Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej är ganska säker på att det inte finns.Finns det någon klinik i över delen av Sverige, typ ovanför Stockholm som kastrerar tikar med titthål??
Sitter och söker på nätet, men de är svårt att hitta tycker jag.
*Jenny *
Aj då! Hade hoppats att de fanns närmare än Stockholm. Östersund har gjort det.. har jag hört.men jag hittar inget aktuell när jag söker.Nej är ganska säker på att det inte finns.
Vi som erbjuder titthålskastrering har många som åker flera timmar för att komma till oss, både söderifrån, västerifrån och norrifrån (Stockholm).
Finns inget på deras hemsida om det varken information eller pris eller under tjänster. Jag har för mig att vi nyligen hade en som åkt från Sundsvall till oss för kastrering med titthål.Jag har för mig att Djursjukhuset, Evidensia i Sundsvall har gjort det. Men kolla med dom.
Hakar på den här tråden då min ena dam har cystor i livmodern och veterinär rekommenderar kastrering. Samma hund som har mått ordentligt dåligt av operationer av juvertumörer så jag sitter och funderar på vad som är bäst för hennes välfärd... Spontant känns titthål snällare, eller?Nej är ganska säker på att det inte finns.
Vi som erbjuder titthålskastrering har många som åker flera timmar för att komma till oss, både söderifrån, västerifrån och norrifrån (Stockholm).
Oftast rekommenderas vanlig kastrering vid sjukdom i livmodern men då de flesta sjukdomar just där är hormonberoende kan man få önskat resultat även vid titthål. Vid titthål lämnas livmodern kvar, det gör man inte vid vanlig kastrering.Hakar på den här tråden då min ena dam har cystor i livmodern och veterinär rekommenderar kastrering. Samma hund som har mått ordentligt dåligt av operationer av juvertumörer så jag sitter och funderar på vad som är bäst för hennes välfärd... Spontant känns titthål snällare, eller?
Vart finns din klinik? Vad är det för kostnadsskillnad mot vanlig kastrering? Skillnad i rehab?
Tack så mycket!Oftast rekommenderas vanlig kastrering vid sjukdom i livmodern men då de flesta sjukdomar just där är hormonberoende kan man få önskat resultat även vid titthål. Vid titthål lämnas livmodern kvar, det gör man inte vid vanlig kastrering.
Där jag jobbar är prisskillnaden ca 3000kr. Vanlig kastrering kostar ungefär 11.500kr och titthål 14.500kr (kommer inte ihåg exakt pris).
Oftast är återhämtningen vid titthål snabbare eftersom det är ett mindre ingrepp så orsakar mindre trauma och smärta.
Jag själv har sett stor skillnad i återhämtning på mina egna hundar där två kastrerats med titthål och en på vanligt sätt.
Jag jobbar i Stockholm, alla av de 4 stora djursjukhusen här erbjuder titthålskastrering vad jag vet![]()
Jag ska kolla upp Sundsvall, de är ju närmare än Stockholm. Men å andra sidan åkte vi ju till Bromma för att köpa en blandras, så...Jag har för mig att Djursjukhuset, Evidensia i Sundsvall har gjort det. Men kolla med dom.
Pyon kommer komma som ett brev på posten, att hon redan nu har oregelbundna/konstiga löp beror på cystorna. Om hunden lider av sina andra problem hade jag tagit bort henne den dagen hon börjar må dåligt. Om hunden inte lider av de övriga problemen hade jag kastrerat så snart som möjligt och inte väntat tills det blir akut. Vänd dig till en annan veterinär för kastrering pga äggstockscystor om din veterinär inte vill göra det nu. Eftersom hon har cystorna så är det inte säkert att hon slutar blöda över huvudtaget. Och i hennes fall hade jag valt en vanlig kastrering.Tack så mycket!
Ja jag vet varken ut eller in just nu. Löpet hon har haft precis var allt annat än normalt, 4 ggr så mycket blod som är normalt för henne, därav att vi åkte in med henne och hittade cystorna. Och det ser ut som var på slutet, så kanske att titthål inte är att rekommendera för henne, eftersom hon troligen har en PYO på gång. Veterinären ville vänta 3 veckor efter avslutat löp, men det känns skitläskigt.
Samtidigt så är ju detta hunden som har problem med artros i armbågarna, får juvertumörer och allmänt är lite knackig i kroppen liksom. Kanske är det bättre att bara låta henne vandra vidare den dagen hon får full pyo och inte utsätta henne för kastrering? Hon är 10 år gammal nu, liten hund, pudel/papillon/jackrussel-korsning troligtvis.
Det är så svårt det här alltså. Och veterinären var väldigt pro-kastrering och hade aldrig hört talas om problemen som kan uppkomma, som jag tog upp. Så det kändes inte riktigt som att jag kunde få en vettig dialog där heller.
Tack för rådgivningen!Pyon kommer komma som ett brev på posten, att hon redan nu har oregelbundna/konstiga löp beror på cystorna. Om hunden lider av sina andra problem hade jag tagit bort henne den dagen hon börjar må dåligt. Om hunden inte lider av de övriga problemen hade jag kastrerat så snart som möjligt och inte väntat tills det blir akut. Vänd dig till en annan veterinär för kastrering pga äggstockscystor om din veterinär inte vill göra det nu. Eftersom hon har cystorna så är det inte säkert att hon slutar blöda över huvudtaget. Och i hennes fall hade jag valt en vanlig kastrering.