Katastrof värden!!!

lis

Trådstartare
Fick precis reda på stallets hösilagevärden. Ts:59% MJ/kg foder:6.3 Smrp/kg foder 20!!!!!! Kan detta verkligen stämma med så dåligt smrp? Dom ska skicka in nya prover då dom tycker det verkar väldigt lågt. Jag har ett dräktigt sto och en åring! Vad hade ni gjort?

Sv: Katastrof värden!!!

Det finns en annan tråd nånstans här där de hade fått 0 (!) i smrp. :crazy:
Det skulle tydligen stämma så ditt kan säkert ha 20.

Fick precis reda på stallets hösilagevärden. Ts:59% MJ/kg foder:6.3 Smrp/kg foder 20!!!!!! Kan detta verkligen stämma med så dåligt smrp? Dom ska skicka in nya prover då dom tycker det verkar väldigt lågt. Jag har ett dräktigt sto och en åring! Vad hade ni gjort?

När slogs höet? Vi har jättebra värden. Förstaskörden slogs en vecka innan midsommar och höll 64g smb. råprotein per kg och 9.1MJ. Andraskörden sen höll 84 g smb. råpr och 8,6 MJ.!!!! Jag har bara småponnyer så jag får väl blanda ut med lite halm.

När slogs höet? Vi har jättebra värden. Förstaskörden slogs en vecka innan midsommar och höll 64g smb. råprotein per kg och 9.1MJ. Andraskörden sen höll 84 g smb. råpr och 8,6 MJ.!!!! Jag har bara småponnyer så jag får väl blanda ut med lite halm.

Veckan innan midsommar slogs det.

Usch vad tråkigt.
Som någon skrev så är det ju möjligt att köpa eget foder men så länge fodret är bra hygieniskt så är det ju inget problem att tillskottsfodra.
Vi köper på vall och kan således inte styra värdena, det blir en överaskning...
Vi använder visserligen andraskörd som brukar ha lite jämnare värden än första skörden då man inte alltid kan styra när man slår.

Lusern, soja och olja tillsammans med havre och betfor fungerar för mig på 8 olika hästar hemma (från shettis till fölsto och unghästar).

Ja det förvånar inte mig det minsta. Ett år hade vi smrp på 5, ett annat år på 11 :crazy: Blir dyra vintrar med sådant hö, men vad gör man om man inte får tag på annat :confused:

Höet vi köpte förra året hade smrp 13, så jag vet precis hur du känner dig :crazy:
Då löste vi det genom att avboka halva leveransen (det vi inte hunnit få hem) och köpa ett annat (kvot 6,5), och sen ge av båda + komplettera med lusern.

Årets skörd hade smrp 38, kändes fantastiskt högt i jämförelse :p

Usch vad nervös jag blir nu... har ingen analys på mitt än och tyckte jag hade katastrofvärden i fjol med bara runt 35 g smrp :crazy:

jag är iofs också lite nervös, för vi har inte fått analysen bonden tagit på andraskörden än, det jag nämnde ovan (förstaskörd) räcker inte hela året, så man får ju hoppas att de får äta hyfsat även i vår..

Har sett en hel del riktigt dåligt silage/hö i år. Hade jag inte lyckats få tag på bra silage had jag också varit nervös. :crazy
Är det för att det regnat så mycket i år?

Jag hoppas lite på att vi har fått bättre värden här uppe, har inte sett några värden på det som är skördat långt upp i norr ännu (eller kanske bara än så länge lyckligt ovetande missat dem :crazy:)

Har sett en hel del riktigt dåligt silage/hö i år. Hade jag inte lyckats få tag på bra silage had jag också varit nervös. :crazy
Är det för att det regnat så mycket i år?

Ovanligt många runt oss har också låga värden. Vi har inte fått mycket regn... Snarare tvärtom.

Här har det också regnat mycket, men "min" bonde fick helt okej värden på sitt hö. Faktiskt bättre än förra året. Den hö jag har nu innehåller 8,4 mj och 50 g smrp. En förstaskörd (runt midsommar) från lite äldre vallar som han tvingades ta hö ifrån i år pga att vädret var som det var. Sedan fick han också en andraskörd på en nyare vall som innehåller 8,3 mj och 66 smrp. Funderar på att byta till detta nästa gång, mestadels för att sockervärdet var lägre på denna skörd. Det var inte katastrof i det andra höet heller, men lägre är ju alltid bättre!

Det kan nog stämma. Ett år fick jag hö med 16g smrp. Då fick jag köpa ett annat hö också för att kunna få en bra foderstat.

Kl . Låga värden generellt i år vilket flera påpekar i tråden. Jag gick igenom 7 analyser förmedlade via hästkraft och alla utom ett hade smrp28-31 . Olika producenter och olika ställen allihopa . Det vi köpt var bäst i mängden med smrp 42 och energi 5,4 .

Svingelsorterna var väldigt tidiga i år vilket gjorde att de hade rasat i protein innan timotejen som tvärtom var sen var färdig att skörda. Många vallar innehåller mkt svingel och det är också dessa som är så låga i proteinvärden iår. Så iår skall man hålla ögonen efter hö med hög timotejandel om man vill lyckas få tag i hö med högt proteinvärde.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Lime
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 292
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama