Kastrerad hankatt som lär kattunge att jaga

Jarrah

Trådstartare
Jag har två kastrerade hankatter på 2,5 resp 8,5 år och en liten honkattunge på ca 4 månader. Vi har kattlucka och nu har hankatterna, framförallt den yngre, börjat ta in möss som de ger till kattungen. I början när hon kom var de arga på henne och hon fick inte komma i närheten av deras byten, men nu släpper de ner dem framför henne och sätter sig och tittar på hennes lek precis som honkatter gör med sina ungar.
Det är väldigt gulligt, även om jag inte gillar att få in dessa byten i huset. Är det vanligt att hankatter uppfostrar och lär kattungar? Den gamle gjorde inte så med den yngre hanen, men de verkar väldigt svaga för den här lilla tjejen. De både leker med henne och hon får sova tätt ihop med båda, vilket de inte gör med varandra.
 
Sv: Kastrerad hankatt som lär kattunge att jaga

Kastrerade hankatter är oftast mycket snälla mot kattungar och är bra uppfostrare.
Det är verkligen roligt att se hur de vill ta hand om de små :love:
 
Sv: Kastrerad hankatt som lär kattunge att jaga

Intressant det där med katter och kön. Skaffade en hona och en hane till att börja med där honan var 2år och hanen en kattunge, honan hade varit i ett hem där de andra katterna "jagat bort henne", så tog ett tag innan hon släppte grabben i närheten, sedan var de som bästa vänner, sov tillsammans, busade osv. Men ju äldre båda blev ju mindre umgicks de. I somras skaffade jag en till katt, en till hona (kanske ska tillägga att båda de andra är kastrerade) en till kattunge, hon går jättebra ihop med min hankatt, men honorna är väldigt reserverade mot varandra och det har nu gått snart 4 månader. Frågan är om det hade varit en till hane jag hade tagit hem, om det hade gått bättre tillsammans med honan då. Att det är svårt att ha två honor i samma boende, men att en hona och flera hanar går bättre ihop?
 
Sv: Kastrerad hankatt som lär kattunge att jaga

Det är inte ovanligt att vuxna kastrater smälter totalt för en nykomling i huset.
Min gamle var oerhört försiktig med småttingarna, och även min tonårshane (1 år och fertil) har varit den bästa lekfarbrorn för sina småbröder:

110719_74.jpg



Min gamla surtant till kastrathona går steget längre och stjäl en unge att dia och pyssla med, men hon ju fd avelshona och en föredömlig mor så det känns inte lika märkligt.
 
Sv: Kastrerad hankatt som lär kattunge att jaga

Men Sassy, jag som blivit så blödig på äldre dar... Jag blir blöt i ögonen av den där bilden!:cry::love:
 
Sv: Kastrerad hankatt som lär kattunge att jaga

Men Sassy, jag som blivit så blödig på äldre dar... Jag blir blöt i ögonen av den där bilden!:cry::love:

Paxi har den effekten på folk... Den stora klumpiga hankatten som försiktigt tassar in i bolådan för att tvätta sina småbröder :love:. Han har varit en hjärtekrossare sedan start, han var till salu och jag visade hon på utställningar när även luttrade gamla "storuppfödare" tittade på mig och frågade om jag verkligen hade tänkt sälja honom på riktigt :D. Uppenbarligen inte, och istället sitter jag med två avelshanar med det mest gudomliga temperament (hanen jag köpte, pappan till de små, är också en hjärtekrossare som vi köpte för hans charm), och ingen fertil hona. Bad planning :angel:

Timo har aldrig träffat sina ättlingar men har en söt leksak iaf
 
Sv: Kastrerad hankatt som lär kattunge att jaga

Paxi ser ut som en ovanligt vacker nallebjörn:love:

Men även den andra är ju superfin. Riktiga skönheter du har.

Två fertila hanar - hur löser du det i en lägenhet? Bara nyfiken, kan inget om avelskatter.
 
Sv: Kastrerad hankatt som lär kattunge att jaga

Timo bor hos fodervärd, tillsammans med min förra avelshane Frasse (Paxis morfar). Jag tror inte det hade varit några bekymmer att ha Timo och Paxi tillsammans, båda två är löjligt snälla och obekymrade om andra hanar, men Maja hade definitivt haft ett eller sjutton ord att säga om det hela.

De koratuppfödare jag känner som har mer plats och fler katter har dem ofta grupperade så att hanar och honor aldrig går ihop. Två hanar ihop (fertil+fertil eller fertil+kastrat) och honorna i större grupp med ungarna. Det verkar gå utmärkt sålänge de slipper stressa runt honorna.
 
Sv: Kastrerad hankatt som lär kattunge att jaga

Aha, då förstår jag.

Häftigt att dina hanar är så coola mot andra hanar, jag trodde det skulle vara hopplöst att ha fertila hanar ihop.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
167
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Har två kastrerade katten en hankatt och en honkatt. De har totalt olika pesonlighet. Hankatten är väldigt trygg och en riktig...
Svar
1
· Visningar
660
Senast: Bison
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 595
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 301
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp