kastrering

jklirla

Trådstartare
Fy jag har ångest inför detta faktum! Kring komplikationer och dyligt. Men det måste göras. Någon med erfarenhet kring detta som kan ge lite tips?!
Har tänkt kastrera min två åring nu i början av mars. När vi kastrerade min shetlandsponny valde vi att göra det stående på klink eftersom vi inte hade så bra uppställningsmöjligheter för veterinären i stallet då...han fick efter en dag eller två högfeber och behövde penicillin. Han blev pigg på några dagar. Men nu har jag fått för mig att det ska gå åt skogen igen...
Jag ska ta ledigt från skolan så jag kan prommenera med honom osv. Men vad ska jag tänka på, vilket strö är lämpligast i boxen tex. Är det bättre att göra ingreppet hemma i stallet med tanke på främmande bakterier etc som kan finnas på klinken? Vi har en ATG klinik ( de kan inte göra liggande kastrering där eftersom de saknar möjligheter att söva...) där jag bor och jag känner stort förtroende för den veterinären, men skulle ändå tycka att det kändes bättre att göra det hemma. Någon med bra tips och tänka på saker som jag bör veta...supertacksam!!!

Sv: kastrering

vi kasterade våran nu för några månader sen och det gick jättebra!

Vi gjorde det hemma.
Vi hade halm i boxen just för att det inte ska kunna komma in spån i såret.
Promenerade och tempade en till 2 gånger om dagen.

Inga problem alls.=)

Vad skönt att det gick bra för er!!!
Hur många dagar efter kastreringen prommenerade du honom?
har också hört att halm ska vara bra i boxen, har försökt hitta men inte fått tag på något, lättare att få tag på hö, kan man ströa med hö i värsta fall?

Vår häst kastrerades på klinik (Strömsholm) liggande under narkos. Han var 11 månader och vi tog hem honom så fort han var vaken och kunde stå i släpet, han märkte nog knappt vad som hänt. Såret var ihopsytt och man kunde inte ens se var de snittat om jag ska vara ärlig.
Ingen feber och han fick gå i hagen normalt från början.

Jag kan verkligen rekommendera det sättet och kommer göra på samma sätt om jag får fler hingstföl i framtiden.
Skulle aldrig göra det hemma på gården med öppna sår och lokalbedövning, inte konstigt det blir infektioner och komplikationer efteråt (läste att det var 25% av de som kastreras hemma som får det). Som människa skulle man ju aldrig låta någon operera en på köksbordet, eller varför inte i stallet? :p

Min isis unghäst kastrerades liggande hemma i boxen med mycket ny strödd halm i boxen. När han var "klar" i knoppen efter kastrationen fick han gå ut i gräshagen med sin kompis. Såg noga till att dom rördesig och inte stog inne för länge. Utan rörelser och inga leriga hagar. Sen att kastrations stället tvättas med jod/sprit för ingrepp och att instrumenten är rena vid användandet är vikitgt. Allt gick bra här och ingen infektion.

Klart du kan strö med hö. Bara att små bitar från spån kan fastna i såret. Därför bruka rman använda halm. Men hö fungerar lika bra.

Fast å andra sidan så är både narkosen i sig och uppvaket efteråt risker. Jag har bara erfarenhet av stående kastrering och det gick fint, inga komplikationer. Jag har vänner som kastrerat liggande och fått komplikationer.

Så det kan gå snett hur man än gör...

Själv är jag försiktig med att söva i onödan för att jag sett hästar som slagit halvt ihjäl sig på uppvaket, men det är ju bara min erfarenhet och merparten av alla operationer som görs går såklart bra ur den aspekten.

Jag gjorde stående inne på klinik på min ett-åring.

På förmiddagen var vi inne på kliniken, åkte hem. Stod i box till dagen efter på morgonen, ut i hagen med hästkompis.

Ordination från veterinär: longera/tömkör hästen 1h/dag.

Eftersom hästen inte var hanterad så var jag i stallet 3-4 ggr/dag och "jagade runt" honom i hagen istället tillsammans med sin kompis. Ca 10-15 minuter/gång

Hästarna stod inne på natten.

Hästen åt butta i 10 dagar, hade inte feber en enda dag! (tempade minst 2ggr/dag i två veckor, sedan 1 ggn/dag i ytterligare två veckor)

Jag tror det var för att hästen fick vara ute i hage och röra på sig hela dagarna + mina små intervall-fösningar.Hellre flera korta turer än ett jobb på 1h tycker jag. Det fungerade för mig! Ingen feber alls!

Men viktigast är att ut med hästen så fort som möjligt så den får röra sig fritt i hagen och såret får "rinna ur".
Självklart om hästen får feber måste man kontakta veterinär direkt.

Här är film från dagen efter kastrationen, han ser inte ut att ha så ont va? ;)
(den oregelbundna gången beror på att det är islandshäst i, han blandar ihop gångarterna så det beror inte på att han har ont)

Min 09:a kastrerades stående hemma. Efter kastreringen fick han stå i storbox under natten,tillsammans med sin kompis. Dagen efter var det lösdriften som vanligt.
Tempade honom 4 ggr per dag, kunde dock inte promenera i någon större utsträckning då han för tillfället endast hade en hagkompis. Var mitt i en flytt av hästar och anledningen till den brådskande flytten var att kompisen behandlades för kotledsinflammation och skulle ta det lugnt. Gick jag då iväg med 09:an så blev det ett himla liv..
Men jag hade tur och han blev inte ens svullen, inte heller ett uns av tempökning. Försökte fösa runt honom lite i hagen ist för promenad och det verkar ha gjort susen. Körde också på metoden att gå på promenad med kompisen i hopp om att 09:an skulle bli lite stressad och röra på sig, men icke. Han kunde inte brytt sig mindre...

Summa summarum, det mest dramatiska med hemmakastreringen var att jag fick svabba upp ett par testiklar från golvet. Huva!

Jag tror absolut att du kan ta hö istället för halm! Kostnads mässigt så kostar ju halmen nästan lika mycket som hö nu för tiden så!
I alla fall här...

Jag tempade och gick med han i 2 veckor efteråt..Kollade självklart varje dag en längre tid efteråt hur det såg ut.
Det blöder ju en del efteråt och när man rör på dom men det är ju meningen.
Min svullnade en del, men den gick ner efter ca 3 dagar.

Ottisen: Jag är glad att min vet la testiklarna i en hink så jag slapp ta upp dom... hua....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Det börjar bli dags att kastrera min lille huligan men jag tvekar lite eftersom jag får så olika bud när det gäller eftervården. Jag har...
Svar
14
· Visningar
1 806
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 561
Senast: Badger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat