Kastrera hanhund

M

millansnillan

Vilka här har gjort det?

Varför?
Hur var hunden före och hur blev den efter?
För och nackdelar?

Funderar på att kastrera min hund. Han har inget lynnesfel eller liknande som kan bli bättre om man kastrerar hunden. Men han kommer aldrig att användas till avel eller utställning. Många av mina kompisar har tikar och hundarna umgås, hur det ska gå till när valpen blir könsmogen vet jag inte.
Jag har hört så mycket från olika människor (både hund och inte hund). "Jaha, en hanhund. När tikarna löper kommer du iallafall inte att se den mer."
"Har du skaffat en HANHUND!? Stackars dig när tikarna löper!".
Jag vill kunna vara ute med hunden i skogen lös även när tikarna löper. Visst, hunden ska lyssna på inkallning. Men tänk om den en gång inte gör det (som med hingstar, finns det någon hingst som är helt kollugn med ett brunstigt sto i närheten?), tänk om det blir valpar :crazy:. Hunden älskar att vara lös, vet inte om jag vill ta bort den glädjen från den 2 månader om året.

Hur mår hunden av att kastreras? Är det ett större ingrepp på hundar än på hästar? Hästar kastreras när de inte ska användas i avel, borde man inte göra likadant med hundar?

Vilken ålder ska man helst kastrera hunden?
Vad är riskerna?

Så, kastrera eller inte kastrera?

Och nu vill jag inte få svar som "Har man koll på hunden så händer inget." "Tycker inte du ska kastrera hunden bara för att du är för lat för att hålla koll på den."

Nej, jag litar inte på att hunden 100 gånger av 100 kommer på inkallning när det finns löptikar. Olyckor kan alltid hända och jag vill inte vara ansvarig för att en tik får en oönskad valpkull.

Sv: Kastrera hanhund

Har själv ingen hanhund som är kastrerad men kan berätta lite ändå.

Fördelar: har du en hund som är väldigt "hanig" av sig så blir han förhoppningsvis lugnare. Är han hanilsk blir han förhoppningsvis lugnare. Går han å småskvätter inomhus så slutar han förhoppningsvis med det.

Nackdelen är väl att dom kan lägga på sig en del som kastrerade, du får se till så han inte har ett för fett foder.

jag anser att har du inga problem med din hanhund så finns de ingen anledning att kastrera. Varför ta bort hans naturliga känslor i onödan? Det är ju inte direkt så som de är med hankatter som är okastrerade som far illa . Det är ju inte samma med hundar.

det är inget större ingrepp och det brukar gå jätte bra.

Anser att det är lite skillnad på en hingst och en okastrerad hanhund.

runt ca 1 år skall de gå bra att kastrera hunden.

Jag har en hund som är kastrerad. Dock köpte jag honom kastrerad så jag vet ju inte hur han var innan. Men jag ser det bara som positivt eftersom jag också har en tik, han reagerar inte alls på henne när hon löper, då kastrerades han ändå som fyraåring och hade parat sig en gång innan så han vet ju "hur saker funkar".

Men han revirpissar ute och är allmänt hundilsk så på de sidorna är det ju ingen skillnad mot en okastrerad.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig ha en kastrerad hanhund igen, man slipper en del bök, men jag tror att man får störst effekt om man gör det ganska tidigt.

Just nu lutar det åt kastrering.
Dels för att undvika olyckor ute, dels för att han är lättstressad. Tror han skulle må mycket bättre av att slippa bry sig om alla tikar som finns häromkring.

Ska kolla upp med olika veterinärer.

jag kastrerade av bekvämlighetsskäl (har en tik också). fördelen är väl den att han är steril. nackdelarna är att andra hanhundar blir störtförälskade (jag tror han doftar löptik) och det är väl lite smågulligt när det rör sig om små knähundar, men mindre roligt när en 60 kg rottweiler står och juckar och vrålar åt oss när vi försöker få bort den. vissa tikar försöker rida de med, andra vill mest trycka ner honom. m a o, det finns inte särskilt många andra hundar han kan leka bra med. dessutom har han börjat bli fegare och fegare, hade han inte haft så mycket framåtanda hade hans feghet säkert kunnat bli besvärlig. han har dock inte lagt på sig efter kastrationen (3,5 år sedan), tvärtom fick jag öka fodergivan. inte har han blivit lugnare heller, tack och lov.

så ta dig en lång funderare på om du verkligen ska kastrera. är han översexuell så mår han säkert bättre av det, men handlar det om ledarskapsproblem så finns det andra vägar.

Jisses han måste få träffa min tjejer och gulla med. De är inga mobbare. Den ena springer så länge hon ids och sen går hon bara och nosar. Den andra kryper för allt som är över 9 veckor :D Synd bara att ni bor i världens ände...

Hej
just nu har jag en lagotto,men innan honom hade jag och min man en staffe som vi kastrerade pga stress.

Vi fick betala det själva för försäkringen tog ej det, men jag kan bara säga att vi fick en annan hund. Han blev betydligt lugnare och lättare att jobba med. Men han blev inte helt som vi förväntade oss.
Veterinären sa oxå att han måste ha haft andra problem för vi fick aldrig helt ordning på honom.
Men som vet. sa så hjälper det med kastrering till 90% om din hund är stressad. :)

oja, man har ofta vägarna förbi en återvändsgränd ;)

Varför?

vi har en tik och vid löpen blev det mycket jobbigt för alla parter...

Hur var hunden före och hur blev den efter?
han hade lite humörsvängningar innan och nu inträffar det nästan aldrig. Han är mindre rymmningsbenägen även om han är lika egensinnig som förut

För och nackdelar?
de blir BESATTA av mat, äter allt som är ätbart eller inte ätbart men de äter det ändå...

Jag har haft en kastrerad hane och har nu en kastrerad tik. Hanen kastrerades pga översexuallitet och han fick en ny dimension i sitt liv när han kastrerades - han kunde leka! Visseligen endast med tikar eftersom han kastrerades vid 4 års ålder när hanhundsaggresiviteten redan var befäst, men ändå. Några negativa biverkningar fick inte han. Tiken kastrerades efter att jag varit tvungen att avliva den andra tiken vi hade som gick på p-sprutor. Vi hade då enbart en tik och en hane, av olika raser och tiken skulle inte gå i avel, så hon kastrerades. Nackdelen är att hennes päls inte går att trimma längre, men det finns ju maskin.....

Fördelar: Mindre risk för prostata cancer, mindre risk för rangklättring och revirpinkning. Problemfritt vid löp.

Nackdelar: Pälsstrukturen ändras ofta - men inte alltid. Kan bli matfreak, men det är ju lätt att styra så att de inte blir feta. En sövning innebär alltid en risk.

Mvh,
Duvan

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 464
Senast: Jeps
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 103
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 270
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 905
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar