Kastrerad??

boccia

Trådstartare
Kan en hankatt ha kulorna kvar, fast den är kastrerad?? En bekant var iväg med sin hankatt för ca 2 månader sedan för kastrering, men man kan fortfarande se och känna kulorna på den. Kan det vara så? Är det någon ny metod?

Sv: Kastrerad??

Så har veterinärerna här omkring gjort ett tag, de skär bara av sädesledarna, enklare ingrepp, mindre smärtsamt för katten:)

Nackdelen är att det inte går att se att den är kastrerad.

Så har veterinärerna här omkring gjort ett tag, de skär bara av sädesledarna, enklare ingrepp, mindre smärtsamt för katten:)

Den största nackdelen är väl att katten fortfarande är en hankatt, bara steril, med alla de nackdelar det innebär! :eek: Ursäkta, men vad är det för idiot till veterinär? Revirmarkering, slagsmål, aggressivitet (mot människor och djur) etc. försvinner inte om man bara kapar sädesledarna.

Kastrering är ett snabbt och enkelt ingrepp och smärtan kan man ju komma undan genom att... ta da, ge tillräckligt med smärtlindring!

Den största nackdelen är väl att katten fortfarande är en hankatt, bara steril, med alla de nackdelar det innebär! :eek: Ursäkta, men vad är det för idiot till veterinär? Revirmarkering, slagsmål, aggressivitet (mot människor och djur) etc. försvinner inte om man bara kapar sädesledarna.

Kastrering är ett snabbt och enkelt ingrepp och smärtan kan man ju komma undan genom att... ta da, ge tillräckligt med smärtlindring!

Hm, ingen av våra har visat något revir markerande, slagsmål agressivitet eller annat.

Den enda som jag har märkt något på är den gamla hankatten som följde med huset, det tog nog ett år eller så innan han fattade att han var kastrerad, men han var ju fem-sex år innan kastreringen så det är ju inte så konstigt, det enda han gjorde var att sätta på alla marsande honkatter han såg:angel: men inga slagsmål eller att han försvann långa tider som är så vanligt med okastrerade hankatter.

Även katter som kastreras innan de blivit könsmogna kan para löphonor, det gör min gammelkatt iaf.

Är du säker på att dessa hanar verkligen har steriliserats och inte kastrerats? Det låter rätt osannolikt att alla dessa hanar bara skulle varit steriliserade och varken revirmarkerat eller fightats som de i normala fall gör. Testosteronproduktionen försvinner ju inte om man bara steriliserar.

Klart att det inte går att se att den är kastrerad eftersom den faktiskt inte är det!
PL

Så gör vår veterinär också. Vi har en hane här hemma som var fertil till två års ålder och blev far till flera kullar för att sedan kastreras på detta sätt, och han har inget som helst hankattsbeteende kvar.

Han har alltså kulorna kvar, men de har dock blivit avsevärt mycket mindre än innan han kastrerades.

Vad jag förstår har katten inte blivit kastrerad utan steriliserad.:p
Det var i alla fall så som våran vetrinär förklarade skillnaden. När man kastrerar klipper man bort kulorna och när man steriliserar så kapar man bara ledarna så att de inte kan få utlösning för att använda lite mer kliniska ord.;)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 554
Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
2 237
Senast: JohannaB
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
829
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama