Kastrera när han är 5 år??

MaRomer

Trådstartare
Är det lönt att kastrera en hingst som är 5 år?? Han är snäll i all hantering men då jag fick ett sto föl förra sommmaren är jag orolig att han ska få gå ensam resten av sitt liv=/

Han går just nu ensam och jag ser att han inte tycker om det. Men hur mycket hjälper det om jag kastrerar honom? Kommer han kunna gå med mitt sto sen??

Han har inget som helst syfte att gå till avel utan går endast som sällskap/Mys häst. Anledningen att jag har behållt honom som hingst är att jag inte har haft någon anledning att kastrera honom innan och att jag har varit orolig för att det är större risk att en valack får fång.

Han är minishettis....

Berätta gärna hur det gick med era hästar!

Sv: Kastrera när han är 5 år??

ja, det är klart du kan kastrera honom. det mår han nog bara bra av.

ja, lite antagligen, men jag vet inte hur stor skillnad det blir då han är så pass gammal.

Åttaårig islandshingst kastrerades i oktober förra året, han gick med ston redan 2 månader efter ingreppet och går idag med bl a ett sto utan större problem.

Kastrerade min 5 åring förra året som dessutom varit avelshingst och betäckt en hel de ston, han hade lite hingstbeteenden kvar ett par månader men har gått med ston sedan ca 2 månader efter kastreringen utan större problem. Går nu med 3 tjejer och en vallack!Så kastrera du , att gå ensam är inget liv.
Min hingst hade visserligen sällskap av vallacken innan han kastrerades men eftersom han inte skulle få fortsätta betäcka var det bättre att ha honom som vallack!

Kastrerade min 5 åring förra året som dessutom varit avelshingst och betäckt en hel de ston, han hade lite hingstbeteenden kvar ett par månader men har gått med ston sedan ca 2 månader efter kastreringen utan större problem. Går nu med 3 tjejer och en vallack!Så kastrera du , att gå ensam är inget liv.
Min hingst hade visserligen sällskap av vallacken innan han kastrerades men eftersom han inte skulle få fortsätta betäcka var det bättre att ha honom som vallack!

*harkel*

vilket passande nick ;) :D

jag vet..:rofl: :rofl: :rofl:
När jag tog nicket var jag just det ..dvs sugen på att köpa hingst, gillar hingstar... så här i efterhand inser jag ju att det går att göra lite andra tolkningar av vad jag är sugen på:angel: :angel: :angel: ..
men så långt tänkte jag inte då!;)

kl.

visst går det bra att kastrera en 5 åring. jag har haft hästar som blivit kastrerade ännu senare och som även betäckt innan. man ska inte släppa med sto på en gång (kommer inte riktigt ihåg hur många veckor man bör vänta) då dom kan ha kvar levnadsdugliga spermier ett tag efteråt.

humöret brukar försvinna efter ett tag(någon/några mån.), hur länge är högst individuellt. jag har haft hingstar som kastrerats som 2 åringar och haft sitt "humör" längre än dom som skurits när dom blivit betydligt äldre än 5.

varför skulle det vara ökad fångrisk för en val. ? *nyfiken*

kl.

varför skulle det vara ökad fångrisk för en val. ? *nyfiken*

Det är bara som jag hört och om man hör runt så är det mest vakacker som fr fång tyvärr!!! Alltså är mitt påstående baserat på eget forskande.

Han har gått med min valack hela sitt liv men nu börjar han äta på honom och då fick vi sära på dem=(

Är det lönt att kastrera en hingst som är 5 år?? Han är snäll i all hantering men då jag fick ett sto föl förra sommmaren är jag orolig att han ska få gå ensam resten av sitt liv=/

Han går just nu ensam och jag ser att han inte tycker om det. Men hur mycket hjälper det om jag kastrerar honom? Kommer han kunna gå med mitt sto sen??

Han har inget som helst syfte att gå till avel utan går endast som sällskap/Mys häst. Anledningen att jag har behållt honom som hingst är att jag inte har haft någon anledning att kastrera honom innan och att jag har varit orolig för att det är större risk att en valack får fång.

Han är minishettis....

Berätta gärna hur det gick med era hästar!

Tycker absolut du borde kastrera, om inte för beteendets skull(de kanske alltid är hingstar i huvudet då de gått länge som hingstar) så för att hästen ska kunna gå med andra hästar, synd om den om den måste gå själv...

oki, tack för svar ;) i min bekantskaps krets är det en högre andel ston som fått fång :crazy:

Min häst kastrerades som 6-åring. Han blev BETYDLIGT mycket lugnare och harmoniskare efter det.

Han var iofs lätthanterad även som hingst men de har ju lite jobbigare med sig själva...

Har aldrig haft honom ihop med ston i hagen eftersom jag generellt sett alltid försöker hålla isär ston och hästar av hankön. Men jag tror inte att det skulle vara några problem, möjligen vid brunst och/eller ranghöga valacker i samma hage.

Är inte det lite induviduellt från individ till individ om dom blir lugnare vid kastrering?
Min gamla c -pony blev kastrerad vid 10 års ålder och han var hur lugn och snäll som helst, inte det minsta hingstig.
Men sen har jag även haft en annan häst som blev kastrerad betydligt tidigare, tror han var 2-3 och han var hingstig ändå.

Ursäkta mina stavfel ;)

Jaag tror oxå detta men vad jag har förstått så blir den större delen av dem lugnare men en lugnare häst bryr jag mig inte om=) Jag vill bara att han ska kunna gå men de andra i flocken (en valack och ett sto) Men får se hur det går. Har någ bestmt mig men ska vänta tills hösten då stoet skall iväg på bete och då kan jag släppa ihop honom med valacken igen=)

Självklart är det individuellt, men generellt tror jag att de blir lugnare. Men sen måste man kanske veta vad man utgår från också. En mycket hingstig hingst kanske fortfarande har mycket hingsttendenser kvar men är ändå lugnare än den var som hingst om den kastreras.

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 743
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 750
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 381
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka