Kastrera tik?

Sv: Kastrera tik?

Oj, att det var skillnad har jag förstått, men såå stor skillnad.:eek:
Tur att man bor i södra sverige i detta avseende då!

Oj, att det var skillnad har jag förstått, men såå stor skillnad.:eek:
Tur att man bor i södra sverige i detta avseende då!

Ja, jag skulle vilja kastrera min gammeltik men det tar ett hål i min plånbok:( Men den som spar han har (förhoppningsvis):bump:

Att kastrera är ett bra mycket bättre alternativ än att ta en kull. Att en kull minskar risken för livmoderinflammation vet jag inte ens om det är vetenskapligt fastställt. Även om det skulle vara det är det inte argument nog för att ta kull. Det skulle födas enormt många olämpliga kullar om varje tik fick lämna en kull bara för att minska den risken.

Kastrerar man tiken slipper man risken för livmoderinflammation helt och hållet!

Först o främst, för att reda ut begreppen. Det är KASTRERAR man gör, inte steriliserar. Om man sterlisieras skär man bara av äggledarna- livmodern finns kvar, könsdriften oxå. Och det heter kastrera på båda könen.

Det är inte så himla svindyrt, vi betalade 4000 för att kastrera vår tik, och det är ju en engångskostnad. Kastrerar man innan första löpet minskas risken för juvertumör till nästan obefintlighet. Livmoderinflammation går ju oxå så klart bort - det fins ju ingen livmoder kvar.

Vi har kastrerat både vår hane o vår tik och ingen av dem har blivit någon trist slöhög för det.
Precis samma glada vovvar som innan. Hanen "skvätter" dock mycket minder - bara positivt. Däremot bytte vi till lättare foder i förebyggande syfte i samband med kastr, då ämnesomsättningen sjunker med upp till 30 % automatiskt efter kastr. Själv ser jag BARA fördelar.

Lycka till:)!

PS: Jättesöt vovva! Men jag håller med dig - ren schäfer är hon nog inte.

Senast ändrad:

Först o främst, för att reda ut begreppen. Det är KASTRERAR man gör, inte steriliserar. Om man sterlisieras skär man bara av äggledarna- livmodern finns kvar, könsdriften oxå. Och det heter kastrera på båda könen.

Det är inte så himla svindyrt, vi betalade 4000 för att kastrera vår tik, och det är ju en engångskostnad. Kastrerar man innan första löpet minskas risken för juvertumör till nästan obefintlighet. Livmoderinflammation går ju oxå så klart bort - det fins ju ingen livmoder kvar.

Vi har kastrerat både vår hane o vår tik och ingen av dem har blivit någon trist slöhög för det. Däremot bytte vi till lättare foder i förebyggande syfte i samband med kastr, då ämnesomsättningen sjunker med upp till 30 % automatiskt efter kastr. Själv ser jag BARA fördelar.

Lycka till:)!

"potato" "potäto"
Alla vet väl vad som menas!
JAG fick lära mig en gång i tiden att det heter "sterilisering" med Tik och "kastraktion" med hane!
Så jag har inga proplem med att hänga med i tråden!
Så om begreppen har ändrats så må väl jag göra det med... men till dess.. Potato, potäto

Hade verkligen inte tänkt att någon skulle ta illa upp på något sätt, men det är en väsentlig skillnad på att kastrera och sterilisera, och det är kastrerar man gör.

Dock steriliseras människor i de fall man väljer operation som preventivmedel. Där är önskan något omvänd om man jämför med djurens värld: Hos människor VILL man bevara hormonproduktion, sexualitet etc och BARA stoppa befruktning. Hos djur vill man ju oxå förhindra löp, eller som här hormonproduktion som kan leda till juvertumörer.

Till TS: Vissa försäkringsbolag ger premierabatt till kastrerade tikar, just för att PYO och juvertumörer är så stor del av vetvårdsutgifterna.

Det där med vad det kostar beror väldigt mkt på var man befinner sig i landet, tyvärr!
Här uppe (sunsvall) kostar en sterilisering (tik) 8 000.- och nere i södraste av sverige kostar det typ 4 000.-:mad:

Hur kan man få reda på hur mkt det kostar hos de olika veterinärerna?

Är det Malmö som det är billigt?

Man ringer och frågar :idea:

Jag ska också kastrera min tik. Både för att hon är för liten för rasstandard så hon ska inte avlas på och så skulle det vara skönt att slippa löpen, även om de inte är så betungande.
Mig gör det inget om hon blir skarpare, hon är nästan för vek.

Liknande trådar

Övr. Hund Har bestämt mig för att vovvan här hemma defenitivt inte skall ha valpar någon gång. Och vill gärna försäkra att det inte inträffar...
Svar
15
· Visningar
7 824
Senast: scotty
·
Svar
2
· Visningar
733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok