Jo jag såg det också men tyckte det var onödigt att gå så hårt på exteriören.Det är ju därför jag skriver att han kan bli snygg i framtiden
Du hade inte behövt kommentera exteriören alls - det kan väl räcka att vara tydlig utifrån sakliga skäl.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo jag såg det också men tyckte det var onödigt att gå så hårt på exteriören.Det är ju därför jag skriver att han kan bli snygg i framtiden
Jo jag såg det också men tyckte det var onödigt att gå så hårt på exteriören.
Du hade inte behövt kommentera exteriören alls - det kan väl räcka att vara tydlig utifrån sakliga skäl.
Jag tyckte att jag var håd alls utan bara saklig om hur han såg ut i dagsläget men att allt kan komma att ändra sig och att han kan bli snygg i framtiden? Det var inte meningen att vara elak men det är väl klart att exteriören är lika viktig som stammen om man har planer på att behålla hästen som hingst och avla på den i framtiden!?! Eller !?!
Just nu har han en kropp som en Tinker och ben som en New forest, men det finns inget som säger att han inte blir fin exteriört i framtiden! Glöm inte bort det.
Jag går bara på det du visar just nu och med den exteriören han har i dagsläget hade jag inte avlat på honom vad han än presterar. Det är mångas dröm att ha en hingst men det är inte så roligt alla gånger. Skär honom och satsa på att tävla och komma ut och njuta av att äga en häst!
Visst är exteriören viktig för avel (har just kastrerat min fjording som "höll" gångarts- och temperamentsmässigt men inte exteriört vid visning).
Men det är ju väldigt svårt att avgöra vilken exteriör en 1½-åring kommer att ha som färdigvuxen.
I det här fallet är det dock härstamningen i första hand som omedelbart diskvalificerar hästen från avel i mina ögon.
Oj vad mycket det blev om exteriör nu. Alla har rätt till sina åsikter, även om negativa. Jag överlever. om jag ska bedömma själv vad han kommer att bli, så kommer han bli proportionällt korrekt. Varken för korta för smala eller övrigt konstiga och ej passande kroppsdelar. Att vara en 1 åring, har han bra kroppsbyggnad om något för rund runt magen, men det får jag lägga på mig. Han har fri tillgång till grovfodret och fick vara på sommarbete. För han inte har fått det innan tog han för sig så mycket han bara kunde. Jag har sett många föl och tror mig att kunna sia hur han kommer att bli.
Ja, halvbloden är mycket lättare än han, det är det som jag tycker är bra med han. Han är som en ettåring redan kraftigare i benen än fullvuxet travare även, dock kommer han inte bli lika kraftig som tinker. Vad som jag gillar hos honom och tycker det behövs mera av är just viktbärande häst som lämpar sig till flera fält än bara körning.
Det finns renrasiga hästar som har de egenskaper du vill ha. Din kille är säkert perfekt för det ändamål du önskar, men om man ser det ur strikt avelssynpunkt så är det inte så att det finns en "lucka" i hingstbeståndet där din hingst skulle fylla en funktion. Dessutom vill i princip alla stoägare (med få undantag) ha ett litet hum om hurdan avkomman kan tänkas bli tillsammans med det sto man har att betäcka.Vad som jag gillar hos honom och tycker det behövs mera av är just viktbärande häst som lämpar sig till flera fält än bara körning.
"full fjong på apparaten"
måste skratta.....vilken diskret men ändå extremt målande beskrivning