Kastrering av tik - erfarenheter?

Roheryn

Trådstartare
Ni som har erfarenhet av kastrering av tik - kan ni dela med er lite? Jag tänker på kostnad för operationen, återhämtningstid, eventuella komplikationer, förändringar i personlighet, päls, aptit osv osv. Bakgrunden är att jag har både en intakt tik och en intakt hane hemma och det blir minst sagt "lite jobbigt" när tiken löper. Tiken har innan hon kom till mig haft tre valpkullar så jag tycker att hon är färdig med avel, medan jag gärna behåller hanen intakt för eventuell framtida avel (han har en valpkull efter sig och en för rasen lite ovanlig stam i Sverige, så kan kanske tillföra en del). Därav mitt val att (eventuellt) kastrera tiken i första hand.

Jag kastrerade min tik tidigt, vid drygt ett års ålder. Enbart för att kunna ha henne på dagis, så helt av självisk orsak. Jag hade läst på innan och lät henne få ett löp för att leder skulle vara färdigväxta då jag hittade en studie på retrievrar som rekommenderade detta.
Hon har fått pälsförändring som blivit succesivt värre med åren, har nu mycket underull och klipps därför. Enligt vad jag hittade får upp till 20% pälsförändringar. Hon har ingen inkontinens, vilket också är en risk. Jag tycker inte hon har ändrat personlighet men hon var ung och inte mentalt färdig så det vet jag ju inte säkert.

Hon hade inga problem med rehabiliteringen rent fysiskt, men blev så klart mycket rastlös då hon var ung och i övrigt frisk. Om jag minns rätt så var det då två veckors koppelpromenader i ökande längd och sedan ytterligare två veckor där hon inte skulle leka med andra hundar för att hon själv skulle ha kontroll över sina rörelser. Minns inte kostnad, men är åtta år sedan så nog inte relevant längre.

Om jag skulle kastrera idag skulle jag valt titthålskirurgi. Jag funderade på det redan då, men det görs inte på så många ställen och närmast från mig är över tre timmar bort. Kortare rehabilitering men påverkar ju inte andra biverkningar.

Ni som har erfarenhet av kastrering av tik - kan ni dela med er lite? Jag tänker på kostnad för operationen, återhämtningstid, eventuella komplikationer, förändringar i personlighet, päls, aptit osv osv. Bakgrunden är att jag har både en intakt tik och en intakt hane hemma och det blir minst sagt "lite jobbigt" när tiken löper. Tiken har innan hon kom till mig haft tre valpkullar så jag tycker att hon är färdig med avel, medan jag gärna behåller hanen intakt för eventuell framtida avel (han har en valpkull efter sig och en för rasen lite ovanlig stam i Sverige, så kan kanske tillföra en del). Därav mitt val att (eventuellt) kastrera tiken i första hand.
En av våra tidigare tikar kastrerades när hon var 1,5 år. Vid ca 8-9 års ålder fick hon problem med inkontinens. Som delvis gick att stävja med medicin. Utan medicin läckte hon urin mest hela tiden, Med medicin läckte hon bara på natten.

Kastrerade för ett par månader sedan, tiken är 1,5 år, tyckte det läkte snabbt och bra. Kostade drygt 8000 kr hos lokala distriksveterinärerna.

Jag har genom åren låtit kastrera 3 tikar i olika åldrar. 1 för att hon gick ner sig så totalt efter löp och deppade ihop totalt, 1 för att det knappt märktes när hon löpte och att det fanns hanhund i huset och hon skulle inte gå i avel och 1 tror jag det var något med livmodern.
Några priser kommer jag inte ihåg. Alla operationer har gått efter plan, inga problem efteråt, alla har mått bra och de var som innan operation.

Jag kastrerade min tik i december förra året, av samma skäl du skriver om - två intakta hundar av olika kön, och ville inte kastrera hanen.

Då jag kastrerade helt av egoistiska skäl valde jag det dyrare alternativet - titthålskastrering. Då tas endast äggstockarna, inte livmodern. Risken för PYO är fortfarande borta enligt veterinären, och det är en mycket mindre operation för hunden. Kostade 16000kr på blå stjärnan i Göteborg. (Vanlig kastrering där tror jag låg på 11 000kr)

Minskade maten något i förebyggande syfte och hon har inte gått upp i vikt. Pälsen känns samma som förut. Inga beteendeförändringar, möjligen något gladare och nöjdare :) Men vet att biverkningar kan komma några månader till, så håller tummarna fortfarande.

Återhämtningen med titthål var jättebra. Upplevde henne som psykiskt påverkad en vecka, och det tog nog fyra veckor innan hon ville leka ordentligt med min hane (enligt veterinären fick de leka efter 2 veckor).

Tillägg: hunden fyllde 7 i februari.

Har två kastrerade tikar, en med titthål en vanlig kastrering. Priser är inaktuella då det var många år sedan.
En blev inkontinent efter några år men svarar bra på medicin (flytande medicin + kastreringschip).
Inga pälsförändringar, det är ovanligt på strävhåriga raser.
Båda två är mer hungriga, vilket bara varit bra ur träningssynpunkt. De har alltid varit hungriga och matmotiverade men det har absolut tilltagit efter kastrering.
En kastrerades som 3-åring pga sjukdom och en som 6-åring när hon fått tre kullar.

Den som kastrerades med titthål var som vanligt nästa dag och ville hoppa och rusa runt, hon behövde ingen smärtlindring efteråt. Dock fick hon en mycket ovanlig komplikation i form av akut njursvikt efteråt men återhämtade sig till fullo mot alla odds.
Den andra som kastrerades på vanligt sätt var påverkad och behövde få smärtis i 5 dagar men fick inga komplikationer i anslutning till operationen.

Tillägg: de hundar som brukar drabbas värst av pälsförändringar är spaniel- och retrievers samt fluffiga hundar typ lapphund, spetsar osv.

Senast ändrad:
Kastrerat två egna, en lagotto vid 1 års ålder. Fick lite tätare päls men för hennes del ingen nackdel utan den blev faktiskt bättre av det.
Sen en labbe pga livmoderinflammation. Även där lite tätare päls. Tror hon var 9 år då kanske.
Ingen av dom blev inkontinent. Dom åt bra redan innan men då det är vi som utfodrar och inte dom själva höll dom sig fina i vikt :p.
Inga förändringar i personlighet.

Länge sen så pris verkligen inaktuellt.

Modern har nyligen kastrerat sin tik. Typ 2 veckor sen kanske?
Tror hon är typ 14-15 månader lr nått? Kom i löpen sent, typ 12-13 mån? Va sedan skendräktig med rejäla juver i 8 veckor..som va påväg att bli inflammerat flera gånger. Och hon va ännu mindre matintresserad än vanligt.
Sedan är det ingen hund som ska avlas på, så kastration kändes bäst.
Tror det gick på mellan 5 å 8k? Blev privat klinik, inte distiktarna då dom va lite dyrare.

Själva operationen och läkningen kändes väldigt snabbt å smidigt jämfört med de 2 knäoperationen hunden gjorde i sommar/höst 🙄🫠🙃
Helt ointresserad av såret.
Störta problemet va att pälsen blev lite knasig av bodyn.
Och att hon va väldigt pipig och nervös på kvällen av narkosen (tror vi, lr smärtlindringen?), men det gick över vid midnatt enligt modern.
Sen vare mest att inte låta vovve racea runt riktigt så mycke som hon ville ett tag.

Modern har nyligen kastrerat sin tik. Typ 2 veckor sen kanske?
Tror hon är typ 14-15 månader lr nått? Kom i löpen sent, typ 12-13 mån? Va sedan skendräktig med rejäla juver i 8 veckor..som va påväg att bli inflammerat flera gånger. Och hon va ännu mindre matintresserad än vanligt.
Sedan är det ingen hund som ska avlas på, så kastration kändes bäst.
Tror det gick på mellan 5 å 8k? Blev privat klinik, inte distiktarna då dom va lite dyrare.

Själva operationen och läkningen kändes väldigt snabbt å smidigt jämfört med de 2 knäoperationen hunden gjorde i sommar/höst 🙄🫠🙃
Helt ointresserad av såret.
Störta problemet va att pälsen blev lite knasig av bodyn.
Och att hon va väldigt pipig och nervös på kvällen av narkosen (tror vi, lr smärtlindringen?), men det gick över vid midnatt enligt modern.
Sen vare mest att inte låta vovve racea runt riktigt så mycke som hon ville ett tag.
Troligen pipig pga hög av smärtstillande.

En av mina klienter kastrerade sin cockertik förra året och hon tog väldigt illa vid sig av operationen. Det tog flera veckor innan hon repade sig, och medan hon nu är frisk och kry och tillbaka till sin vanliga personlighet är pälsen ganska hemsk. Hon har också lagt på sig trots mycket aktiv familj, men verkar nöjd i sig själv. Hon är fyra år, kastrerad vid tre.

Jag kastrerade min efter 2a löpet då hon blev väldigt påverkad av sina löp, mådde verkligen piss. Hade även problem med magen som inte blev bättre av att hon inte åt på flera veckor vid löp och skendräktighet... Hon är en drama queen utan dess like och visade att hon hade ont i några dagar efteråt, var tydligt obekväm och rörde sig stelt. Det var nog bra i ärlighetens namn för så fort hon fick lite mindre ont for hon runt som en virvelvind och var jättebusig som vanligt igen så då var det svårt att hålla henne lugn för läkningens skull. Hon hade body då hon inte uppskattade krage, var inte intresserad av såret alls så hon kunde vara utan när vi hade koll på henne och så fick hon på sig bodyn på nätterna. Det man får vara uppmärksam på är att de kan slicka och klia genom/över bodyn ifall man använder en sådan.

Min är en liten hund och hon har inte blivit inkontinent. Kompisens labbe som kastrerades ungefär samtidigt har nu 2 år senare fått lite problem med inkontinens men håller sig bra med medicin. Min hunds aptit är helt klart bättre nu än förut vilket var önskvärt. Hon gick upp i vikt initialt och när hon nått önskad vikt drog vi helt enkelt ner på maten. De går ju inte magiskt upp i vikt om man reglerar födointaget. Pälsen har blivit tätare men inga problem för oss där heller. Svårt att uttala sig om personlighet för hon har ju också blivit äldre och mognat sedan dess, men jag märker inte något "konstigt" eller annorlunda med henne nu jämfört med före kastrationen, mer än att hon överlag mår mycket bättre nu!

Jag har haft/har tre tikar som har kastrerats, alla efter första löpet. En vanlig kastrering där livmodern tas ut. Två av stor ras (40+) varav en fick mildare inkontinens när hon sov vilken kunde medicineras. Den senaste är liten ras (7kg) och föddes med ett mindre bråck, opererade det samtidigt. Inga andra problem eller märkbara negativa förändringar. Alla har kunnat äta normalt foder med utan att lägga på sig. Fina pälsar.

Har en tik som kastrerades efter första löpet då hon fick juvertumörer. Har några mindre områden där pälsen är annorlunda men inget som påverkar hennes värmereglering. Är alltid hungrig men har ändå svårt att hålla hull, äter mycket mat med det går fort igenom.
Jag upplever att hon är ganska lättstressad. Svårt att veta om det varit annorlunda om hon fått några fler löp, men jag tror kanske det ändå.

Har ytterligare en tik som nu troligtvis haft ett tyst löp för första gången. Funderar på hur jag ska göra med henne. Vore skönt att kastera och slippa oro för att missa löp och risk för oönskad parning och skönt att slippa oro för pyo - framförallt, det är ett skräckscenario jag målar upp allt för ofta! Men tveksam då hon har lätt att gå upp i vikt trots att hon inte är den hungrig typen, kan se spöken redan nu och inte tidigare mått dåligt av löp eller tiden efter. Ska bolla lite mer med veterinären innan beslut. Är inte akut i varje fall och det är ju superskönt!

Kastrerade min förra pga livmodersinflammation. Hon blev hopplös att hålla vikten på. Konstant hungrig. Pälsen blev katastrof. Extrem underull och fällde mer än normalt. Blev inkontinent vid 10års åldern. Blev mer aggressiv mot andra hundar. Kommer aldrig kastrera en hund om det inte är absolut nödvändigt.
Fick dessutom skit på ett forum från en så kallad veterinärassistent när jag berättade om min upplevelse. Blev beskylld för att ljuga och inbilla mej. Jag har bekanta som har råkat ut för samma sak när dom har kastrerat. Det kan bli bra men det kan lika gärna bli skit.

Har haft 3st. Två DSG och en setter
Sämre päls på settern men främst mjukare päls som mer skit fastnade i.
Alla blev mer matfixerade.
Alla 3 hade jobbigt dagen efter kastrering o sov typ 1,5 dygn men var ok sen.

Jag kastrerade min tidigare tik som jag ärvde av pappa och jag hade tre intakta hanar.
Pälsen blev och är fruktansvärd. Det är som att hon inte fäller som hon ska längre.
Hon blev också sjukt hungrig och iom lätt att gå upp i vikt.
Eurasier.
Kommer bara kastrera om jag måste medicinskt i framtiden.
Hon bor inte hos mig längre men det är ett helvete med pälsen för nya ägarna.

Själva op gick fint och rehab inga problem, upplevde att allt sånt gick bra. Och första tiden var det ju inga problem med varken hunger eller päls. Jag upplevde inte att hon annars blev förändrad i beteende.

Kastrerat två DSG-tikar. Förutom att jag upplevde att smärtlindringen inte räckte ”hela vägen” första natten på den ena (låg och ”grät” vid 03, första och enda gången någonsin), så har har det inte varit några problem. Ingen aptitförändring, pälsförändring, inkontinens, temperament. Minns inte kostnad och återhämtningstiden, men det var nog för att allt gick bra. Kastrerades vid 1 respektive 2,5 års ålder. Dom är nu 8 och 9 år gamla.

Märkte ingen skillnad på temprament på några av de 3 tikar jag har erfarenhet av heller.
Kostnad var 5000kr - 6000kr men det var 8 år sen senast.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
524
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter... 5 6 7
Svar
135
· Visningar
9 105
Senast: Migo
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 557
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 873
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka