Kastrering, vilken ålder?

Bison

Trådstartare
I veckan får vi hem vår nya hund, Dogue de Bordeaux hane 16 månader. Planen är att han ska kastreras. Kan vi göra det till hösten eller borde vi vänta tills han är lite äldre?
Vår andra kastrerades vid 18 månader men det är en liten hund.

Sv: Kastrering, vilken ålder?

I veckan får vi hem vår nya hund, Dogue de Bordeaux hane 16 månader. Planen är att han ska kastreras. Kan vi göra det till hösten eller borde vi vänta tills han är lite äldre?
Vår andra kastrerades vid 18 månader men det är en liten hund.

Jag hade gjort det så snabbt som möjligt. :)

Jag kastrerade min hane vid 6½ månad men visst då är han en liten hund.

Vad jag har hört så vill oftast veterinär att dem ska hinna bli könsmogna innan kastrering om det är sant och har någon betydelse vet jag inte.

Till din fråga så borde du kunna kastrera när du känner för det, den har ju ändå hunnit bli 18mån :)

Jag skulle vänta tills sommaren är slut, så man inte gör det när det är som varmast ute.

Ja, som jag skrev har vi planerat att göra det till hösten :-)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 875
Hundhälsa Min 9 åriga hund kastrerades för snart 6 veckor (kirurgisk kastrering)sedan pga förstorad prostata. Han har fortsatt problemen kvar (tar...
Svar
12
· Visningar
758
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: animalasia
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 511
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka