Kastrera kanin

Kira

Trådstartare
Vår lille kaninhanne kastreras på onsdag, då han inte är snäll mot vår äldre hona längre.
Han är 8 månader nu, och har väl blivit könsmogen.

Hur länge bör jag vänta, innan jag provar att släppa ihop dom igen? Jag hoppas ju på att han ska bli "snällare" av kastreringen, fast det inte är säkert.
Men som sagt, hur länge bör jag vänta innan jag testar? Någon som har erfarenhet och kan komma med tips?

Sv: Kastrera kanin

Är honan kastrerad? Eller är hon dräktig? Bor de ihop? Och vad är den lille för ras? :confused:

Många frågor blev det... ;)

Honan är så pass mycket äldre så en "kaninexpert" var tämligen säker på att hon inte kan bli dräktig längre. Hon har aldrig varit dräktig hos oss. Kom till oss som hittekanin för 5 år sen.
Bägge kaninerna är lejonhuvade gullungar (Nåja, honan som är upphittad ser ut att vara en...)

De har bott ihop till för 2 veckor sen när han började bita henne. Hon fick ett fult sår vid ögat, och då tog vi isär dem.

Ahaa.. tyckte väl det var lite konstigt att han börjar attackera en hona. Men könsmogen har han nog varit ett par månader, de brukar väl bli det runt fyra- fem månader om de är av den mindre varianten.

Man brukar rekommendera minst en månad, gärna två innan ihopsläpp för att vara säker på att spermierna ska ha dött, men det är ju inget problem i det här fallet. Om de blir snälla, och i så fall när, vet jag inte riktigt. Men min hane lugnade ner sig successivt, tog väl några veckor. Dock var han inte dum mot honan, men mot mig. :crazy:

Liknande trådar

Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
2 265
Senast: JohannaB
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 982
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar