Kastrering av klapphingst

M

MeAndMyBABY

Jag ska kastrera min klapphingst, så nu undrar ja vad ni har fått ge för kastrering av klapphingstar, var har kulan suttit & hur har det gått efteråt är det samma som när man kastrerar hemma att hästen ska röra på sig i skritt men inte får springa.

Sv: Kastrering av klapphingst

Är ni säkra på att han är "riktig klapphingst"? När jag kastrerade min häst trodde vi att han ev. var klapphingst men som tur var satt kulan bara lite högre upp i ljumsken, inte uppe i buken.

Han fick inga som helst komplikationer utan allt löpte perfekt! :) Jag fick order om att han skulle motioneras 30-40 minuter om dagen, blandat i skritt och trav. I övrigt haggång som vanligt. Jag vet inte vad som gäller vid en riktig klapphingstoperation...

brukar ligga runt 4000-6000kr

Han är ca 1 ½ år och min veterinär har iaf sagt att om de är över 1 år så trillark ulna oftast inte ner. Men ja vet inte den kan ju sitta så som på din häst.
Den prisuppgiften ja har fåt är 5000-9000 kr beroende på hur långt upp den sitter, ifall den sitter långt up så får hästen va kvar 2-3 dagar och om den sitter ytligt får den va kvar 1 dag.
Semlis777
Var har du fått den prisuppgiften?

MeAndMyBABY skrev:
Han är ca 1 ½ år och min veterinär har iaf sagt att om de är över 1 år så trillark ulna oftast inte ner. Men ja vet inte den kan ju sitta så som på din häst.
Den prisuppgiften ja har fåt är 5000-9000 kr beroende på hur långt upp den sitter, ifall den sitter långt up så får hästen va kvar 2-3 dagar och om den sitter ytligt får den va kvar 1 dag.
Semlis777
Var har du fått den prisuppgiften?
Hej
Vänta ett år till om du kan. Min hingst var "klapphingst" till i vår då han blev 2 år. Då kom allt på plats ;)
Anki

problemet är att vi har ett 27år gammalt sto i samma stall som verkar ha bestämt sig för att brunsta hela vintern.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 878
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: casio01
·
Hundträning Hej jag har en tax hane på 1,5 år. (Kastrerad) Det känns som att jag inte har någon auktoritet hemma alls. Han lyssnar sällan på ”nej”...
Svar
2
· Visningar
506
Senast: Kajsalisa
·
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
891
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka