Jag har haft 3 o-kastrerade hanhundar och 2 tikar samtidigt för dels ville inte uppfödaren att vi skulle kastrera och dels tycker jag det är fel att amputera bort någonting på en frisk hund bara för att det "KAN" annars öka risken för testikel tumörer,(och för tikar är det andra tumör-sjukdomar som dom "KAN" få), men men kastrering är en RISK- det är alla operationer där hunden sövs ner!! och det ökar risken för alla andra cancersjukdomar, diabetes, inkontinens, fetma och att dom lättare blir osäkra och svaga mentalt...Och det går bort om man vill ha en bruks malle att tävla med..Det kanske är olika från ras till ras..
Jag visste ju redan hur dom var runt tikar innan vi skaffade den 1a tiken.
.För vi träffade många tikar, bla kullsystrarna, kompisars och släktens tikar både när dom löpte och inte löpte..Mina han hundar blev inte jobbiga alls när någon tik löpte..
Mina 3 hanar brydde sig inte (om jag var med dom) när mina tikar löpte hemma..
Jag tränade även för tävling med 2 hanar och 1 tik i lydnad, spår och agility hemma och på klubben, men när tikarna löpte tränade jag hemma på tomten på vår agility bana och det gick bra att både träna och tävla.. .
Hanarna var kanske extremt duktiga som när tikarna löpte bara fokuserade på mig och träningen, men mallar älskar ju att träna och vara till lags..Jag ser löptikar som något positivt istället för det är ju bra störnings träning!
Jag skulle bara kastrera en hane eller tik om det var något medicinskt fel...annars är det bara onödigt ingrepp som kan ge värre biverkningar än det folk kastrerar för..En aggressiv hund kan bli osäker och ännu mer aggressiv så den blir farlig t.o.m
Fördelar och nackdelar, om hunden inte är sjuk då. Jag har kastrerat en hanhund tidigare, men det var pga sjukdom, och han fick sämre pälskvalité, blev lugnare och hungrigare ( just hungern var positivt i det fallet dock).
Nu funderar vi på kastrering pga att vi har två tikar också, samt att vi inte ska avla på honom.