Kastrering

MsSleepalot

Trådstartare
Hur gammal ska hingsten minst vara innan man kastrerar? Brukar det vara "sårigt" så man ska sköta om efteråt? Vad kostar det ungefär för en kastrering? Går det fort?
 
Sv: Kastrering

när båda kulorna har kommit ner, ca 1 år.
Jag har inte haft några problem med såren, har bara kastrerat stående ej sytt. Det är svullet några dagar men jag har låtit dem vara ute som vanligt o undvikit att pilla på såret, bara kollat så det ej varar.
Kostar ca 1500:- om man tar ut veterinär. Det tar inte lång tid. Har alltid kastrerat på fm dagen efter har de gått ute som vanligt.
 
Sv: Kastrering

Runt året bör de väl vara som tidigast o båda testiklarna har kommit ner. Själv har jag låtit kastrera stående så det har inte blivit någon sårvård efteråt, mest svullet som går ner efter nån dag, måste se till att pållen får promenader dagligen för svullnadens skull.
Betalade dryga 1000lappen sist o allt var över ganska fort.
 
Sv: Kastrering

Jag kastrerade min när han var nio måndader, liggande. Gick väl på runt 1000lappen tror jag. Det var inga problem med såret eller nått, var svullet någon dag efteråt bara.
 
Sv: Kastrering

Vi kastrerade vår häst när han var 15 månader, efter att han visats på hösten året han fyllde 1. Han stog hela tiden och det gick väldigt smidigt och snabbt.

Dock läkte det utifrån och in, dvs såret ständges medan det innanför inte var riktikgt läkt. Slutade med att vi fick ta ut veterinären igen och öppna såret så varet kunde komma ut. Efter ett par dagar med penicillin och dagliga rengöringarna gick det över, och mår nu helt bra =)
 
Sv: Kastrering

glömde o tillägga att vi kastrerade i juli under värsya röt månaden :o fick därför en fem dagars penicillin kur i förebyggande, räknade in den i priset.
 
Sv: Kastrering

Jag kastrerade min 11,5 åring nu.
Stående. Allt gick bra. Inget problem med läkning denna gången. Skall röra sig mycket.
Krlla febern varje dag.
Kostnad 1900- tog 1 tim
 
Sv: Kastrering

Jag kastrerade min 5-åring i januari. Vet kom hem och gjorde det inne i stallet.Först fick han lugnande spruta, och sen fick han smärtstillande. Sedan fick han lokalbedövning i kulorna.Operationen tog ca 1-1.5 tim. Eteråt fick han penicillin och inflammationshämmande.
Han fick stå inne på natten och sen vara ute som vanligt.
Jag promenerade med honom varje dag i en veckas tid. Annars kan det bli stramt i såret om dom står still för mycket under läkningsprocessen.
Blir det skräpigt om han ligger ner kan du bara " svepa " av såret med lite utblandad jodopax. Jag gjorde så och allt läkte fint.
Pris : 1950 kr
 
Sv: Kastrering

gubben skrev:
Hur gammal ska hingsten minst vara innan man kastrerar? Brukar det vara "sårigt" så man ska sköta om efteråt? Vad kostar det ungefär för en kastrering? Går det fort?

Förutom det som sagts så är det bäst att kastrera när det inte är för varmt och inte för kallt. Risk för infektion vid värme. Kan ju säga en sak och det är att den tomma pungen kan svullna upp något enormt, utan att det för den skull är någon fara. Jag fick longera min kille dagligen dagarna efter så att det fick vätska ur sig. Lät slosh, slosh när han sprang ...isch.

Hälsning Maja
 
Sv: Kastrering

Min 3 åring kastrerades i oktober 05 som 2,5 åring.
Allt gick bra under kastreringen. Men efter ca 5 dagar började han svullna rejält. Trotts longering och promenader.
Vi tog hem vet som öppnade såret och släppte ut blod och gegga. Så fick han penselin och antinflammatoriskt.
Men dagen efter hade han 41 i feber. Vet kom igen. Öppnade såret igen. Bytte penselin. Så fick vi öppna såret 2 gånger per dag själva. Tills det hade börjat läka ihop.
Han var ändå ute hela tiden även på nätterna efter kastreringen.
Så det kan bli kraftig infektion.
 

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 461
Senast: Jeps
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 827
Senast: fio
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 523
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
762
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp