Kastrera äldre hankatt...

KrullTroll

Trådstartare
Har en fundering om en hankatt, okastrerad och ca 5 år gammal.
Han skvätter revir ute, men har även börjat göra det inomhus. Finns det chans att skvättandet försvinner om han kastreras? Eller är det kört? Tänker att beteendet är så befäst att det inte försvinner....
Nån som har koll?

Har en fundering om en hankatt, okastrerad och ca 5 år gammal.
Han skvätter revir ute, men har även börjat göra det inomhus. Finns det chans att skvättandet försvinner om han kastreras? Eller är det kört? Tänker att beteendet är så befäst att det inte försvinner....
Nån som har koll?
Vet inte hur stor chansen är, men kastera för att undvika parning är väl en bra anledning iallafall! :-)

Min gamle blev kastrerad när han var 7 år, och från att ha varit en högfertil, strilande och kampbenägen tuffing blev han en mysig (om än bestämd) farbror. Jag fick ta över honom för att han slogs så mycket, men hos mig var han den mjuka i gruppen.

Han blev faktiskt ännu bättre efter flytt (jag tog honom som omplacering), så även om det inte hjälper direkt hos dig så är chanserna större att han blir lättare att hålla i nästa hem.

Jag fick en hittekatt kastrerad som veterinären uppskattade var runt 4-5 år då. Det tog nästan ett år men sedan slutade han bete sig som en fertil hane.

En katt som får gå ut ska kastreras!!! Annars är du en extremt oansvarig kattägare. Kastrering ska ske vid 6 mnd eller när du får hem katten om den är vuxen. Och det gäller även honor... Alla katter som inte är rasrena innekatter och i avel ska kastreras. Det är inget att fundera på.

Det är pga er som inte kastrerar era katter att det finns hundratusentals hemlösa katter i landet som lever fruktansvärda liv fyllda av smärta och svält. :(

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
587
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
204
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
848
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Har en hankatt på 7 månader som attackerar mina tre äldre katter (12 år) hela tiden. Han är kastrerad för ca 2 månader sen. Han slåss...
2
Svar
24
· Visningar
3 009
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar