Kastrera tik

zitrus

Trådstartare
Funderar på att kastrera min tik för att slippa löp/skendräktighet/pyo-risken.
Har lite funderingar..

- När är det bäst att kastrera? Mitt mellan löpen, alltså när hunden slutat vara skendräktig och är normal hormonellt? Eller spelar det ingen roll?

- Hur gör man efter operationen, när kan man börja motionera hunden igen? Hur pass vila ska dom vara i och hur länge?

- Är det vanligt med komplikationer efteråt, inifrån eller med op-såret/stygn? Har ju en hund som jag vet är svår att hålla lugn efter operation.. Kommer hon lyckas slita upp det där genom att studsa omkring så läkningen tar en evighet eller är det något som klarar lite påfrestning?

Sv: Kastrera tik

Man ska kastrera mellan två löp, för att hormonnivåerna ska vara så låga/normala som möjligt.

Hunden ska ta det lugnt i åtminstone en vecka, inget hopp och studs men de brukar kunna gå lugna promenader i koppel efter någon/några dagar.

Med tanke på hur många hundar som kastreras nuförtiden så är risken för komplikationer låg. Men ja, du bör undvika att din hund flamsar runt för mycket efteråt. Träna bra hjärngympa istället, lära sig fingrarna tex.

Komplikationer är inte helt ovanligt. Min egen schäfertik höll på att dö medan hon fortfarande var kvar på djursjukhuset. Det fick öppna henne igen samt ge blodtransfusion.

Bara någon månad senare höll en kompis schäfertik på att dö på väg hem från vet pga blodförlust plus att det blev komplikationer senare under konvalecensen.

Både vid kastrering av min första schäfer (utan komplikationer) och den andra har det varit anbefallt en månads vila. Totalvila någon vecka och sedan lugna, korta koppelpromenader. Inget fysiskt ansträngande på en månad alltså.

Komplikationer är inte helt ovanligt. Min egen schäfertik höll på att dö medan hon fortfarande var kvar på djursjukhuset. Det fick öppna henne igen samt ge blodtransfusion.

Bara någon månad senare höll en kompis schäfertik på att dö på väg hem från vet pga blodförlust plus att det blev komplikationer senare under konvalecensen.

Både vid kastrering av min första schäfer (utan komplikationer) och den andra har det varit anbefallt en månads vila. Totalvila någon vecka och sedan lugna, korta koppelpromenader. Inget fysiskt ansträngande på en månad alltså.

Tack för svar! Huvudbry. Vete fan hur jag ska göra. Kanske när hon blir äldre och förhoppningsvis lugnare då. Jag orkar inte med en månad vila igen på läänge. :( Hunden lyckas hoppa och studsa fastän man håller henne i ett järngrepp i halsbandet och hon skulle inte vara märkbart brydd om jag så slog henne i huvudet med en stekpanna så det är ju nästan dömt att bli komplikationer efter op.

Knepig sits... Troligen är hon väl den sortens hund som inte lugnar ner sig alls, typ min 12-åring (som höll på att stryka med vid 2,5). Hon var dock rätt tagen av alla komplikationer så det var inget större problem att hålla henne lugn.

Normalt sett ska det ju gå bra, men jag vill minnas att min första tik hoppade in i bilen när hon skulle hem efter op och det gick bra. Inget att rekommendera dock...

En variant är ju kanske att INTE ge smärtstillande? Iofs elakt, men chansen att de håller sig lugna, åtminstone första veckan, ökar väl om de har ont?

Jag kastrerade min tik fore jul efersom hon borjat med "split cycles" och lopte mellan lopen ocksa. :crazy: Hon limmades och skulle ha koppel promenader den forsta veckan ... andra dagen holl jag kopplet kort medan jag gjorde nagot och vande mig mot henne och upptackte att hon 'hangde i luften' mitt framfor mitt ansikte med alla fyra benen rakt ut bara studsade pa marken och kom rakt upp igen :angel: Tur hon var limmad ... inga stygn att ga upp, men det ar inte kul med en overaktiv hund som inte far rora sig.
Kastreringen gick jatte bra och helt utan komplicationer. Hon hade alltid ganska langa lop och var alltid skendraktig sa en stor del av tiden var hon lite ... butter. Nu ar hon mycket gladare, och studsar och leker som hon sallan gjorde forut.

Jag kastrerade min tik (som är extremt hoppig) i mitten av januari (precis mellan två löp), hämtade hem henne på kvällen och på morgonen därefter försökte hon jaga katten... Så hon var pigg iaf, gick bara ut och kissade henne de första dagarna. Jag lyfte även upp henne i soffan så hon inte skulle behöva hoppa.

Tog det lugnt och promenerade ungefär en månad innan jag började träna agility igen. Körde en internationell agilitytävling i mars och då var hon utan problem i tävlingsform igen-

Kom på nu att jag (tror) jag hört talas om att man numera kan kastrera med titthålsoperation? Om så är fallet så måste det ju vara betydligt mindre risk för spruckna operationssår osv. Kolla upp det!

Stämmer.

TS,
Min tik kastrerades med titthål i oktober. Själva processen gick jättebra och hon var pigg som en tok på någon dag.
Hennes ordination var att ta det lugnt i 10 dagar. Nu var det helt omöjligt att hålla henne lugn så länge (hon studsade runt i kopplet och lyckades även komma lös och kuta omkring som en galning) men det gick bra. Som opererande veterinär sa, "det är så små hål så det är knappast något som kan ramla ut" ;)

De gör bara tre små hål som sys igen med ett stygn vardera.

Livmodern lämnas sålänge den är frisk, äggstockarna tas bort. Ska ha samma resultat som vanlig kastrering. Enda nackdelen är att det kostar mer. Jag betalade 6500 kr.

Vi gjorde operationen mitt mellan två löp, verkar vara det som rekommenderas.

Åh det låter kanon med titthåls!! Blir förjävla dyrt bara då närmsta (kanske? vet inte om man gör det där) ställe är Strömsholm vilket är närmare 100 mil bort - enkel väg.

Men helt klart värt det, bara spara pengar.

Knepig hobby det här med hundar :angel:

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 770
Senast: attheedge
·
Hundhälsa Min tik är 18 mån och har löpt en gång. Hennes första löp var väldigt struligt, långdraget och ledde till UVI så jag har diskuterat både...
Svar
18
· Visningar
4 044
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Just nu är jag arg, bortom ord. Pappas tik har varit lite loj i nästan en månad nu, kom efter löp. Hon är 6 år gammal så det första...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 222
Senast: Hellas
·
Hundhälsa Kastrerade min snart 2 åriga tik för 3 månader sedan. Fick rådet av vet. att sänka fodergivan hon fick redan från första början eftersom...
Svar
2
· Visningar
1 508
Senast: lizzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp