Katrering av marsvin

O

Osis

Jag har länge tänkt att kastrera mina två marsvinspojkar men har backat varenda gång för priset (ca 500:-/st) och varit rädd för att de inte ska vakna igen efter narkosen...

Hur stor risk är det att de inte vaknar?

de är nu 1år och 1 månad. de bor i samma bur och bråkar inte så mkt, deras mamma och brorsdotter bor i buren under så när jag inte har gjort rent på ett tag så är det då de bråkar mest.
Det flyger inte hårtussar utan de går och kurrar och uppvaktar varandra helta tiden och ibland så ger de varandra ett tjuvnyp, mendet är inte ofta..

Skulle helst av allt ha ungar efter de men har inte varken plats eller tid med det :(

Vad skulle ni göra? skulle ni kastrera dem? eller är det onödigt?
hur blir de när de är kastrerade? blir de lugnare? Tystare? sällskapligare?

Lite bilder. :angel:
Castello
castello3_orig_SE.jpg

Tabasco
tabasco1_orig_SE.jpg

Sv: Katrering av marsvin

Kastrering kommer förmodligen inte ändra deras beteende alls.
Det är rätt vanligt att det inte blir så till skillnad från tex kaniner som kan bli lugnare (mindre revirhävdande).
Så länge dom inte bråkar så blodet flyter och tussar ryker eller så den ena knappt vågar röra sig så är det fullt ok.
Mina hannar tjafsar ofta och det gör även honorna. Det kan var ett hiskerligt tjutande i flickburen när jag har flickor som kommer in i könsmognaden eller om någon av dom brunstar.
Om dina marsvin eller inte överlever kan man inte svara på. vissa har dött under sövning andra har dött efter utan att man har sett riktig orsak till det och fast dom sett pigga ut någon dag innan.
Jag skulle inte chansa faktiskt om det inte var absolut nödvändigt.

Du kan inte flytta dina hanar längre ifrån honorna? Det är lättare att ha 2 hanar tillsammans om det inte finns honor i närheten.

Läckra marsvin!!
Om jag vore du skulle jag nog skippa kastrering och se till att hålla dem från honorna bara.
Och för den delen göra rent oftare, så det inte börjar lukta så de måste bråka :crazy: .
Så länge inte tussarna ryker eller blodet flyter (usch vad hemskt det lät, men du förstår) skulle jag avvakta kastrering.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka