Katrineholms RF inför viktgräns

Sv: Katrineholms RF inför viktgräns

välkommet initiativ ! med tanke på jobbet som många ridskolehästar måste utföra :eek: kladruby

Tycker att det är ett helt riktigt initiativ att ta! Det är inte en rättighet att få rida, man måste tänka på hästarnas välbefinnande också! Jag längtar själv efter att börja rida igen, men eftersom jag har fått en katastrofal viktuppgång så förbjuder jag mig själv att göra detta med tanke på hästarna... :(

/MosterMia, som inte kommer sätta sig på en häst igen förns jag gått ner typ 20 kg....

Tycker att det är ett helt riktigt initiativ att ta! Det är inte en rättighet att få rida, man måste tänka på hästarnas välbefinnande också! Jag längtar själv efter att börja rida igen, men eftersom jag har fått en katastrofal viktuppgång så förbjuder jag mig själv att göra detta med tanke på hästarna... :(

/MosterMia, som inte kommer sätta sig på en häst igen förns jag gått ner typ 20 kg....

Fast det finns väl alltid någon häst du kan rida? Finns ju många robusta kallblod som klarar mycket viktmässigt.

Jag tycker detta med viktgräns är lite konstigt. För samma häst kan klara 65 kg obalanserad nybörjare som 90 kg balanserad och duktig ryttare. Det är helt olika kilon. Jag tycker det är bättre att ridskolan bedömer i varje fall.

På min ridskola hade vi en rullande lista men ridläraren bytte runt på vissa hästar om de av någon anledning inte skulle passa. Det tycker jag är bättre för då kan ridläraren göra en bedömning i varje fall. Ridläraren känner ju till hur man rider och ca hur stor man är.

så bra!

när jag jobbade i ett turridningsstall hade vi en viktlista till hästarna. om en ryttare var erfaren och hade större delen av sin vikt i muskler och inte fett, kunde vi såklart frångå viktlistan. sunt förnuft, jag gissar att det inte är skrivet i sten på ridskolan heller!

Jag tycker detta med viktgräns är lite konstigt. För samma häst kan klara 65 kg obalanserad nybörjare som 90 kg balanserad och duktig ryttare. Det är helt olika kilon. Jag tycker det är bättre att ridskolan bedömer i varje fall.

På min ridskola hade vi en rullande lista men ridläraren bytte runt på vissa hästar om de av någon anledning inte skulle passa. Det tycker jag är bättre för då kan ridläraren göra en bedömning i varje fall. Ridläraren känner ju till hur man rider och ca hur stor man är.

Instämmer helt :bow:

Så en erfaren ryttare på 90kg större delen fett fick inte rida samma häst som en lika erfaren ryttare på 90kg mest muskler?

Intressant.

.

Jo, visst. Men om man har en ungefärlig bedömningsgräns, är risken att någon skriker "diskriminering" större än om man väljer en viktgräns som gäller för varje häst.

Jag tycker absolut att det är ett väldigt bra initiativ, speciellt att varje häst har en individuell viktgräns. Sedan bara antar jag att ridskolan kollar hur väl de enskilda eleverna rider och de kan säkert göra ett par undantag om ryttarna är välbalanserade.

jag håller med. 90 kg är 90 kg vare sig det är fett, muskler, fjädrar eller bly!

Det är erfarenheten av ridning som räknas.

Min ena bror är riktigt vältränad, närmare 2 meter lång och väger säkert runt 100kg.

Han skulle aldrig få rida min häst men det beror på att han aldrig suttit på en häst förut. Hade han ridit så han har "rid-balansen" så skulle han få rida när han kom och hälsa på!

Då har jag en pålle som är 155 cm connemara i god kondition

nu menade jag givetvis att alla aspekter vägdes in. att vi inte stirrade oss blinda på enbart vikten som en siffra.
ofta frågade vi heller inte efter vikt såvida det inte var en telefonbokning, utan uppskattade med blicken vilket i 99 fall av 100 funkade toppen.

*kl*

I sthlm vet jag inte många ridskolor som INTE har viktgräns...
Botkyrka Ridskola har haft de så länge jag vet.. (säkert sen tidigt 90 tal) ...
Och som sagt tycker de e ok, men mest för att jag själv aldrig blivit utsatt för "vikt diskriminering" och det trots att jag i ridutrustning som värst säkert va över 100 kgs gränsen och det är FÅ hästar som tar mer än 90-95 på en ridskola.. Men som sagt har ju ridit sen jag va 7 och egen häst sen jag va 14. Så när man tävlat Msv B dressyr och 120 hoppning så misstänker de nog att man "kan" rida.. Så den perioden jag själv bara hade unghäst och ville "hålla igång" 1 g/veckan så va de inga som helst problem på ridskolan...

Jättebra.

Och att det skulle vara bättre med en person som är balanserad än en som är obalanserad är ju inte helt rätt.
Visst sliter det mindre på hästen om ryttaren sitter i balans, men en tung ryttare är oavsett balans en tung ryttare och benen och rygg påverkas av vikten ändå.

Måste allting alltid tas ett steg längre direkt? Kan man inte nöja sig med att dom åtminstone till att börja med sätter viktgränser? Detta gör dom ju enbart för hästarnas skull, dom kan i värsta fall förlora medlemmar på det.

Nästa steg är kanske att dom stackars ridlärarna hela tiden ska bedömma exakt vilken häst varje ryttare kan rida i förhållande till kunskap och vikt?

Nästa steg är kanske att dom stackars ridlärarna hela tiden ska bedömma exakt vilken häst varje ryttare kan rida i förhållande till kunskap och vikt?

Det hoppas jag INNERLIGT att "stackars" ridläraren redan GÖR... Man bör som ridlärare sätta rätt ryttare på "rätt" häst...

Måste allting alltid tas ett steg längre direkt? Kan man inte nöja sig med att dom åtminstone till att börja med sätter viktgränser? Detta gör dom ju enbart för hästarnas skull, dom kan i värsta fall förlora medlemmar på det.

Vad då nästa steg? Precis så jobbar vi ridlärare på väldigt många av landets ridskolor i dag - vi placerar ryttarna på hästar innan lektionen så att man matchar såväl storlek som temperament på hästarna med ryttarnas storlek och förmåga. Detta ser vi som en självklarhet för att se till att såväl hästar som ryttare får en bra upplevelse av ridlektionerna. Det är inte ett dugg synd om oss för det - det är en del av vårt jobb. Inte är det särskilt svårt heller.

är inte det en del av ridlärarens jobb redan från början?! det är väl jättebra att ridlärarna anpassar häst efter ryttares storlek och förmåga!

Det hoppas jag INNERLIGT att "stackars" ridläraren redan GÖR... Man bör som ridlärare sätta rätt ryttare på "rätt" häst...

Det varierar väldigt, men kanske bara där jag varit. Under dom åren jag red fick vi en lista med hästar som vi fick välja ifrån. Inget bra alternativ enligt mig.

Vad då nästa steg? Precis så jobbar vi ridlärare på väldigt många av landets ridskolor i dag - vi placerar ryttarna på hästar innan lektionen så att man matchar såväl storlek som temperament på hästarna med ryttarnas storlek och förmåga. Detta ser vi som en självklarhet för att se till att såväl hästar som ryttare får en bra upplevelse av ridlektionerna. Det är inte ett dugg synd om oss för det - det är en del av vårt jobb. Inte är det särskilt svårt heller.

Okej

101010

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Flera ridskolor har infört en övre viktgräns för sina elever, vilket skapat stort engagemang. Svenska Ridsportförbundet rekommenderar...
Svar
0
· Visningar
415
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Umeå Ryttarförening inför en övre viktgräns för sina ridskoleelever. Det betyder att man inte längre kommer att kunna delta i deras...
Svar
0
· Visningar
202
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter De svenska hoppryttarna var glödheta under VM i Herning, och inför fredagens lagfinal var det blågul ledning. Engagemanget att följa de...
Svar
0
· Visningar
276
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama