Kastrering av 5-årig hingst

K

KarinT

Hej!
Vad har ni för erfarenhet av att kastrera en 5-årig hingst? Jag står verkligen i valet och kvalet...
KarinT

Sv: Kastrering av 5-årig hingst

Jag har låtit kastrera en 6-åring och det gick bra, han var iof lätthanterad innan men fick ont av att ha "kulorna", kunde inte "dra upp" dom fullt (hjälpte inte med suspensoar), i lopp. Även en 8-åring och han blev ännu lugnare, ej elak eller bråkig innan. 3-åringen var jag tvungen att ta då han var "idiot" enda chansen att han skulle kunna lugna sig och må bra. 3-åringen är den ende jag låtit kastrera pga hingstighet och stök. Men tänk på att dom fortfarande kan få "upp den" och försöka betäcka ston och då är infektionsrisken för stoet stor.

Tack för ditt svar!
Jag har inga problem med honom från marken, han accepterar mig fullt ut där. Är lugn och jättetrevlig, lyssnar på mig. Det jobbiga kommer i ridning där han känner att HAN måste ha koll och därför inte kan fokusera på uppgiften (=mig). Vet inte om jag orkar fortsätta med det problemet eller om jag (kanske) gör det lättare för oss genom att kastrera honom? Samtidigt så tycker jag så mycket om honom i alla andra situationer och nu vet jag vad jag har. Behåller dom personligheten i övrig om man kastrerar? Svårt!!
Att han kanske inte kommer kunna gå med ston vet jag om men det är helt ok. Han går med andra valacker idag och där kan han fortsätta gå.

Jag kastrerade min 4 åring igår, på grund utav att han är stökig och svår på marken samt okoncentrerad i närheten av andra hästar.

Personligheten brukar de behålla. Jag har inte varit med om att de tappar bort den...

Tycket absolut att du skall ta chansen till bättring genom kastrering, om han ändå inte skall användas i avel. En vacker dag blir inte problemt kul att arbeta med längre.

Du funderar redan på om du orkar forstätta, det lär INTE bli mindre jobbigt..
Personligheten kommer inte att förändras mer än till det bättre då han kan fokusera mer på dig utan intressekonflikt och ni kan då jobba snabbare och vidare på att han skall låta dig ha kontoll även uppsuttet.

Det kan dock bli en känslosam resa för honom så han kan bli stökig en stund när alla hormoner skall ut ur kroppen, kan vara bra att ha med i bakhuvudet.

MVH/

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
450
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har inte någon direkt erfarenhet av hingstar och vet inte riktigt hur dom kan vara med andra. Just nu har vi en 24 årig B-ponny...
Svar
4
· Visningar
675
Senast: ameo
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 056
Senast: Piaff
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 258
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka