Katt + allergisk.

ylba

Trådstartare
Min pojkvän delar en trea med två kompisar, nu ska en av dem flytta och en annan ska flytta in. Inflyttningen har en katt, en synnerligen söt och trevlig sort. Problemet är att jag blir mer och mer allergisk mot katt för varje år, och ser det här lite som ett problem. Eftersom det är en lägenhet med män mellan 25-30 så är det inte kanske alltid tokstädat. :angel:

Har ni några tips för att handskas med håren som lär uppstå? Katten är ju inte lika lättstyrd som en hund, och lägger sig lite där den gitter, inklusive i soffan. Att ha en kattfilt i soffan som man sedan flyttar undan och krav på dammsugning ofta, är det rimligt? Jag är inte jätteallergisk och lär klara mig på tabletter (tror jag), men jag vill ju inte sluta vara hos honom, hans soffa är mycket bekvämare än min. ;)

Konstruktiva tips på hantering av katt(hår) önskas.

Sv: Katt + allergisk.

Jag är allergisk mot katt, men våra katter är utekatter... För mig går det bra sålänge jag inte klappar katten och sen typ kliar eller rör min egen hud. Och så förstås om jag råkat göra det och allergikliet kommer igång med vita bubblor och hela köret så låter jag helt enkelt bli så mkt det bara går att klia på det (så inte vad det nu är sprids o.o). Inne i en lägenhet vet jag dock inte hur det skulle fungera x)

Kör samma taktik när jag besöker ett stall. Det är kanske lite mer som en lägenhet, och jag är lika allergisk mot häst som katt :cool:

Jag tror inte du kan ställa några krav på kattfiltar eller damsugning eftersom det inte är du som bor där. Kan ni inte vara hos dig istället?

Jag tror inte du kan ställa några krav på kattfiltar eller damsugning eftersom det inte är du som bor där. Kan ni inte vara hos dig istället?

Lite rätt att ställa krav tycker jag att jag har. Jag och den nya hyresgästen är dessutom vänner så han kan nog tänka sig att anstränga sig lite för min skull. Klart vi kan vara hos mig med, men det vore jättetrist att inte kunna vara där alls för att jag är allergisk mot pvns polares katt. Egentligen är det inte frågan om huruvida jag kan ställa krav eller ej, utan om handfasta tips för att minimera kattallergin.

Se till att pojkvännens rum är kattfritt, så kan ni ju åtminstone vara där.

En kattfilt i soffan tycker jag inte är så mycket begärt, dessutom väldigt enkelt.

Det där med dammsugning är faktiskt inte vidare smart åtminstone inte innan du komemr, dammsugare virvlar bara upp allt "kattdamm" så d flyger runt i luften istället..

Det där med dammsugning är faktiskt inte vidare smart åtminstone inte innan du komemr, dammsugare virvlar bara upp allt "kattdamm" så d flyger runt i luften istället..

Ok, bra att veta. Får ringa och förvarna några timmar innan så de får dammsuga då isf. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka