa det där med filten. Nu är ju inte Hjalle en ny katt på det sättet och för att överhuvudtaget få in honom i buren när vi skulle till vet så var jag tvungen att låta "hans" handduk ligga där.

Hela historien om varför han blev inlagd är rätt lång, men jag ska försöka berätta lite kort här. Jag märkte att han inte åt på en hel dag och därför in. Vet sa mask eller stress och efter dropp och avmaskning fick vi åka hem samma kväll.
Han började fortfarande inte äta så vi åkte in igen 2 dagar senare. Ny vet eftersom det var helg nu. Hon röntgade och tog prover och hittade inget fel förutom förminskad lever och lite dåliga levervärden. Gav dropp och aptitstimulerande och skickade hem oss och gav mig order om att nu måste jag få honom att äta. Lägga in honom kunde de inte göra eftersom hon bedömde honom som ohanterbar. Nu i efterhand blir jag arg när jag tänker på det eftersom det enda jag hade gjort sen senaste vetbesöket var att försöka locka honom att äta med precis allt jag kunde tänka på.
Hursomhelst så åt han inte så vi åkte igen 2 dagar senare. Ny vet igen. Helt underbar människa som sa på en gång utan att titta på honom: "Vi lägger in och sätter sond för han måste få i sig näring". Två dagar senare gjordes ultraljud och man upptäckte att han hade en inflammation i bukspottkörteln som gjorde att han mådde illa när han åt. Han blev kvar några dagar till tills värdena såg bra ut. Sen han kom hem har han varit som vanligt. Till och med keligare än han var innan.

Hjalle var tillbaka hos veterinären igår. Han slutade nämligen äta igen. Jag tvångsmatade 1,5 dag, men såg på honom när jag kom hem från jobbet igår att han inte mådde bra längre så vi åkte in. Vet trodde att det var bukspottkörteln igen och tog prover som vi ännu inte har fått svar på, men idag såg han att Hjalle har sår och blåsor i munnen och jobbar nu på att ta reda på den underliggande orsaken till det. Veterinären är positivt inställd och tror att Hjalle kommer bli bra igen. Han är nu hemma hos en från katthemmet som är superbra för katter. Främst för att jag måste jobba hela veckan + helgen. Önskar verkligen att jag kunde vara hemma från jobbet, men jag har redan varit hemma så mycket sist han blev sjuk så jag har verkligen inte råd att vara hemma mer. Men jag vet att han har det bra där han är och förhoppningsvis kommer han hem i början av nästa vecka.

Liknande trådar

Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 306
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 421
Senast: Alexandra_W
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 516
Senast: Imna
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 423
Senast: Mahonia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.