Kastrering av han hund

B

Bopplan

För- och nackdelar?
Min hane på drygt 1 år är jätte jobbig just nu. Han springer bara runt med nosen i backen och luktar och slickar...
Han drar aldrig *peppar peppar* efter tik spår men det är jätte jobbigt i alla fall. speciellt när vi är på klubben och tränar, han tappar koncentrationen jätte lätt så fort det finns en snygg tjej i närheten eller om det har gått förbi en.

Nästa hund blir en Tik :angel: skämt och sido, har ni kastrerat? Varför? varför inte?

Sv: Kastrering av han hund

Min hane är precis likadan. Vi skulle kastrera honom, men vet tyckte att vi skulle testa en hormon spruta först för att se om han blev bättre, men eftersom den inte hjälpte alls. .han blev snarare värre, så tyckte dom att det va lönlöst att kastrera honom, :crazy:
Men måste erkänna, att det skulle va väldigt skönt att slippa det där eviga letande efter tikar som han håller på med. Speciellt när det enbart verkar bo tikar häromkring.

den största fördelen är ju att den oftast blir lugnare.

Nackdelen är väl att dom kan bli väldigt sugna på mat och har lättare för att gå upp i vikt. Så du får ha koll på va du stoppar i honom ;)

Toudi skrev:
den största fördelen är ju att den oftast blir lugnare.

Nackdelen är väl att dom kan bli väldigt sugna på mat och har lättare för att gå upp i vikt. Så du får ha koll på va du stoppar i honom ;)

Säg det till min vovve ;) :D Visserligen kastrerades inte han, men sprutan ska tydligen ha samma effekt.. å han blev absolut inte lugnare. å inte gick han upp i vikt heller.. han rasade i vikt istället :crazy:

okej, tack för svaren
En bättre aptis är bara ett plus, han äter väldigt dåligt nu.

:D det är inte alltid hormon sprutan har samma effekt.

vi brukar ge min hane hormonspruta..
funkar väl sådär på honom.. me samtidigt har vi inga tikar hemma o han e mest hemma ..
o när han är med så han kan träffa andra hundar så blir han inte hysterisk ell enått..

men rådfråga veterinär.

Bopplan skrev:
Nästa hund blir en Tik :angel: skämt och sido, har ni kastrerat? Varför? varför inte?
Säg inte det, har precis kastrerat min tik för att hon är så allmänt lättstressad......

ALLA hanhundar blir så vid den åldern!
Man får träna, träna, träna, träna...
Och inte ge upp heller..

Vi kastrerade våran hane när han var drygt 1,5 år gammal.

Anledning: Satt och ylade hela nätterna ifall någon tik löpte, rymde och var lättstressad
Resultat/Fördelar: Bryr sig inte om tikar, inte lika rymningsbenägen, lugn och mycket mer matglad :O
Nackdelar: Gått upp i vikt, kan inte ställa ut honom, pälsen blev konstig på honom

Jag kasterarde min vid 1 års ålder.. En parson som förföljde ardennrarna i hagen när dom brunstade och satte på deras ben :confused: ..

Jag tycker att det var jätte bra... Han är precis som alltid förutom att han skiter i löptikar.. Han är fortfarande pigg och allert, har ingen tendens att gå upp i vikt..

Nu blåser jag lite liv i den här tråden igen. Om man kastrerar en hanhund för att den ska bo ihop med en tik och man inte vill ha valpar, hur säkert är det?

Om hanen är kastrerad så är det 100% säkert (efter ett par veckor).
Jag har aldrig hört någon som har varit missnöjd med en kastrering av hanhund. Nackdelarna är som tidigare har nämnts aptit/viktökning samt att pälskvaliten kan ändras.
Hormonsprutorna fungerar inte på alla hanhundar. Det kan vara vits att kastrera i alla fall.

Vet du något om ungefärlig kostand? Är det ett stort ingrepp eller är det lika enkelt som när man kastrerar katten?

fiaskurken skrev:
Vet du något om ungefärlig kostand? Är det ett stort ingrepp eller är det lika enkelt som när man kastrerar katten?
Kostnaden brukar ligga runt 1500-4000 kr beroende på klinik.
Det är ett relativt enkelt standardingrepp, görs rätt ofta...Dock inte lika enkelt som på katt, då man på hund opererar på sk. betäckt funikel (hinnorna kvar om testikeln).
Hunden brukar sys med 4-5 stygn och har tratt tills dessa plockas bort (10-14 dagar).

för min del var det bara fördelar.
Min hund var extremt agressiv. släppte inte in någon i huset.
och när min brors nya flickvän skulle hälsa på första gången gick han till anfall.
Så kulorna rök!
Han är fortfarande väldigt "vaktig" av sig, men inte alls samma agressivitet!
Nackdel, om man ska kalla det nackdel, är väl att han istället för intressera sig för flickor, bara bryr sig om mat nu.
Och jaga kaniner såklart! :D
oxå ser han ut som en fotpall över ryggen. även om han får mycket motion!

Jag har en kastrerad hane, och det är inga problem att ha honom ihop med min tik när hon löper. Jätteskönt! Nu fick jag honom i vuxen ålder, men de förra ägarna säger att han blev mycket lugnare och trevligare efter kastreringen. Och tjockare.... ;)

Jag ser egentligen bara fördelar med att kastrera hanar (och tikar) som inte ska användas i avel.

Mulles_matte skrev:
Säg det till min vovve ;) :D Visserligen kastrerades inte han, men sprutan ska tydligen ha samma effekt.. å han blev absolut inte lugnare. å inte gick han upp i vikt heller.. han rasade i vikt istället :crazy:
Nej sprutan har inte samma effekt. Jag skulle vilja uttrycka det som att om sprutan fungera så lär kastr göra det men om sprutan inte fungerar så kan kastr mkt väl göra det ändå.
PL

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 758
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
2 178
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: ryujaneiro
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 554
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar