M

Midi

När kasterar man hingstar?? Vid vilken ålder? Och om man kasterar de senare, finns det risk för komplikationer då? Typ hingstbeteende m.m

Sv: Kastrera?

kastrerar gör man som regel vid ett års ålder om man ej skall använda hästen i avel. vill bara påpeka att hingstbeteende inte är en komplikation utan ett naturligt beteende hos hingsten i närheten av ston.
dannilall

Tidig katrering- Högre häst än om senare kastrering.
Senare kastrering: Något lägre i mankhöjd. Grövre häst.

Dessa två var avgörande för mig när jag valde att kastrera min så tidigt det bara gick.

Tyvärr - detta påstående är INTE vetenskapligt belagt. Eller har det kommit ngt nytt senaste året på den punkten???

:smirk: Krocket

Jag skulle välja tidpunkt för kastration beroende på följande:

*Har båda testiklarna trillat ner?

*Kan jag/eller kan jag inte hålla hingst?

*Vill jag/eller vill jag inte hålla hingst?

:smirk: Krocket

Numera väljer en del att kastrera något senare, vid 2-4 års ålder för att hästen ska få mer "hingstkaraktär" vilket t ex kan vara ett plus om man tävlar dressyr då utstrålning är viktigt. Men detta beror ju så klart på om man har möjlighet att hålla hingst. Får jag den möjligheten o det blir ett hingstföl nästa år så ska jag spara honom till två år iaf, för att få lite mer utstrålning. Annars är ju en tidigt kastrerad individ oftast lugnare att handskas med..

*snor tråd*

Hur är det om man kastrerar en 7 årig hingst som inte har betäckt? Hästen är hingstig.

Att kastera en sjuåring tror jag inte gör så mycket för hästens beteende, den kommer att vara lika mycket hingst som innan. Men det kan ju inte bli så mycket så klart, så det blir ju bastardfritt. Men jag skulle aldrig släppa ihop en sådan häst med ett sto.

Annars så tycker jag att man kasterar före eller efter könsmognad, antingen så fort kulorna har trillat ner eller vid tre-fyra års ålder.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en hingst som är 6 år gammal som är extremt elak mot vår valack. Av den anledningen kan dom inte gå tillsammans. Vår tanke är...
Svar
4
· Visningar
1 047
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 759
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka