Kastrera/sterilisera

Bellini

Trådstartare
Någon som vet hur mycket det kosar ungerfär att kastrera en hankatt respektive stersilisera en honkatt?

Sv: Kastrera/sterilisera

Betalade 1.700:- för kastrering och vaccinering av två honkatter

Valde att kastrera dem för att slippa alla vårhormoner.

Oj, förstod av ditt inlägg att det heter kastrering på honkatter också, visste jag inte! Det verkade ju inte så dyrt. Vi ska skaffa nya katter till stallet och vill varken ha överraskningar eller bortsprungna hankatter... Kostar det mer att kastrera en hankatt än en honkatt? Eller tvärtom?

Det kostade mig runt 500 kr att kastrera en hanhatt. Det brukar vara betydligt billigare då det är ett mkt mindre "ingrepp".

Nirak

Det kostar mer att kastrera en honkatt eftersom det är en operation. Hankatter behöver ibland inte ens sys, medan honkatter får ett flera centimeter långt sår på magen.

Honkatter brukar kosta runt 800-1000 att kastrera, sen är det viktigt att hålla dom inne så såret får läka ifred.

Förr sade man sterilisera på honkatter, och uttrycket lever kvar. Idag är det skillnad på kastrering och sterilisering. Sterilisering innebär att man bara tar av äggledarna resp sädesledarna (eller nått) och att katten fortfarande har kvar sina beteenden eftersom allt lämnas kvar i kroppen. Dvs honor löper och hanar parar. Detta sker ytterst sällan i Sverige, vanligare i vissa andra länder. Kastrera betyder att man plockar bort "hela paketet" och att honkatter slutar löpa och hanar slutar para och strila. Undantag sker förstås, men på det stora hela är det så.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
219
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka