Kastraktion.

Monifa

Trådstartare
Jag är så himla kluven med min lilla fjant som fyller ett i år. Han är än så länge skötsam och enkel att ha och göra med enligt uppfödaren och min grundtanke var att spara han som hingst fram till han är 2, dvs ta kulorna hösten 2014 efter nästa års hingstbete.

Men samtidigt kan jag inte argumentera för det.
Hur mycket märker man på dom om man kastrerar nu till hösten som ett åring eller hösten som tvååring? Gör det någon skillnad på temperamentet, kroppsligt etc. ?

Han har kniven mot bollarna, blir han idiot rycker dom direkt. Men om han är skötsam? Finns det något som talar för/emot att ta dom vid två års ålder eller kan det likväl kvitta när de är så unga?

Han har sällskap oavsett om han har bollar eller inte så inget i hans omgivning ser annorlunda ut oavsett om han är skuren eller inte.

Om det har betydelse är han född sent, i juli.

Sv: Kastraktion.

Vi brukar vänta tills det är minst 1½ - 2 år då det växer bättre tycker vi som hingstar. Är det snälla så varför inte? Sen är det ju skillnad om de är dumma då rycker ju kulorna direkt men annars så låter vi dem vara hingstar tills det är minst 2 år!

Min förra skötte sig exemplariskt,och var from ett lamm fram tills en vårdag samma år han fylld två,tror det var i slutet av April,han fyllde i början på Juni. Hade stallet nära så jag såg hästarna hela dagarna,och helt plötsligt en dag så höll han bara på att vandra längst staketet hela dagen,dagen efter höll han på att riva stallet när stoet gick ut. Och då hade han varit TOTALT ointresserad dagen innan. Ringde veterinären samma dag.

Nu hade vi väldigt dåliga möjligheter för att hålla hingst,och jag hade lovat stallägaren (som inte ville ha hingst i stallet igentligen,men han lät det gå endå) att jag skulle kastrera direkt om han visade något,så det var ju dealen. Anledningen till att vi väntade var pga att han var klapphingst och vi väntade och hoppades att kulan skulle trilla ner så det vart ett mindre ingrepp,men vi fick lov att öppna upp och leta rätt på den i kanalen istället.

Hade möjligheterna sett annorlunda ut hade jag gärna haft han som hingst tills det släpptes på hingstbetet,sen kastrera efter det,men nu var det som det var. Stallägaren hade inte tillräckligt bra hagar för att jag kunde lita på att dom kunde hålla inne hingst,och i stallet fick han lov att stå brevid ston hur man än vred och vände på det,så kändes bara onödigt att riskera något.

Har du bra möjlighet i ditt stall att hålla hingst så skulle jag ha väntat,om inte så skulle jag kastrera. Tog ca 5 dagar för mig innan vi fick komma in till kliniken,och det var 5 vääääääldigt långa dagar.... :meh:

Risken som finns är väl att han blir väldigt hormonell, och utvecklar beteenden som inte helt försvinner med kastrering. Har de tex fått smak på att betäcka/försöka betäcka ston finns ingen som helst garanti att de slutar bara för kulorna är borta.

Jag har haft ett gäng valacker kastrerade i lite olika åldrar, från 1 års ålder och upp till vuxna. Alla de som kastrerats som unga (senast våren som tvååring) har kunnat gå med ston utan att klättra (OBS att det inte nödvändigtvis är en garanti, bara delger min erf nu).

De som kastrerats som vuxna (4-6 års ålder) så en del har absolut inte gått att ha med ston, och andra har kunnat gå med viss ston, gå med ston som inte är i brunst etc. Men ingen av dem har likt de tidigt kastrerade kunnat gå med damer helt utan problem och stadigvarande.

Slump eller ej vet jag inte, men om det är viktigt att maximera möjligheterna att kunna gå med ston rekommenderar jag att skära förr snarare än senare. Vad gäller hur de växer så är jag högst tveksam om det verkligen spelar in, det sägs ju de blir högre som valack och det är ju svårt kontrollera. Men att de skulle växa bättre som hingst - nä. De får ju kanske mer massa. Å andra sidan så min som är kastrerad som 11-månaders - han brukar tas för hingst, massor med karaktär. Dessutom är han låååångt över rasens maxgräns mankhöjdsmässigt. Så svårt att se att han skulle vuxit sämre på minsta vis för att han skars tidigt. En annan som skars som tvååring, han var himla valpig och 'klen' i kroppen som äldre, tog lång tid på sig att bli vuxen. Blev en nätt modell osv.

Så, tror det är mer gener än kastreringsdatum som spelar in faktiskt?

Varför vill du spara som hingst är ju en aspekt att ta hänsyn till, och vilka möjligheter har du att ha hingst?

Min 2011 är hingst och får så förbli tillsvidare. Kan han inte hantera det så ryker kulorna innan han hinner blinka. Men jag har ett dam-fritt stall, jag bor avsides så han kommer inte få "lukt" på några damer heller, och än så länge är han en väldigt välartad, skötsam liten skit. Hingstig med polaren i hagen, men kanonbra med folk. Och jag är medveten om att imorgon kan han vara ett hormonellt monster.

Min ena kunde inte kastreras förrän 2 års ålder och jag önskade att det gått tidigare då han spårade ur totalt och blev en "mardröm" trots att han enbarts hanterades av personer med vana. Det tog tid innan han taggade ner,han behöll lite beteende, men ingetsom gjorde honom problematisk. Jag röstar för att kastrera så snart det går då det är omöjligt att säga hur det kommer att bli. Här handlade det om "från en dag till en annan"

Min blev valack när han var 10 månader.
Han kan uppvakta ston lite försiktigt men aldrig klättrat.
Temperament= han tror han är störst, bäst och odödlig :D.

På han har jag inte märkt några nackdelar med att han blev valack tidigt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka