Kastrering av han hund

Sv: Kastrering av han hund

Aha. Dom tyckte inte det var lönt att kastrera honom eftersom sprutan inte funkade, men kanske skulle göra det ändå. Jag har ju inget att förlora.

Jag har kastrerat mina hannar, dock av hälsoskäl, men jisses skulle inte tveka o göra det på nästa hanne oxå.
Min ena hanne var sex o led av ertrit och åt kortison, hörde om dyl fall var kastration hade hjälpt och vi provade o vips var alla problem borta o vi kunde sluta medicinera. Plus att han blev snällare och socialare (terrierhanne, en jävel annars), mera gosig o tom började äta som en vanlig hund (inte matstrejka så fort en tik inom trettio mils radie löper ;) )...
den andra var kryptochid o därmed blev han kastrat, och visst han är fortfarande aktiv och munter och glad i töser (beardis) men inte lika hysterisk att springa med näsan i backen o nosa o pinka o nosa o pinka o nosa o pinka ja alla ni som har han hund vet vad jag menar. Sen är det inget spring efter löptikar längre. Vilket underlättar samlivet i tätort. :smirk:
Jag anser att vi kastrerar våra hannar för lite, taskigt att låta en hanne ha kulorna kvar om han aldrig ska få använda dom. Samma med tikar, sterilisera om dom inte ska gå i avel. Könsdrift utan användning är bara hälsoskadligt för en hund. Tyvär.

Lintu skrev:
Samma med tikar, sterilisera om dom inte ska gå i avel. Könsdrift utan användning är bara hälsoskadligt för en hund. Tyvär.
Bara för att vara lite petig ;) , men det heter kastrera på tikar också. Sterilisering är bara när man "snörper av" äggstockar/livmoder, vid en kastrering plockas hela paketet bort och man slipper löp, livmoderproblem mm.

Jeps skrev:
Om hanen är kastrerad så är det 100% säkert (efter ett par veckor).
Jag har aldrig hört någon som har varit missnöjd med en kastrering av hanhund. Nackdelarna är som tidigare har nämnts aptit/viktökning samt att pälskvaliten kan ändras.
Hormonsprutorna fungerar inte på alla hanhundar. Det kan vara vits att kastrera i alla fall.
Det kan finnas spermier kvar längre, ca 10 ejakulat eller ca 3 månader kan teoretiskt en kastrerad hanhund bli pappa (uppgift från prof.Stig Einarsson, OG SLU).

Oftast tappar de iofs intresset tidigare, men det finns i alla fall anledning att vara uppmärksam en längre tid för att slippa ovälkomna valpar om man har löptik också :crazy: .

jag vet. Kom på det ;) hih... men va fan man kan ju inte vara perfekt jämnt? ;) Det heter ju faktiskt hon-kastrat... hih... ber om ursäkt om denna ossklighet ;):rofl: :rofl:

Ja, alla kan ju inte vara lika bra som jag :angel: :D......(skryyyyter och talar osanning såhär inför julen, bådar inte gott).

Knapplån...

Min hane är akutkastrerad 9 år gammal (2004) pga testikeltumör. Han var inga problem innan kastreringen heller, ingen hanhundsaggresivitet, inte speciellt svår på löptikar etc heller, så jag hade inte tänkt tanken innan. Trots att han levt de tre år jag hade haft honom då ihop med tik (dock av mååånga storlekar mindre så ingen parningsrisk) som löpte 'stup i kvarten'. Visst lite vankig och gnällig och rastlös under höglöp men fullt uthärdligt.

Dock skaffade jag strax innan kastreringen en tik av samma storlek, och beslöt då i samråd med veterinär att prova P-spruta för att göra saker och ting enklare och slippa separera hundarna under löp etc. När han skulle få sin första spruta gjordes en testikelkontroll och sen blev det utredning och akutkastraktion istället.

Tre veckor efter hans kastraktion löpte tiken, och han var TOTALT ointresserad. Kunde verkligen inte ha brytt sig mindre. Så där kom effekten omedelbart. Den effekten är också nästan den enda jag märkt, dvs ett totalt ointresse av löptikar ens om de är inpå honom dygnet om (tiken sörjer det faktumet hårt.. *s*). Har inte märkt några som helst andra förändringar i temperament eller humör etc, men så var det som sagt en väldigt vänlig och okomplicerad hane redan innan.

Dock, ens ak är jag 'besviken' över.. :devil: Jag hade sett fram emot den utlovade viktuppgången då han är notorisk svår att hålla hullet på och nästan alltid varit underviktig. Men tji fick jag, första månaden efter kastreringen rasade han 5 kg i vikt och har inte lyckats lägga på sig dem igen än. Han har dock inte blivit mer aktiv eller något, så det måste berott på hormonerna. Sen luktar han tydligen oemotståndligt för en del hanhundar, vilket lett till den del intressanta situationer när han blivit idogt uppvaktad av diverse hanhundar som inte vet tills ig av intresse.. Hanen brukar inte roas speciellt av dylika homosexuella förslag dock ;)

Så, jag ångrar inte en sekund att han kastrerades. Och de enda 'förändringar' hos honom som kunnat iakttas är:
Totalt ointresse av löptikar
Tappade i vikt
Luktar tydligen könsförvirrande gott
Alternerar mellan att lyfta på benet när han kissar alt stå på alla fyra (hukar dock inte).

Jag skulle inte tveka att kastrera en av framtida hane av rent praktiska skäl faktiskt! Även om min herre inte på något vis var 'svår', så nog är det bättre för honom att inte ens 'behöva' gå och gny och vara rastlös under höglöpet hos tiken 2 ggr/år. Bara fördelar här med andra ord.

*knapplån*
Lånar tråden lite
Ni som kastrerat äldre hanhundar, har ni märkt någon förändring på aktivitet, uppförande efter kastrering?
HAr en 6 årig schäferhane som fått prostatabesvär, så just nu funderar jag mycket fram och tillbaka.
HAn är en fantastisk hund, trevlig, aktiv, inga problem när tiken löper (iofs så åker han på däng om han ens tittar på henne då. Av henne alltså, inte mig ;) ), inte stressad för fem öre och är precis så jag vill ha honom och det vill jag ju inte ändra på.
Om någon behandlar prostataförstoring mha sprutor vill jag gärna höra erfarenheter av det också.

Angua skrev:
*knapplån*
Lånar tråden lite
Ni som kastrerat äldre hanhundar, har ni märkt någon förändring på aktivitet, uppförande efter kastrering?
HAr en 6 årig schäferhane som fått prostatabesvär, så just nu funderar jag mycket fram och tillbaka.
HAn är en fantastisk hund, trevlig, aktiv, inga problem när tiken löper (iofs så åker han på däng om han ens tittar på henne då. Av henne alltså, inte mig ;) ), inte stressad för fem öre och är precis så jag vill ha honom och det vill jag ju inte ändra på.
Om någon behandlar prostataförstoring mha sprutor vill jag gärna höra erfarenheter av det också.

Jag såg som sagt ingen skillnad i aktivitet eller uppförande. Jag var ju som dig lite orolig att det skulle bli en 'annan hund' efter kastrering, men inte alls, det är samma goa, glada och okomplicerade hund som innan. fast ointresserad av damer och lite smalare (magrare) då..

jag kastrerade min hane när han var drygt 1,5 år (5,5 år nu). jag är inte nöjd och skulle inte göra om det. han har fått en konstig lukt som gör att minst 9 av 10 hanhundar som träffar honom blir sjukligt kärlekskranka. det kanske är smågulligt när det rör sig om hanhundar i taxstorlek men inte alls lika roligt när en 60 kg rottweiler vrålar åt de som försöker slita bort honom. som om inte det räcker så blir han ofta rejält nertryckt av tikar som bara måste klämma till honom lite. hans sociala liv är ganska förstört p g a kastrationen. dessutom är löptikar fortfarande intressanta (inte kärringen här hemma dock).

tack och lov gick han inte upp i vikt, snarare tvärtom, och inte har han blivit lugnare heller.

Kastreringen tar aldrig bort ett beteende, hundar som etc. göt utfall mot andra hundar botas inte med kastrering.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 758
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
2 178
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: ryujaneiro
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 554
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar