Kastrerad honkatt som kissar på fel ställen. Hjälp!

E

EmiliaSve

Jag har suttit och läst flera forumsinlägg av personer som har haft samma problem som vi nu har stött på, men kände ändå att jag behövde mer tips och svar.

Vi har två kastrerad honkatter, 6 år och 1 1/2. Vi tog hem den yngre katten från ett katthem för ett år sen och de kommer hyfsat bra överens. Den äldre katten är ganska egen och bestämd och de är inte bästa vänner, men kommer helt klart överens och busar/"bråkar" ibland.

Nu har den yngsta katten börjat kissa på andra ställen än på lådorna - nämligen på vår säng (täcken och överkast) och på en filt som vi brukar ha liggande i en fåtölj.

Vi har kanske inte varit världsbäst på att göra rent i lådorna förut, missat det någon dag då och då, men sen hon började kissa har vi varit noga med att tömma båda lådorna varje dag. Det har varit bra i några veckor, men så igår hände det igen. Jag ringde tillbaka till katthemmet och fick som enda respons att jag skulle komma tillbaka med katten för att hon vantrivs. Jag vägrar tro att hon vantrivs, vi tar verkligen hand om våra djur som familjemedlemmar och att lämna tillbaka katten till katthemmet efter ett helt år här känns inte alls okej för mig.

Så, jag behöver alla tips och råd som ni kan ge!
Både jag och min sambo är villiga att testa det mesta innan vi "ger upp hoppet" för vår lilla Ninja ^^,
 
Sv: Kastrerad honkatt som kissar på fel ställen. Hjälp!

Är det stora kisspölar eller små? Är det flera små pölar så kan man misstänka nån form av urinvägsinfektion/inflammation. Kan det även vara vid större pölar. Ett veterinärbesök med en grundlig genomgång är en bra början. Gå då till en veterinär som är intresserad och kunnig om katter.

Jag rekommenderar att ni skaffar fler lådor, gärna lite olika exv. med huv och djupa backar som det ryms massor med sand i. Placera lådorna runt om i hemmet så att alla inte står på samma ställe. Det är mycket viktigt att lådorna hålls rimligt rena.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 301
Senast: Otherside
·
Katthälsa Jag har fyra katter. Min fd avelshane "B" på fyra år. Den äldsta kastrathonan "M" blir tio i år (mamma till B). Den yngsta kastrerade...
Svar
6
· Visningar
982
Katthälsa hej allihopa! Jag hoppas att ngn vill ta sig tid och läsa detta inlägg och hjälpa mig! Jag har en birmahona på 1 år, hon är kastrerad...
Svar
18
· Visningar
7 702
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 454
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp