Katt fäller jättemycket!

U

unspection

Min katt är en bondkatt och bor innomhus och är 3år.Man hittar jättemycket päls i akvarie,kläder,jackor,sitt eget hår,mattor,tavlor,gardiner..ja allt!
Mina andra katter fäller inte alls såhär mycket.
för jag vet ju att en katt tappar ju päls,men inte såhär enormt :confused:

Någon som vet vad det kan bero på??
eller hur man gör så att hon inte ska fälla så mycket??

Sv: Katt fäller jättemycket!

Pälsfällning kan bero på en rad olika faktorer.
Oftast brukar man få rådet att ge katten ett extra tillskott av B-vitamin. Laxolja är också ett alternativ, dock finns det en hel del katter som vägrar äta det.
Halten av spannmålsprodukter i fodret kan för vissa individer leda till onormal pälsfällning, huden och pälsen blir torr vilket orsakar detta problem. Vete och majsgluten skall finnas i mindre mängd än kött i torrfoder, vilket kan vara värt att kolla upp när du handlar nästa gång.

Nu behöver det ju inte vara just något av ovannämnda som är orsaken till just din katts pälsfällning, men det var lite tips om saker du kan testa för att se om det blir någon förbättring.

Kolla in furminator. Skapades en tråd om den här på kattforumet för någon dag sedan så kan ligga några sidor bakåt, men det kanske vore något.

Pälsfällning kan bero på en rad olika faktorer.
Oftast brukar man få rådet att ge katten ett extra tillskott av B-vitamin. Laxolja är också ett alternativ, dock finns det en hel del katter som vägrar äta det.
Halten av spannmålsprodukter i fodret kan för vissa individer leda till onormal pälsfällning, huden och pälsen blir torr vilket orsakar detta problem. Vete och majsgluten skall finnas i mindre mängd än kött i torrfoder, vilket kan vara värt att kolla upp när du handlar nästa gång.

Nu behöver det ju inte vara just något av ovannämnda som är orsaken till just din katts pälsfällning, men det var lite tips om saker du kan testa för att se om det blir någon förbättring.

katten är väldigt kräsen och äter bara "pussi" och dricker akvarievatten :crazy:
men tack endå :) jag ska se om jag kan få i henne något sådant och se om det slutar fälla så mycket!:idea:
för hon fäller mer än min utekatt som tappar vinterpälsen!:(

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har redan börjat kolla på hund nr 2s ras fastän det är LÅNGT fram i tiden och jag vet inte ens om jag kommer vilja ha ytterligare en...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 225
Senast: machafuko
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 341
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 370
Senast: Sezziyanen
·
Katthälsa Jag har en katt, en upphittad katt sen 4 år tillbaka. Han var mer död än levande när jag hittade honom och bara skinn och ben...
Svar
8
· Visningar
1 321
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern