Katastroffölningar - spinner vidare!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ecssory
  • Startdatum Startdatum
E

ecssory

Tidigare har det skrivits om katastroffölningar.
Det jag som amatör vill veta är:

Hur vet man att det är på väg att gå åt skogen?

Om mitt sto nu blir med föl så är det dags år 2005.
Jag har inte en aning om vad som är normala tecken och onormala.

Vilka tecken skall man uppmärksamma som dåliga eller ev dåliga?

Hur lång tid bör fölningsarbete ta?

När bör man ringa veterinär?

Händer det att man måste åka in till klinik eller är det redan kört om man måste åka till klinik?

Hur vet man om fölet ligger fel?

...+alla andra frågor som jag inte ställer för att jag saknar kunskap om vilka frågor jag bör ställa.

En sista fråga om bädd.
Alla förordar halm när det är dags för fölning - är det ok med torvbädd med rikligt med halm ovanpå?

Hur länge skall fölet stå på halm och när kan man byta tillbaka till torv?

Men hallå där, så många proffs och inget svar?!
Nu känns det inte direkt bättre :crazy:.

Alldeles för många frågor på en gång (för min del) :o, blir ju en hel bok om man ska skriva svar.. jag rekommenderar dig att köpa böcker om dräktighet och fölning m.m, och ställer några frågor i taget senare! :)

Många av svaren kan du hitta i alla fölningstrådar här i forumet de senaste månaderna!

Inte för att jag är något proffs... Man brukar ju säga att fölningen går i tre stadier. Öppningsstadiet, utdrivningsstadiet och efterbörden.

Öppningsstadiet tar olika lång tid. Utdrivning mellan 5-50 minuter. Väldigt olika alltså och efterbördsstadiet ½-3 timmar.

Om fölet ligger fel märker man ju när utdrivningsstadiet börjar om det tex bara kommer ett framben. Hm, det var lite i alla fall. :)

Ok, då får det bli boken, tack ändå!

Fördelen med forum är att man får så många beprövade åsikter och erfarenheter - det kan stå mycket enkelspårigt i böcker utan möjligheter till variationer :smirk:.
Egna erfarenheter är guld värda och väger tyngre än teori...tycker jag.

Det finns en till bra bok Håll hästen frisk. Står mycket bra info om just ston och dräktighet.

En viktigt sak är tex att när vattnet gått syns den inre säcken i öppningen inom 5 min ungefär och när vattnet väl har gått finns ingen återvändo! Inom 20 min efter vattnet ska fölet ha fötts fram. Dröjer det längre behövs hjälp.

Min erfarenhet av andra djurs förlossningar (getter) är att utdrivningsvärkarna är väldigt kraftiga och syns mycket tydligt, djuret kan låta rätt så mycket när det krystar dessutom.

JAG förstod ju direkt att något var fel iom att mitt sto inte hade några märkbara värkar, hon verkade trött och orkade inte krysta. Det hände liksom inget efter att säcken dök upp, den gled lite ut och in bara. Så vi fick hjälpa till och dra (neråt framåt i en båge mot stoets bakben) i samband med de svaga värkarna. Fölet var dessutom stort med rejält bogparti! Men efter ett par minuter var det ute och jag tog bort hinnorna från mun och näsborrar och började torka av det.

Jag ringde veterinären bara några minuter(?) efter att den inre säcken syntes i öppningen. På nåt sätt kände jag att det var fel. Fölet var ute ca kl 0200 och vet kom vid 0230 ca. Då hade stoet fortfarande inte rest sig, utan låg helt utmattad. Hon hade inte orkat bry sig om fölet, så jag torkade det (någorlunda) torrt.

Vet gav ca 3 l saltlösning i dropp och lyssnade på hjärtat. Det räckte för att stoet skulle piggna till och resa sig. Tack och lov inga tecken på inre blödningar eller nåt. Enl vet berodde de svaga värkarna troligtvis på för lite kalk i blodet och det hade INTE med dålig utfodring att göra eller för lite mineraler(jag frågade såklart)! Utan helt enkelt pga hennes ålder (21), så får de svårare att omvandla och tillgodogöra sig.

Efterbörden kom ut av sig själv ca 7½ timme efter fölningen. Efter 3 timmar tog vi ut henne ensam i ca 10 min varje timme de närmaste timmarna. Enligt vet har man gått ifrån det att efterbörden SKA ha kommit ut efter max 3 timmar. De flesta kommer ut efter någon timme till, utan att ställa till det. Däremot ska man vara noggrann när man lägger ut den och undersöker så att verligen ALLT är ute och ingen liten bit sitter kvar i livmodern. DÅ krävs det vetbehandling!

Tecken på att fölet ligger fel är tex att du inte ser de två små framhovarna komma ut (något förskjutna mot varandra). Eller om det dröjer ovanligt länge efter att vattnet gått...utan att något händer.

När fölet är ute är det bra om stoet ligger ner uppemot en halvtimme, men minst 10-15 minuter. Under den tiden får fölet en sista blodtransfusion genom navelsträngen, som man inte ska röra under den tiden! När sen fölet eller stoet reser sig går navelsträngen av någon cm ifrån fölets buk, på ett förbestämt ställe. Därefter är det viktigt att man doppar navelstumpen i jodopax. Vet som vi tog ut rekommenderade outspädd jodopax vet och jag hällde lite i ena handen (ett par gånger) och dränkte in stumpen med.

Den allra vanligaste anledningen till att föl dör nyfödda är inte pga fellägen, som tydligen ska vara väldigt ovanliga, utan att hinnsäcken inte spricker! Och om man då inte övervakar, med tex kamera eller på annat sätt, så missar man det och fölet dör helt i onödan.

Något som inte heller är bra är ifall stoets juver läcker mjölk flera veckor i förväg! Vissa rinner det ju ymnigt ur och man riskerar ev försämrad råmjölk. Det man kan göra då är att kontakta något större stuteri eller liknande (eller veterinär?) och be att få köpa frusen råmjölk. En halvliter kostar ca 500kr har jag för mig. Och så tar man kontakt med vet som får komma ut några timmar efter fölningen och ta blodprov på fölet för att se om det har fått i sig tillräckliga antikroppar. Om inte ger man fölet blodplasma!

Du kan byta till torvbädd, med rikligt med halm ovanpå, snart efter fölningen. När du väl mockat ut allt slemmigt och blodigt som blir efteråt så finns det inget som hindrar att du lägger in torv i botten! Det ÄR viktigt med tjock och mjuk (men fast) bädd så att inte fölet får liggsår.

Här kan du få tag på råmjölk 0474-610 70. Telenr ligger också på nätet, fast jag kommer inte ihåg vad den hette. Kostar 500:- litern.

Mycket frågor. Blev tvungen att klippa o klistra ;)

Hur vet man att det är på väg att gå åt skogen?
** När stoet krystar och inget händer. om hon lägger huvudet platt ner i halmen och biter ihop med tänderna, drar upp överläppen så fixar hon oftast inte ut ungen själv.
**15 minuter efter att vattnet gått så ska ungen vara ute.
Om inte, så kan det nog bero på antingen felläge, stoet orkar inte krysta, eller att ungen behöver dras ut.

Om mitt sto nu blir med föl så är det dags år 2005.
Jag har inte en aning om vad som är normala tecken och onormala.
**för en som aldrig varit med om fölning så blir ju det mesta onormalt. Bäst vore det om du har någon kunnig människa i din närhet som kan hjälpa dig eller att du ställer stoet där det finns kunnigt folk. Många ungar/ston har slarvats bort när inte ägarna har haft kunskap...tyvärr.

Vilka tecken skall man uppmärksamma som dåliga eller ev dåliga?
**Dåliga tecken kan vara att stoet får kraftig kolik ett par månader före fölning. Att hon står och läcker ur sig råmjölk, att hon är aggressiv mot sitt föl, att hon inte bryr sig alls (då är det troligtvis fel på ungen)

Hur lång tid bör fölningsarbete ta?
**Förverkar kan ta flera timmar men när vattnet gått så skall det ta ca. 15 minuter.

När bör man ringa veterinär?
**När stoet tar i utan resultat, när fel földelar syns i öppningen bak, eller när ungen inte kommer upp/inte äter/inte bajsar/kissar.

Händer det att man måste åka in till klinik eller är det redan kört om man måste åka till klinik?
**Nästan alltid är det kört för fölungen om man skall åka till klinik.

Hur vet man om fölet ligger fel?
**när du enbart ser huvud/svans/ett ben/eller inget alls.
**när halva ungen är ute och sedan stopp.

...+alla andra frågor som jag inte ställer för att jag saknar kunskap om vilka frågor jag bör ställa.
**fråga på du bara ;)

En sista fråga om bädd.
Alla förordar halm när det är dags för fölning - är det ok med torvbädd med rikligt med halm ovanpå?
**Låter OK i mina öron.

Hur länge skall fölet stå på halm och när kan man byta tillbaka till torv?
**vänta tills ungen är ett par månader minst.

AM

Tack, TUSEN tack!

"Bäst vore det om du har någon kunnig människa i din närhet som kan hjälpa dig eller att du ställer stoet där det finns kunnigt folk. Många ungar/ston har slarvats bort när inte ägarna har haft kunskap...tyvärr".

Jag luskar i om det finns någon jag kan lura ut när det är dags, skulle ALDRIG förlåta mig själv om jag skulle förlora hästen för att jag tabbat mig.

En liten fråga. Anledningen till Halm är det för mindre infektionsrisk?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka