Katt äter växter

Fiorano

Trådstartare
Kan knappast bara vara min katt som envisas med att tugga på växter. Så hur ska detta undvikas? Finns inget ställe jag kan ha dom på som katt inte kommer åt (ja, alltså som inte är ett ställe där växten dör ändå). Finns det väster som katter inte gillar? Funkar det med kattgräs att få katten att tugga på istället? De ena som överlevt här hittills är orkidéer och plastväxter...

Kan knappast bara vara min katt som envisas med att tugga på växter. Så hur ska detta undvikas? Finns inget ställe jag kan ha dom på som katt inte kommer åt (ja, alltså som inte är ett ställe där växten dör ändå). Finns det väster som katter inte gillar? Funkar det med kattgräs att få katten att tugga på istället? De ena som överlevt här hittills är orkidéer och plastväxter...
Mina låter bli övriga växter när dom får ampelliljor att äta på. Kattgräs fungerar om man inte har jordfräsar till katter.
I kategorin "växter som katter inte gillar" finns tjockbladiga växter och citrusträd, dom tuggar dom helst inte på. Även pelargoner i alla sorter får vara ifred här hemma.
När djuren får för sig att ge sig på några växter jag vill ha i fred så brukar jag spraya dessa med vatten och pudrar sedan finkornig peppar över. Då låter dom bli växten, och det tar en lång stund innan dom kommer och testar igen.

Har samma problem. Men har en ampellilja och kattgräs men de ratas :meh: och så fort de får chansen knaprar de på orkidéerna :cry: Men då åker vattensprutan fram! :devil:

När djuren får för sig att ge sig på några växter jag vill ha i fred så brukar jag spraya dessa med vatten och pudrar sedan finkornig peppar över. Då låter dom bli växten, och det tar en lång stund innan dom kommer och testar igen.
Kände att jag nog ska förtydliga det här innan någon blir alldeles förfärad. Det är alltså växten som får vattendusch och peppar på sig, inte katterna :D

Vi har massor av växter i fönstren men har fått prova oss fram. Hibbar är till min stora sorg helt omöjligt att få ha ifred (:cry::rage::arghh:) och lite tjockbladigare växter bryr de sig inte om. Sedan ligger väl resten av växterna på någon slags skala mitt emellan. Försöker ställa saker jag vet att de inte tuggar på nära favoritspaningsställena i fönstren och det de gillar dör antingen ut rätt snart eller får någon undanskymd plats bakom en gardin eller så.

Här hemma är det ampelliljorna som käkas upp, vilket är tanken. De tuggar inte på några andra sedan vi skaffade ampellilja :). De ser inte så roliga ut förvisso, men de är lätta att ta skott på så det går ju att slänga. Hört för övrigt att man helst inte ska ge katterna "moderblomman" för den är ju oftast besprutad, utan ta sticklingar och plantera.

Även pelargoner i alla sorter får vara ifred här hemma.

Kom precis på min minsting med att sitta och slicka på en pelargonblomma. En doftpelargon dessutom. Normalt?

@Fiorano Häng upp blommor du är rädd om i amplar där katterna inte når dem. Det mesta går att ha i ampel! Speciellt orkidéer blir väldigt snygga om de får hänga fritt.
Som flera sagt är ampellilja ofta mycket uppskattad att tugga på.
Jag odlar havre till katterna, har alltid minst en kruka stående. Använder helt vanlig helhavre, samma sort som hästarna äter. Det funkar utmärkt och katterna gillar det. Den är inte så tålig, så jag får plantera nytt rätt ofta, men katterna gillar den. De låter bli mina krukväxter (nåja, de leker med dem. En del verkar väldigt roliga, stora gröna blad som man kan slå på) och äter nästan uteslutande på havren.

Jag försöker förjäves att skaffa mig en ampellilja genom att norpa sticklingar från de plantor jag hittar. Men varje gång jag planterar dem så är de borta på nolltid :p Hur lyckas man ha en stor sådan utan att hela går åt?

Soda var hemsk på att äta på växter. Trots utekatt och tuggmöjligheter osv. Dock överlevde orkideer. Yaki rör bara ampelliljor. De två nya vet jag inte, men näst nyaste har inte ätit på nån växt de här två v iaf. Senaste kom idag.

Tror man får sätta växterna utom räckhåll, eller hitta de sorter som just ens egen katt låter bli.

Nu är Nikita helt likgiltig för alla växter förutom ampelliljor som hon är tokig i - brukar ha sex, sju stycken på samma gång utplacerade på olika ställen, gör att de håller siog fina längre och har en chans att återhämta sig :up: men vet någon vars katt käkade upp växter. Hon försökte också med amplar, kan väl säga att det inte blev så bra för ampel eller katt - hittade katten hängande från ampeln som svajade i vinden. Som tur var klarade sig på katt och tak! Ampel och växt not so much. :D

Var noga med att ni inte har giftiga växter när ni har katter som äter på dem. Våran katt höll på att stryka med efter att ha ätit på en blomma som visade sig vara giftig! Jag fick den av min mamma och hon brukar ha koll på sådant eftersom hon har katt själv. Hennes katter hade aldrig rört den så hon hade inte tänkt på det och jag kollade inte upp den just eftersom jag fick en stickling av henne. Det höll på att bli kattens död :(

Var noga med att ni inte har giftiga växter när ni har katter som äter på dem. Våran katt höll på att stryka med efter att ha ätit på en blomma som visade sig vara giftig! Jag fick den av min mamma och hon brukar ha koll på sådant eftersom hon har katt själv. Hennes katter hade aldrig rört den så hon hade inte tänkt på det och jag kollade inte upp den just eftersom jag fick en stickling av henne. Det höll på att bli kattens död :(
Mycket bra tips!
Om jag inte minns fel så brukar Plantagen ha en lista över vilka växter som är ofarliga. Jag brukar alltid googla mina innan jag köper hem något nytt, för att vara på den säkra sidan :)

Har mina ampelliljor i en glasburk med lock tills de är lite större :p Om de kan överleva några veckor som akvarieväxter borde en glasburk vara easy peasy.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 428
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
686
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 337
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 145
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II