Kastrering

cilja

Trådstartare
Har ni kastrerat era-09 än? Hur brukar energin förändras efteråt. Vad är era erfarenheter?

Sv: Kastrering

min 09a kastrerades i maj. han har alltid varit lat lagd men jag ser det bara positivt efter kastrering då han blev lite mer medgörlig i all hantering

Min kille kastrerades i september.
Han har alltid varit väldigt trevlig att ha och göra med, så där märker jag ingen skillnad.
Däremot så ville han gärna klättra på min shettis förut när han lekte, det har han faktiskt slutat med.

Kastrerade min 09.a i höstas - inte märkt någon nämnvärd skillnad.
Heller inte den erfarenhet jag har sedan tidigare hästar som kastreras.
De jag haft har varit välhanterade sedan små och det har kanske en inverkan?

Vi kastrerade vår i september. Han har aldrig varit svårhanterad men i våras var han ändå ganska jobbig, gnäggig, orolig, bufflig och nafsig d v s typiskt unghingst. Han har gått på hingstbete från maj till vi tog honom direkt till klinik. Nu är han väldigt lugn och trevlig. Om det beror på att han blivit tuktad på hingstbetet eller det är kastreringen vet jag inte. Kanske en kombination?

Så energin är det samma men det är precis som om han har fått ett inre lugn och kan slappna av. Han bor ju med sin mamma, syster och faster vilket inte är lätt när man är 1-års hingst och börjar bli könsmogen.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 9 åriga hund kastrerades för snart 6 veckor (kirurgisk kastrering)sedan pga förstorad prostata. Han har fortsatt problemen kvar (tar...
Svar
12
· Visningar
728
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 908
Senast: hastflicka
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 461
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama