Kastrering av kanin

A

Anna_Nyberg

Hur långt upp i åldern kan man kastera en hankanin? Min Harry är nästan tre... Kan man ha en kastrerad hane tillsammans med en honkanin eller är det en dålig idée?? :confused:

Skulle vilja ha en honkanin till min Harry och ta ett par kullar efter honom men sen då?? Känns som en dålig idée... för vad gör jag av honan sedan för jag vill inte skiljas från Harry och jag kan inte ha en massa kaninungar jämt och ständigt OCH tänk om man förälskar sig i någon lite kaninunge??? Hjärnan går på högvarv.... och hjärtat vill mycket... :bump:

//Anna

det går alldeles utmärkt att ha en kastrerad hankanin ihop med honor.

Min fråga är varför du vill ha kaninkullar efter Harry? för om det inte handlar om en "fin" kanin med stamtavla, anser jag att man inte skall producera kaniner - det finns för många. Min personliga åsikt är att alla hankaniner (som inte tjänstegör i professionel avel skall kastreras). Om du absolut vill ha kaninungar, köp då hellre av dem som finns än att föda upp nya.

Håller med "Tuki". Är det inte en "fin" kanin så varför avla på honom, även om det låter grymt.
Om du nu verkligen vill ha ungar efter honom så varför inte annonsera hos nån kaninförening, finns flera stycken tror jag. Nån där kanske har en hona han skulle passa ihop med. På det sättet behöver inte du skaffa en hona bara för att du vill ha ungar efter honom.
Att kastera honom låter smart, de brukar ju ha en tendens att markera revir annars....Se bara till så vet. är kaninkunnig, de kan vara lite känsliga för narkos.
(Jag har själv en kastrerad hankanin)

Visst är han ingen renrasig kanin och det är helt för min egen skull som jag skulle vilja ha en Harry Jr. eller en ... Harriet (??). Harry är den mest bedårande kanin jag någonsin har haft både till utseende och till beteende. Fick jag tag i en japantecknad hona skulle jag vilja para henne med Harry! Man kan visserligen aldrig ersätta djur men det vore en dröm att ha en avkomma efter Harry den dagen han går bort... Visst det låter kanske heltokigt :crazy: men det är väl det jag är... :rofl:

//Anna

Nädå, det låter inte tokigt. Har haft precis samma tankar när jag hade hamster förut (men där blev det inget och sen började jag tänka såhär).
Det gäller ju att kunna fixa bra hem till resten av ungarna också.....

Liknande trådar

M
Däggdjur Igår förmiddag hittade jag min älskade hankanin död i buren.. :cry: Antagligen hade han precis dött... Honan satt inne i lekstugan...
Svar
2
· Visningar
1 287
Senast: sussiqt
·
S
Däggdjur jag hade tänk skaffa kaniner relativt snart (inom loppen av två månader) och har lite frågor :D 1. vi har en gammal lekstuga som jag...
Svar
7
· Visningar
1 251
Senast: swanpis
·
Övr. Djur Jag skaffade ju en liten tjejkaninunge för ett par månader sen, som sällskap till min vuxna kanin. Allt funkade finfint, bortsett från...
Svar
10
· Visningar
1 244
Senast: vego96
·
F
Övr. Djur Hejsan! Jag har en kanin som heter Rabbe, han ska få en kompis, men jag har några frågor ( Jag har utökat frågorna sedan förra gången!!)...
Svar
8
· Visningar
1 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka