Katrineholms RF inför viktgräns

Sv: Katrineholms RF inför viktgräns

är inte det en del av ridlärarens jobb redan från början?! det är väl jättebra att ridlärarna anpassar häst efter ryttares storlek och förmåga!

Tydligen var detta en självklarhet på alla ställen där alla andra har varit. Sen spann det iof vidare från vad jag menade, men det är säkert en annan femma.

Jo, visst. Men om man har en ungefärlig bedömningsgräns, är risken att någon skriker "diskriminering" större än om man väljer en viktgräns som gäller för varje häst.

Håller med! Självklart är det skillnad och spelar roll hur erfaren ryttaren är och hur denne rider. men å andra sidan är det ju en ridskola och för att slippa tjafs och att vissa känner sig sämre än andra (som redan är ett stort problem på ridskolor idag vad jag förstått) så är det ju ganska smart med en officiell viktgräns som gäller alla!

Jättebra.

Och att det skulle vara bättre med en person som är balanserad än en som är obalanserad är ju inte helt rätt.
Visst sliter det mindre på hästen om ryttaren sitter i balans, men en tung ryttare är oavsett balans en tung ryttare och benen och rygg påverkas av vikten ändå.

Ja men om man rider en häst i rätt och balanserad form så sitter man på musklerna, hästen trampar under sig och lägger inte tyngdpunkten lika mycket fel. Och med det menar jag belastar bakbenen mer än framdelen.

Sätter man upp en obalanserad nybörjare som inte kan rida en häst i korrekt och balanserad form kommer hästen hela tiden vara tvungen att balansera upp ryttarens kilon på ett helt annat sätt. Dessutom sitter man direkt på ryggraden och belastar den.

Så nej jag tror inte alls att det belastar på samma sätt även om man väger lika mycket.

Visst belastar det på ett annat sätt, och som jag sa så sliter det ngt mindre.

MEN en människa som väger 100 kg väger ändå 100 kg, och det är den vikten som läggs på hästens leder, senor, muskulatur osv.
Vikten blir liksom inte mindre för hästen bara för att ryttaren har bra balans. (Det förutsätter även att ryttaren är rak, vilket ryttare sällan är)
Även muskler tar skada av stora vikter.

Alltså jag tycker viktgräns är bra.

Men när man börjar prata vad vikten består av, då känns det som att man är ute och fladdrar lite.

fast vi såg så stor skillnad på hästarna där personer i ungefär samma vikt men med olika kroppsbyggnad satt på, hästarna reagerade väldigt olika. främst berodde det givetvis på ridkunskap hos ryttarna, men det syntes även skillnad vad gällde kroppsbyggnad. men det är ju min erfarenhet...

Precis!

Det är så lätt att missbedöma människors vikt! Tex så är drygt 80 kg inte ovanligt för en vuxen man som är 175-180 cm lång! Jag höll på att få slag när en manlig klasskompis som inte har ett uns fett någonstans på kroppen, rör på sig men muskeltrimmar inte, vägde 83 kg! :eek: Killen är lite längre än mig, jag är 179 cm lång.

Och i och med det så är jag rätt övertygad om att ridande karlar i världseliten, tex 2 meter Ludger Beerbaum säkerligen väger minst lika mycket som min klasskompis!

Däremot inte sagt att obalanserade jättetjocka ryttare ska rida hur som helst på ridskolehästar. Men samtidigt så ska man vara medveten om att ett halvblod med bra exteriör som bär upp sig rätt faktiskt klarar mer än 50 kg ryttare utan att må dåligt!

En person missbedömde min vikt för några år sedan. Hon trodde jag vägde runt 60 kg när jag då vägde någonstans mellan 70 och 75 kg...

Hugger sista knappen bara.

Ett par faktorer i det hela som gör att jag tycker att det är bättre att instruktörerna placerar ryttarna på hästar istället för att ha exakta viktgränser, är dels det som tidigare nämnts att det är stor skillnad mellan en rutinerad ryttare med god balans och förmåga att arbeta hästen på ett korrekt sätt, och en orutinerad ryttare med sämre balans och sm ännu inte har hunnit lära sig att arbeta hästen, utan har fullt upp med att lära sig själv grunderna.

Dessutom är det också så, att t ex mindre ponnyer mår ypperligt väl av att då och då gå med på en lektion med lite äldre och duktigare elever. Ofta går ju A- och B- ponnyer mest med små och ganska oerfarna barn, och kan de då och då gå med i lite längre komna grupper gynnar det såväl ponnyn som de yngre barnen och även de lite större tjejerna som då och då får chans att rida på någon av sina "gamla favoriter" igen. Om man hypotetiskt sett har en viktgräns på 45 kg på B- ponny kan man inte sätta in B- ponnyn på enstaka lektioner med lite större och duktigare ryttare som väger mer än så (ett pass ett par ggr i månaden med en duktig tjej på 50 kg lär inte skada ponnyn utan tvärt om utveckla den).

OBS att jag inte tycker att det är dåligt att ha viktgräns på ridskola, jag tycker bara att det är ännu bättre att ha kunniga och erfarna ridlärare som kan matcha ihop väl fungerande ekipage.

Senast ändrad:

Egentligen håller jag med dig i mångt och mycket, men på min klubb fanns det en viss problematik i att ridinstruktörerna inte hade samma syn på vilka ryttare som var för tunga och inte. Min ponny t.ex. är en connemara på 145 cm, han har gått med obalanserade ryttare på runt 90 kg. Helt okej tyckte den instruktören, inte alls okej tyckte en annan. Har man då viktgränser är det lättare att verkligen se till att alla elever behandlas lika.

Egentligen håller jag med dig i mångt och mycket, men på min klubb fanns det en viss problematik i att ridinstruktörerna inte hade samma syn på vilka ryttare som var för tunga och inte. Min ponny t.ex. är en connemara på 145 cm, han har gått med obalanserade ryttare på runt 90 kg. Helt okej tyckte den instruktören, inte alls okej tyckte en annan. Har man då viktgränser är det lättare att verkligen se till att alla elever behandlas lika.

Fast då handlar det ju inte om riktigt komptenta instruktörer tycker jag... Förutsättningen som jag skrev var ju just att man ska ha kunniga, rutinerade och "vettiga" ridlärare som placerar eleverna på hästarna, och att man har en samsyn och kan prata om saken inom personalgruppen! . På min, numera sedan en vecka tyvärr, föredetta arbetsplats var det aldrig något bekymmer.

Gick din ponny med så stora ryttare fler än en gång, eller var det en nödlösning vid ett enda enstaka tillfälle? Jag tycker det låter jättetokigt hur som helst, men än värre om det var återkommande!

Exakta viktgränser behandlar precis som du skriver eleverna millimeterrättvist vad det gäller vikten, men det är ju faktiskt väldigt många andra parametrar som spelar in också!

Måste bara tillägga att jag inte ägde honom då, i så fall hade jag satt ner foten. Men det var ganska regelbundet, inte nödlösning vid ett enstaka tillfälle.

Och jag håller definitivt med dig att instruktörerna bör vara tillräckligt kometenta för att kunna göra en likvärdig, rättvis bedömning, men uppenbarligen är inte alla det. Viktgränserna kan ju vara ett sätt att försöka skona hästarna.

Förstår att du hade stoppat det i så fall :)! Och visst är viktgränser ett alternativ om instruktörerna inte fixar att sätta hästar på ett bra sätt annars!

*knapplån

Tycker det är bra! Väger man "för" mycket är det helt upp till en själv om man vill rida sin egna häst men tycker det är synd om de stackars ridskolehästarna som ju ofta ändå går ganska hårt.

Det jag undrar är dock om nån blivit nekad att rida pga vikt? Och hur funkar det i så fall kan det anmälas till typ DO eller vad det heter? Jag ser det som en självklarhet att ridskolan ska få neka någon då detta ju kan skada deras egendom (i detta fall hästen) men hur ser lagen på det hela?

Sen är jag lite skeptisk till att "alla" säger att de gärna låter en duktig 100kilos ryttare (bara ett exempel) rida deras häst men ej en lika tung nybörjare.
Jag skulle nog nästan hellre säga tvärtom för jag antar att den duktigare ryttaren kommer att rida mkt hårdare och i högre tempo så skulle hellre välja nybörjaren.

Tycker också diskussionen blir lite orättvis, man "får" ju inte säga att nån är tjock så är nog nästan ingen som reagerar/vågar reagera om en alldeles för tung ryttare rider en häst men så är det massor av fjäderlätta småtjejer som får massa skit för att de är för "stora" för sina ponnyer, visst det kanske inte är det optimala när de blir för långa men tycker ändå det känns lite orättvist då det borde påverka mindre än en riktigt stor ryttare.

Fast på en ridskola finns det ganska många ryttare i "mellanskiktet", alltså sådana som kommit så långt att de tränar på att rida i alla gångarter, men ändå inte hunnit få balans och förmåga att arbeta hästen i rätt form. De fasen måste ju alla ryttare igenom den med, och ofta är den gansk lång. Det är ett stort hopp mellan rena nybörjare, som mest skrittar och kanske travar litegrann (vilket ju är ett skonsamt arbete för hästen även om ryttaren är tung och inte har så bra balans), till den ryttare som lärt sig att inverka rätt, sitta i balans och arbeta häten i rätt form.

På ridskolan där jag jobbade tills för en vecka sedan behövde vi inte neka någon att rida. Däremot så fanns det några stora, rejäla karlar som inte fick så mycket variation på hästar, helt enkelt för att vi bedömde att det bara var kanske 3-4 stycken som var så pass viktbärande.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Flera ridskolor har infört en övre viktgräns för sina elever, vilket skapat stort engagemang. Svenska Ridsportförbundet rekommenderar...
Svar
0
· Visningar
415
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Umeå Ryttarförening inför en övre viktgräns för sina ridskoleelever. Det betyder att man inte längre kommer att kunna delta i deras...
Svar
0
· Visningar
202
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter De svenska hoppryttarna var glödheta under VM i Herning, och inför fredagens lagfinal var det blågul ledning. Engagemanget att följa de...
Svar
0
· Visningar
276
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama