Ginne
Trådstartare
Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning men överväger om det skulle kunna hjälpa till. Och varför då, kan man undra? Jo, det som gör att jag funderar över detta är bland annat att han har vissa problem i kontakten med andra hundar. Vissa hanhundar kan han tex inte se ens på håll utan att vilja störta fram och attackera. I kontakt och lek med andra (bl a en tik och en kastrerad hane) blir han så uppstressad och upphetsad att han inte kan varva ned. Har försökt hålla honom i koppel men han kan gnälla och flåsa i timmar. I övrigt är han en trevlig sällskapshund som är översvallande glad mot människor och har starkt jaktintresse. Men han stressar också upp sig vid bilåkning och har under lång tid haft problem med återkommande ont i magen (vilket dick är bättre efter att han börjat med hydrolyserat foder). Magontet blir värre vid stark stress.
Funderar alltså på om en kastration eventuellt skulle kunna vara en sak som kunde minska delar av stressen. Vilka erfarenheter finns bland er när det gäller kastration? Hur skulle ni tänka och resonera i en sån här situation?
Funderar alltså på om en kastration eventuellt skulle kunna vara en sak som kunde minska delar av stressen. Vilka erfarenheter finns bland er när det gäller kastration? Hur skulle ni tänka och resonera i en sån här situation?