Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bara för att vara lite petig , men det heter kastrera på tikar också. Sterilisering är bara när man "snörper av" äggstockar/livmoder, vid en kastrering plockas hela paketet bort och man slipper löp, livmoderproblem mm.Lintu skrev:Samma med tikar, sterilisera om dom inte ska gå i avel. Könsdrift utan användning är bara hälsoskadligt för en hund. Tyvär.
Det kan finnas spermier kvar längre, ca 10 ejakulat eller ca 3 månader kan teoretiskt en kastrerad hanhund bli pappa (uppgift från prof.Stig Einarsson, OG SLU).Jeps skrev:Om hanen är kastrerad så är det 100% säkert (efter ett par veckor).
Jag har aldrig hört någon som har varit missnöjd med en kastrering av hanhund. Nackdelarna är som tidigare har nämnts aptit/viktökning samt att pälskvaliten kan ändras.
Hormonsprutorna fungerar inte på alla hanhundar. Det kan vara vits att kastrera i alla fall.
Angua skrev:*knapplån*
Lånar tråden lite
Ni som kastrerat äldre hanhundar, har ni märkt någon förändring på aktivitet, uppförande efter kastrering?
HAr en 6 årig schäferhane som fått prostatabesvär, så just nu funderar jag mycket fram och tillbaka.
HAn är en fantastisk hund, trevlig, aktiv, inga problem när tiken löper (iofs så åker han på däng om han ens tittar på henne då. Av henne alltså, inte mig ), inte stressad för fem öre och är precis så jag vill ha honom och det vill jag ju inte ändra på.
Om någon behandlar prostataförstoring mha sprutor vill jag gärna höra erfarenheter av det också.