Kastrerad katt som protestkissar?

J

jolina

Vi har en ca. 3-årig hittekatt som är kastrerad sedan 2 år. För en vecka sedan började vi märka att han ett flertal gånger satt sig och kissat på kläder,dynor och nu även i vår sons säng. Katten är innekatt med låda som rengörs 2 ggr/dag. Han verkar inte ha ont i uringvägarna efter att jag försökt känna igenom honom och det är helt vanligt kiss som kommer, inget blodblandat och ordentliga pölar.

Skulle mer än gärna åka med honom till veterinären men katten ifråga är ännu halvvild och tolererar inga människor förutom oss i hushållet, han är mer eller mindre omöjlig att få fast och lagt i transportbur (senaste gång var vid kasteringen, då tog det en veckas intensivt försök och lugnande tabletter av veterinär som gavs före infångandet samt 3 stygn på mig trots tjocka handskar/kläder). Han har fått leva på sina egna villkor här men kissandet blir för mycket.

Kan vi få honom att sluta och isåfall hur? Ifall han verkligen har ont måste vi ta bort honom, något annat altenativ finns inte nu eftersom han psykiskt inte skulle klara flertalet veterinärbesök.
 
Sv: Kastrerad katt som protestkissar?

Prova att börja om från början med att ha honom i ett rum istället för i hela huset. Ha hans mat, sovplats och låda där och ha inga saker som han kan kissa ner.
Är det något som har förändrats hemma hos er? Nya möbler, nya djur, nya människor eller annat som han kan bli stressad av? Det kan vara värt att prova feliway, det kan ha lugnande effekt.
 
Sv: Kastrerad katt som protestkissar?

Tack för ditt svar! Jag är lite tveksam till att stänga in honom i ett rum eftersom han får panik av att vara instängd och bokstavligen börjar klättra på väggarna. Dessutom har vi öppen planlösning så det finns ont om rum att stänga in honom i förutom badrummet och där skulle han ju inte få vara ifred. Dörrarna till sovrummen och farstukvisten kommer i alla fall i fortsättningen hållas stängda. Feliway ska vi absolut prova.

Några egentliga förändringar har inte skett förutom att vi börjat pyssla i ett vindsrum som katterna i vanliga fall inte har tillträde till. Vår andra katt har också ökat på utetimmarna en aning så det kunde vara en orsak. Hittils idag har han dock gått på lådan, dels eftersom jag "förföljt" honom när han har sett ut att behöva uträtta sina behov.
 
Sv: Kastrerad katt som protestkissar?

Nej då kan det ju vara svårt att stänga in honom, han ska ju inte må sämre utav det. Men att stänga överallt där han inte måste vara är ju också ett sätt att gränsa av även om det är jobbigt när man är van att ha öppet överallt. Jag vet ju bara hur svårt jag själv hade att komma ihåg att stänga sovrumsdörren när vår ena katt började kissa i sängarna :crazy:

Om det fortsätter så slå ändå en signal till veterinären. Kanske att de kan gå med på att provbehandla honom med smärtstillande och antiflamatoriskt även om ni inte kan komma dit med honom om du förklarar läget. Det är ju inte säkert att de kissar blodblandat utan det kan se helt vanligt ut och de behöver inte reagera när man känner igenom dem heller.

Eftersom han är såpass vild som han är så skulle jag faktiskt gissa på att det är den lilla förändringen i ert hem som har orsakat kissandet utanför. Det kan behövas så lite för dessa oroliga själar.
 
Sv: Kastrerad katt som protestkissar?

Testa att samla ihop ett urinprov och lämna in till veterinären, då slipper han åka dit men man kan ändå kolla något tills vidare :)
 
Sv: Kastrerad katt som protestkissar?

Samla ihop ett urinprov låter som en bra idé, men hur skall jag göra rent praktiskt? Duger det med sand som han kissat i eller behöver jag samla ihop "rent" urin?

Han har inte kissat utanför lådan sen jag skrev första gången i tråden så jag misstänker att TinyWiny är på rätt spår, för mycket förändringar trots att vi inte tyckte det var någon förändring. Vi har också begränsat storkattens utetid lite så lillkatten inte behöver känna sig så ensam samt gett honom lite extra uppmärksamhet så förhoppningsvis hjälper detta.
 
Sv: Kastrerad katt som protestkissar?

När jag har samlat urinprov från min katt har jag suttit och vaktat kattlådan med soppslev, bara att skjuta in under katten när den sätter sig för att kissa och sedan hälla över i plastmugg som lämnats hos veterinären.
Finns även lådor man kan köpa med plastkulor i, så man slipper vakta. Men då krävs det ju att inte den andra katten sätter sig där först. Sånna lådor borde du kunna hitta hos veterinären.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jo, vi har tid till veterinär, men först om två veckor ena katten har börjat tvätta sig så att han nu har kala fläckar på båda...
Svar
13
· Visningar
4 185
Senast: mackan
·
S
Övr. Katt Hejsan, Har problem med en av våra katter, hon kissar gärna lite här och där :/ Hon är kastrerad och cirka 1 ½ år gammal. Hon kissar...
Svar
8
· Visningar
1 299
Senast: Sandrak
·
J
Övr. Katt Min katt är tokig :crazy: Vi har haft föräldrafritt i fyra veckor och han har varit olidligt jobbig de senaste veckorna. Han jamar och...
Svar
5
· Visningar
1 022
Senast: jojjan
·
J
Övr. Katt Min Atlas har börjat kissa ÖVERALLT! Igår hann han med två lådor, en matta i ett skåp och en väska med kläder i. Han har aldrig gjort...
Svar
4
· Visningar
1 154
Senast: jojjan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp