Kastrerad katt pinkar inne...

A

Athina

Min 2 åriga Han katt (kastrerad, blev det vid 7 månaders ålder) Har helt plöttsligt börjar "pinka" inne...
Eller han pinkar väl egentligen inte, han markerar... En katt sitter ju ner och pinkar och jag ser tydligt på mina två soffor, alla vita gardiner, tvättkorgen, tv-möbeln, garderobsdörrarna att han har stått och sprutat ut en fläck som sedan runnit ner på golvet...

Vad sjutton gör man åt detta? Han gjorde det första gången förra veckan och jag fick ängna hela helgen åt att tvätta allt och så kommer man hem idag borta i 10timmar, kattlådan heeeeeelt orörd.. och det är kiss eller vad fan det nu är över allt, tom i min sambos skor som stod för nära gardinen... :crazy:

Jag vågar ju inte ha honom inne om dagarna nu.. och jag kan inte ha honom i badrummet/tvättstuga heller, han blir galen om man stänger in honom där....
Det blir ju inte varmare om dagarna och när det är snö sen in vinter kan jag ju inte ha honom ute hela dagen... det finns liksom ingenstans att gå och ta skydd häromkring...

Kan man göra något åt detta???? :confused:
Jag är desperat, kan vetrinären göra något?

Sv: Kastrerad katt pinkar inne...

Det första man ska göra vid sånna här problem är att kolla att katten är frisl och inte har urinvägsinfektion eller dyl.
Katter kan protestkissa! Är det något i hemmiljön som har ändrats. Ny sambo, nya katter i grannskapet, ommöblerat i huset mm kan de reagera på detta sättet. Ändra i så fall det så långt som det är möjligt. (Kasta inte ut sambon)
Det som gäller annars är:
*Begränsa utrymmet där katten vistas.
*Prova placera ut flera lådor ev. med olika typer av sand.
*Tvätta där han kissat med skurmedel UTAN ammoniak (Viktigt) t.ex. såpa.
* Om det här fungerar kan man eftersom ge katten mera utrymme.
* Beta ställen där man inte vill att katten kissar med foder. Lägg torrkulor i soffan tex.

HA TÅLAMOD

Det är jobbigt men kan funka om man är noga med dessa råd.

LYCKA TILL

Sv: Kastrerad katt pinkar inne...

Pratade med vetrinären i dag och hon sa att det troligen var så att han protesterade...
För om han hade haft urinvägsinfektion så hade han försökt att gå på toa.. dem flesta brukar försöka kissa mycket i lådan och det kan vara utanför runt omkring osv.

Det enda som har hänt är att grannen och hennes katt flyttade, fast det tror jag inte är det, då han leker med alla katter i området och han bästis bor här med honom.

MEN det jag tror är det verkliga orsaken är att jag börjat jobba på sjukhuset och numera åker en timma tidigare om mornarna och kommer hem 1-2 timmar senare än vanligt.
Och han när en väldigt matte sjuk kisse, väldigt beroende av mig och min sambo, han går med oss ut på promenader och till affären, allt...

Så jag gick och köpte lite ta bort lukt spray, så att det inte skall lukta kiss, efter att ha skurat som en galning. Och sen köpte jag en pryl som man sätter i el-uttaget som avger några feromoner som lugnar katten (skit dyyyyr :eek: ), håller i 1 månad sen får man fylla på den, den var tydligen effektiv och hade många nöjda kunder bakom sig och jag måste säga att efter ca 2 timmar i uttaget, så har det nog påverkat honom, han ligger och rullar framför den och verkar så nöjd med tillvaron, nu har han tom. somnat där på rygg.. :D

Trodde aldrig att han skulle vara en så psykisk kisse, ja mer än vad vi sett hitils, men det var tydligt det...

Liknande trådar

Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 311
Senast: Otherside
·
Katthälsa Jag varnar för ett långt inlägg, men skulle behöva lite tips och råd från er om vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det. Jag...
Svar
6
· Visningar
3 120
Senast: Beckie
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har två ljuvliga hankatter som bor inne tillsammans med mig. Båda två är kastrerade sen länge. Den senaste tiden har en...
Svar
3
· Visningar
12 321
Senast: Ruben
·
Övr. Katt Jag skriver egentligen å min sambos vägnar. Vi har en katt (som är helt hans och därmed hans ansvar) och hon bajsar inne. Hon är...
Svar
17
· Visningar
1 419
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama